VAKEn asiakaspalautteissa positiivinen vire jatkuu
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) on ottanut merkittäviä askeleita kohti entistä parempaa asiakaskokemusta palvelutarjonnassaan. Asiakkaat ovat raportoineet nopeammasta pääsystä palveluihin ja kokevat palvelut myös entistä laadukkaammiksi ja osallistavammiksi. Asiakkaiden palautteet ovat keskeisessä roolissa VAKEn palvelujen kehittämisessä.
VAKEn laadun ja omavalvontaohjelman toisen vuosineljänneksen raportti osoittaa, että asiakaspalautteet ovat parantuneet kauttaaltaan hyvinvointialueella. Toisen vuosineljänneksen aikana asiakaspalautteita on annettu 795, mikä on 48,5 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Asiakkaiden kokemus palveluihin pääsystä on kohentunut. Annettua palautetta tukee omavalvontaohjelman raportti, jonka mukaan esimerkiksi opiskeluhuollon psykologille pääsy on parantunut aiemmasta sekä perusopetuksen että toisen asteen osalta. Kasvatus- ja perheneuvonnan osalta palveluun pääsy ollut edelleen sujuvaa ja odotusaika palveluun on lyhentynyt entisestään. Petrattavaa on sen sijaan vielä esimerkiksi sähköisissä ajanvarauspalveluissa sekä puhelinpalvelun sujuvoittamisessa.
Asiakkaat kokevat palveluiden laadun parantuneen
VAKE tasapainottaa talouttaan monivuotisella uudistusohjelmalla ja elokuussa käynnistetyllä säästöohjelmalla. Säästöjä haetaan etenkin uudistusohjelmassa kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. Asiakkaat kokevatkin VAKEn palvelut aiempaa laadukkaammiksi ja osallistavammiksi.
Asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa on VAKEn keskeisiä arvoja. Hyvinvointialue on siksi lisännyt henkilöstön koulutusta asiakkaiden ja lähiomaisten kohtaamiseen.
"Kehittämistyön kautta on saatu lisättyä asiakkaiden ja henkilöstön osallisuutta palvelujen suunnitteluun. Tämä on varmasti vahvistanut asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja tyytyväisyyttä", sanoo asiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntija Miriam Tepora.
”Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta palvelujen turvallisuudesta ja laadusta, mikä osoittaa, että omavalvontaohjelman toimenpiteet ovat olleet tehokkaita ja vaikuttavia”, täydentää järjestämisen tuen johtaja Nina Linja.
VAKE kerää asiakaspalautetta jatkuvasti kaikilta sote-toimialoilta. Palautetta voi antaa VAKEn verkkosivuilla, paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakaspalautteet käsitellään 15 arkipäivän sisällä kaikissa yksiköissä ja asiakaspalautteista koostetaan julkinen hyvinvointialuetasoinen raportti osavuosikatsauksittain neljä kertaa vuodessa.
Lisätietoja ja koko laadun ja omavalvontaohjelman raportti ovat saatavilla VAKEn verkkosivuilla.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaJärjestämisen tuen johtajaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaAsiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan pelastuslautakunnassa 13.11.2024 käsiteltyä13.11.2024 17:06:38 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunta kokoontui 13. marraskuuta 2024. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa pelastuslaitoksen osavuosikatsaus, taksat ja maksut sekä aluehallintoviraston asettamien velvoitteiden täyttäminen.
Keski-Uudenmaan pelastuslautakunnassa 13.11.202411.11.2024 09:15:44 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunta kokoontuu 13. marraskuuta 2024. Kokouksessa käsitellään muun muassa pelastuslaitoksen osavuosikatsausta, taksoja ja maksuja sekä aluehallintoviraston asettamien velvoitteiden täyttämistä.
VAKEn aluehallitus: Ei oikaisuvaatimusta valtioneuvostolle lisärahoitushakemuksen hylkäämisestä29.10.2024 15:04:08 EET | Tiedote
Käytännössä perusteita oikaisuvaatimukselle voivat hallintolain mukaan olla tarkoituksenmukaisuus ja laillisuusvirheet.
Ilmasto-ohjelma ja hyvinvointialuestrategia kirvoittivat keskustelua aluevaltuustossa29.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Suurin osa aluevaltuutetuista kiitti ilmasto-ohjelmaa sen pyrkimyksistä kohti hiilineutraaliutta ja ilmastonmuutokseen varautumista.
Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys: VAKEn talousarvio ensimmäistä kertaa ylijäämäinen22.10.2024 16:00:00 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) talousarvio on kahden huomattavan alijäämäisen vuoden jälkeen ensimmäistä kertaa ylijäämäinen. VAKE julkisti talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä taloussuunnitelman vuosille 2025–2027 tiistaina 22. lokakuuta 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme