VAKEn asiakaspalautteissa positiivinen vire jatkuu
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) on ottanut merkittäviä askeleita kohti entistä parempaa asiakaskokemusta palvelutarjonnassaan. Asiakkaat ovat raportoineet nopeammasta pääsystä palveluihin ja kokevat palvelut myös entistä laadukkaammiksi ja osallistavammiksi. Asiakkaiden palautteet ovat keskeisessä roolissa VAKEn palvelujen kehittämisessä.
VAKEn laadun ja omavalvontaohjelman toisen vuosineljänneksen raportti osoittaa, että asiakaspalautteet ovat parantuneet kauttaaltaan hyvinvointialueella. Toisen vuosineljänneksen aikana asiakaspalautteita on annettu 795, mikä on 48,5 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Asiakkaiden kokemus palveluihin pääsystä on kohentunut. Annettua palautetta tukee omavalvontaohjelman raportti, jonka mukaan esimerkiksi opiskeluhuollon psykologille pääsy on parantunut aiemmasta sekä perusopetuksen että toisen asteen osalta. Kasvatus- ja perheneuvonnan osalta palveluun pääsy ollut edelleen sujuvaa ja odotusaika palveluun on lyhentynyt entisestään. Petrattavaa on sen sijaan vielä esimerkiksi sähköisissä ajanvarauspalveluissa sekä puhelinpalvelun sujuvoittamisessa.
Asiakkaat kokevat palveluiden laadun parantuneen
VAKE tasapainottaa talouttaan monivuotisella uudistusohjelmalla ja elokuussa käynnistetyllä säästöohjelmalla. Säästöjä haetaan etenkin uudistusohjelmassa kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. Asiakkaat kokevatkin VAKEn palvelut aiempaa laadukkaammiksi ja osallistavammiksi.
Asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa on VAKEn keskeisiä arvoja. Hyvinvointialue on siksi lisännyt henkilöstön koulutusta asiakkaiden ja lähiomaisten kohtaamiseen.
"Kehittämistyön kautta on saatu lisättyä asiakkaiden ja henkilöstön osallisuutta palvelujen suunnitteluun. Tämä on varmasti vahvistanut asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja tyytyväisyyttä", sanoo asiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntija Miriam Tepora.
”Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta palvelujen turvallisuudesta ja laadusta, mikä osoittaa, että omavalvontaohjelman toimenpiteet ovat olleet tehokkaita ja vaikuttavia”, täydentää järjestämisen tuen johtaja Nina Linja.
VAKE kerää asiakaspalautetta jatkuvasti kaikilta sote-toimialoilta. Palautetta voi antaa VAKEn verkkosivuilla, paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakaspalautteet käsitellään 15 arkipäivän sisällä kaikissa yksiköissä ja asiakaspalautteista koostetaan julkinen hyvinvointialuetasoinen raportti osavuosikatsauksittain neljä kertaa vuodessa.
Lisätietoja ja koko laadun ja omavalvontaohjelman raportti ovat saatavilla VAKEn verkkosivuilla.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaJärjestämisen tuen johtajaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaAsiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
VAKE vänder sig till mångspråkiga invånare15.1.2025 08:27:08 EET | Pressmeddelande
Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) började hösten 2024 med mångspråkiga infon för barnfamiljer. Tillfällena som planerats utifrån invånarnas idé når de barnfamiljer som man inte når genom de elektroniska kanalerna.
VAKE jalkautuu monikielisten asukkaiden pariin15.1.2025 08:27:08 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) aloitti syksyllä 2024 monikieliset infot lapsiperheille. Alueen asukkaiden idean pohjalta suunnitellut tilaisuudet tavoittavat niitä lapsiperheitä, joita ei saavuteta sähköisten kanavien kautta.
Byggandet av Dickursby äldrecenter börjar i Vanda8.1.2025 12:50:41 EET | Tiedote
I Simonsböle i Vanda, på adressen Simonsvägen 5, reser sig ett nytt äldrecenter med 146 platser. Nybygget kommer att bilda Dickursby äldrecenter tillsammans med Simonsböle äldrecenter som redan finns på tomten. Äldrecentret blir enligt uppskattning färdigt i slutet av 2026.
Tikkurilan vanhustenkeskuksen rakentaminen alkaa Vantaalla8.1.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Vantaan Simonkylään, osoitteeseen Simontie 5, nousee uusi 146-paikkainen vanhustenkeskus. Uudisrakennus tulee muodostamaan Tikkurilan vanhustenkeskuksen yhdessä tontilla jo sijaitsevan Simonkylän vanhustenkeskuksen kanssa. Vanhustenkeskus valmistuu arviolta loppuvuodesta 2026.
Mellersta Nylands räddningsverk inleder anpassningsåtgärder inom akutvården3.1.2025 08:47:09 EET | Pressmeddelande
Mellersta Nylands räddningsverk måste inleda anpassningsåtgärder för akutvården omedelbart i början av 2025. Finansieringsunderskottet för att upprätthålla nuvarande servicenivå är 2,1 miljoner euro, vilket motsvarar cirka trettio årsverken.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme