Finavian liiketoimintakatsaus tammi-kesäkuu 2024
Suomen lentoliikenne kasvaa Eurooppaa hitaammin – kasvu keskittyy matkailuvetoisille lentoasemille.
Tammi-kesäkuussa 2024 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 9,4 miljoonaa (9,0 miljoonaa). Lentoliikenteen kasvu keskittyi erityisesti matkailuvetoisille lentoasemille liikematkustuksen osuuden pysyessä edelleen alhaisena. Helsinki-Vantaan matkustajamäärien hidas kehittyminen Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi vaikuttaa merkittävästi yhtiön taloudelliseen asemaan ja siten Suomen alueellisen lentoasemaverkoston ylläpitoon.
Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti
- Finavian liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 192,4 miljoonaan euroon (172,6) kansainvälisen lentomatkustuksen kasvun johdosta. Yhtiö paransi tulostaan kaikilla liiketoiminta-alueilla.
- Liiketulos oli edelleen tappiollinen –5,1 miljoonaa euroa (-15,1). Tappioon vaikuttavat erityisesti voimakkaasti tappiolliset pienemmät alueelliset lentoasemat, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset.
- Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 9,4 miljoonaa (9,0), joista 7,4 miljoonaa (7,0) matkusti kansainvälisillä lennoilla. Kotimaanlentojen matkustajamäärä säilyi samana 2,0 miljoonaa (2,0).
- Katsauskaudella näkyy voimakkaasti lentoliikenteen eriytyminen: Matkustajamäärät vaihtelevat huomattavasti eri kuukausien ja eri lentoasemien välillä. Lentoliikenteen kasvun ajurina on erityisesti matkailu, kun puolestaan liikematkustuksen osuus on vähentynyt verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan.
- Kotimaan ja kansainvälisen rahdin määrä kasvoi yhteensä 6,7 prosenttia ja oli 91 944 tonnia (86 194).
Suluissa olevat luvut viittaavat samaan ajankohtaan edellisenä vuonna.
Finavia-konsernin avainluvut
|
1-6 / 2024 |
1-6 / 2023 |
Muutos-% |
1-12 / 2023 |
Liikevaihto, miljoonaa euroa Helsinki-Vantaan lentoasema Verkostolentoasemat Airpro Muut/eliminoinnit |
192,4 128,9 36,5 42,1 -15,1 |
173,6 117,4 32,4 37,7 -13,9 |
10,8 % 9,7 % 12,6 % 11,6 % -8,2 % |
359,8 247,0 62,6 78,3 -28,1 |
Liiketulos, miljoonaa euroa Helsinki-Vantaan lentoasema Verkostolentoasemat Airpro |
-5,1 7,1 -12,5 1,0 -0,6 |
-15,1 0,2 -14,8 0,2 -0,7 |
65,1 % 2 816,0 % 15,6 % 375,6 % 19,4 % |
-23,8 12,7 -31,1 1,7 -7,1 |
Tilikauden tulos, miljoonaa euroa |
-15,0 |
-27,2 |
44,8 % |
-53,8 |
Omavaraisuusaste, % |
42,2 |
41,3 |
42,0 |
|
Kassavirtapohjaiset investoinnit, miljoonaa euroa |
18,5 |
20,7 |
-10,3 % |
52,0 |
Taseen loppusumma, miljoonaa euroa |
1 468,8 |
1 532,8 |
-4,2 % |
1 513,0 |
Henkilöstö keskimäärin |
2 005 |
1 937 |
3,5 % |
1 967 |
Lentoliikenteeseen liittyvät avainluvut
|
1-6 / 2024 |
1-6 / 2023 |
Kokonaismatkustajamäärä, Kotimaan lennoilla Kansainvälisillä lennoilla |
9,4 2,0 7,4 |
9,0 2,0 7,0 |
Lentojen täyttöaste, % |
72,1 |
74,6 |
Rahti, tonnia |
91 944 |
86 194 |
Kaupallisten lentojen määrä |
94 649 |
88 848 |
Lentoasematoimintojen täsmällisyys, % Helsinki-Vantaan lentoasema Verkostolentoasemat |
98,7 98,7 |
98,9 98,8 |
*Lentoasematoimintojen täsmällisyys kuvaa Finavian toimintojen täsmällisyyttä, kuten esimerkiksi pysäköinti ja turvatarkastus. Lentoliikenteen kokonaistäsmällisyyteen vaikuttavat tämän lisäksi myös muun muassa lento- tai maahuolintayhtiöiden toiminta sekä sääolosuhteet.
Finavia julkaisee verkkosivuillaan kuukausittain ajankohtaisia tilastoja matkustajien, laskeutumisten sekä rahdin ja postin määristä.
Toimitusjohtaja Kimmo Mäki:
“Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtomme kasvoi odotustemme mukaisesti matkustajamäärän kasvun, lentoasemilla harjoitettavan kaupallisen liiketoiminnan positiivisen kehityksen ja hyvän kulujenhallinnan ansiosta. Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla Finavian lentoasemien kautta kulki yhteensä 9,4 miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,2 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki tästä määrästä 7,7 miljoonaa matkustajaa, mikä edustaa 3,6 % kasvua. Suomen lentoliikenne kasvaa kuitenkin muuta Eurooppaa maltillisemmin. Taustalla vaikuttavat Venäjän ylilentokiellon lisäksi muun muassa muutokset matkustustottumuksissa.
Liikevaihdon kasvusta huolimatta yhtiön liiketulos säilyi edelleen tappiollisena. Tappioon vaikuttaa erityisesti voimakkaasti tappiolliset pienemmät alueelliset lentoasemat, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset. Koronaa edeltävänä aikana Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaperusteisilla tuotoilla pystyttiin rahoittamaan alueellisten 19 lentoaseman toimintaa, mikä tämänhetkisillä matkustajamäärillä ei ole mahdollista.
Verkostolentoasemien tappiota syventää valtion tammikuussa 2024 tekemä päätös jatkaa reittilentoliikenteen tukemista Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemille maaliskuulle 2026 saakka sekä Poriin 2025 saakka. Valtio tukee maakuntalentoja 38 miljoonalla eurolla, joka kattaa edellä mainittujen maakuntalentojen hankinnat. Valtion tuki ostoliikenteelle ohjautuu täysimääräisesti lentoja operoivalle lentoyhtiölle. Lentoasemien toiminta ei ole tukien piirissä, vaikka Finavia operoi lentoasemia tappiolla maakuntalentojen vähäisestä määrästä ja lentokoneiden matalista täyttöasteista johtuen.
Katsauskaudella Finavian lentoasemaverkostossa erottui myös selkeä muutos matkustajatottumuksissa. Yhä useammin lentomatkustamisen motiivi on matkailu, kun puolestaan liikematkustamisen osuus lentomatkustamisesta vähenee. Seurauksena matkustajamäärät vaihtelevat huomattavasti eri kuukausien ja eri lentoasemien välillä. Matkustajamäärien kasvu keskittyi matkailuvetoisille lentoasemille: erityisesti Lapin kansainvälinen lentoliikenne Rovaniemen, Kittilän, Ivalon ja Kuusamon lentoasemille kasvoi myös ennätyksellisen talvikauden jälkeen.
Liikematkustaminen Suomessa on vähentynyt merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta, mikä heijastelee eurooppalaista trendiä. Esimerkiksi Saksassa kotimaan sisäinen lentomatkustus on vuodesta 2019 vähentynyt -52 % ja Ruotsissa -38 %*. Arvioimme, että työmatkalentämisen vähenemiseen on vaikuttanut merkittävästi etätyöskentelyn ja -neuvottelujen yleistymisen lisäksi taloustilanne ja organisaatioiden tiukentuneet matkustuspolitiikat.
Suomessa sama kehitys on nähtävissä erityisesti viidellä alueellisella lentoasemalla, joihin valtio tukee reittilentoja ostoliikenteenä. Matkustajamäärä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemilla on pudonnut –62 % vuoden 2019 alkupuoliskoon verrattuna, ollen 80 237 (210 692). Samaan aikaan matkailuvetoisten Rovaniemen, Ivalon, Kittilän ja Kuusamon lentoasemien kautta lensi yhteensä lähes 900 000 matkustajaa (+16 %) mikä on 55 % Finavian 19 alueellisen lentoaseman matkustajamäärästä.
Pitkäjänteinen ilmasto-ohjelmamme etenee suunnitellusti. Lapin lentoasemilla Rovaniemellä, Ivalossa, Kittilässä ja Kuusamossa saavutimme hiilipäästöjen nollatason. Nettonollataso tarkoittaa, että vähennämme toiminnastamme aiheutuvat hiilipäästöt niin alas kuin teknisesti ja taloudellisesti mahdollista – käytännössä hyvin lähelle nollaa. Nettonollatasolla jäljelle jää vielä päästöjä noin parin prosentin verran. Niiden kompensoimiseksi osallistumme hankkeisiin, joissa hiilidioksidia sidotaan ilmakehästä. Tavoitteenamme on vähentää hiilipäästöjen määrä kaikilla lentoasemillamme nettonollatasolle vuoteen 2025 mennessä. Pitkällä tähtäimellä tavoittelemme hiilinegatiivisuutta.
Yhtiö jatkaa aktiivisesti lentoasemiensa kehittämistä kokonaisvaltainen arvonnousu ja asiakaskokemus huomioiden. Katsauskaudella Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella toteutettu mittava hotellihanke saatiin päätökseen ja Helsinki-Vantaan terminaalin välittömään läheisyyteen avattiin kesäkuussa Suomen suurin hotellikokonaisuus konferenssi- ja kokoustiloineen.
On ilahduttavaa todeta, että matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Helsinki-Vantaa sijoittui maailman viidenneksi parhaaksi lentoasemaksi liikematkustajille Skytraxin tutkimustietoon pohjautuvalla listalla. Lisäksi Airports Council International (ACI) sijoitti Rovaniemen lentoaseman Euroopan kolmen parhaan joukkoon kokoluokassaan alle viisi miljoonaa matkustajaa. Kansainväliset tunnustukset vahvistavat, että strategiamme ja toimemme matkustuskokemuksen kehittämiseksi kantavat hedelmää.
Finavian hallitus hyväksyi yhtiön strategiapäivityksen toukokuussa 2024. Päätavoitteemme on varmistaa kyvykkyytemme tuottaa palveluita turvallisesti, vastuullisesti ja laadukkaasti. Saavutamme tavoitteemme jatkamalla pitkäjänteistä työtä, jolla kehittämme Finaviaa työpaikkana, kasvatamme liiketoimintaamme ja varmistamme taloudellisesti kestävän toiminnan. Näin varmistamme edellytykset turvalliselle ja täsmälliselle lentoasematoiminnalle sekä säilytämme korkean palvelutason nyt ja tulevaisuudessa.”
*Kansainvälinen lentoasemajärjestö Airports Council International, ACI
FINAVIA OYJ
Viestintä
Finavian taloustiedot Finavian verkkosivuilta
Finavian tammi-kesäkuu 2024 tilastotiedote
Finavian julkaisemat kuukausittaiset lentoliikennetilastot
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiTietoa lentoasemayhtiö Finaviasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 360 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
Tervetuloa Finavian lentoasemille | Finavia
Vuosikertomukset | Finavia
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Finavian uusi trendiraportti ja lentoliikennetilastot 2024: Suomen saavutettavuus ja lentoliikenteen tulevaisuus viiden avaintrendin valossa13.1.2025 13:10:55 EET | Tiedote
Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat muuttaneet matkustamista ja lentämistä merkittävästi. Siinä missä ihmisten kiinnostus vapaa-ajan matkustukseen ja Suomeen matkakohteena on jyrkässä kasvussa, ei liikematkustus luultavasti palaa enää pandemiaa edeltäviin lukemiin. Tämän seurauksena erityisesti matkailuvetoisten lentoasemien reittiyhteydet kasvavat.
Finavia pilots the predicted queue time service for security control at Helsinki Airport10.12.2024 11:49:59 EET | Press release
Finavia is piloting a new digital service that will show passengers the predicted queue time at security control over the next 12 hours at Helsinki Airport. Finavia is developing the piloted service together with its customers.
Finavia pilotoi turvatarkastuksen ennustettua jonotusaikaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla10.12.2024 10:33:56 EET | Tiedote
Lentoasemayhtiö Finavia pilotoi uutta digitaalista palvelua, joka näyttää Helsinki-Vantaan matkustajille ennustetun jonotusajan turvatarkastuksessa seuraavan 12 tunnin aikana. Finavia kehittää pilottia yhdessä asiakkaidensa kanssa.
Changes to taxi arrangements and dropping off passengers at Helsinki Airport in 202525.11.2024 09:15:13 EET | Press release
Finavia is developing the customer experience at Helsinki Airport and making changes to the traffic arrangements in front of the airport terminal from 1 January 2025.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla muutoksia taksijärjestelyihin ja matkustajien saattamiseen 202525.11.2024 09:05:03 EET | Tiedote
Finavia kehittää Helsinki-Vantaan lentoaseman asiakaskokemusta ja tekee muutoksia lentoaseman terminaalin edustan liikennejärjestelyihin 1.1.2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme