Ansiopäivärahan saajille merkittäviä muutoksia syyskuussa

2.9.2024 astuvat voimaan hallituksen seuraavat työttömyysturvaa koskevat lakimuutokset: työssäoloehto euroistetaan ja se pitenee 12 kuukauteen, ansiopäivärahan määrä porrastetaan ja lisäksi jatkossa työskentely palkkatuella ei kerrytä oikeutta ansiopäivärahaan ja työttömyysturvan ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaan.

Porrastuksen jälkeenkin ansiopäiväraha on kuitenkin lähes aina suurempi kuin Kelan peruspäiväraha. A-kassa / Kusti Manninen

Porrastus leikkaa ansiopäivärahan määrää. Ensimmäisille uuden porrastussäännön piirissä oleville ansiopäivärahan saajille ensimmäinen porrastus konkretisoituu marraskuussa, kun ensimmäinen 40 päivän porrastusraja täyttyy ja päivärahasta leikataan 20 %. Seuraava porrastus tehdään 170 työttömyyspäivän jälkeen. Toisessa vaiheessa päivärahan määrä laskee 25 % täydestä päivärahasta.

Porrastus koskee tulevaisuudessa kaikkia ansiosidonnaisen päivärahan saajia, mukaan lukien lisäpäivillä olevat, osittain työllistyneet sekä yrittäjän ansiopäivärahaa saavat. Muutos ei kuitenkaan vaikuta ennen syyskuuta alkaneisiin päivärahakausiin, vaan porrastus vaikuttaa vasta 2.9.2024 jälkeen uuden 12 kuukauden työssäoloehdon perusteella maksettaviin etuuksiin. Jos työssäoloehto on täyttynyt ennen 1.9.2024 ja päivärahaa maksetaan vanhan 26 viikon työssäoloehdon perusteella, ei porrastusta sovelleta.

Käytännössä muutos alkaa vaikuttaa etuuksiin aikaisintaan marraskuussa, kun ensimmäisille porrastuksen piiriin kuuluville on kertynyt 40 työttömyyspäivää, eli noin kaksi kuukautta. Osittain työllistyneillä porrastuksen vaikutus tulee vastaan hieman myöhemmin, koska heillä päivärahakauden päivät kertyvät hitaammin.

Kuukausipalkka Täysi ansiopäiväraha ensimmäiset 40 päivää (100 %) 1. porrastus, 41-170 päivää (80 %) 2. porrastus 171 päivää (75 %) Kelan peruspäiväraha
2 500 €/kk 1 515 €/kk 1 212 €/kk 1 136 €/kk n. 800 €/kk

– Työttömyyskassassa ansiopäivärahaan tehdyt leikkaukset herättävät toki huolta, kun tiedämme jäsentemme tiukan taloudellisen tilanteen. Työttömyyden jälkeen takaisin täydelle ansiopäivärahalle pääsy voi olla jatkossa monelle vaikeaa, kun työttömyysjaksojen välissä täytyisi täyttää uudelleen 12 kuukauden työssäoloehto, jotta leikkuri nollautuu, kertoo etuuspäällikkö Kaisa Tikka A-kassasta.

– On hyvä muistaa, että työttömyyskassan jäsenenä saa lähes poikkeuksetta parempaa päivärahaa, kuin peruspäiväraha. Työttömyyskassan maksamaan päivärahaan vaikuttaa oma tulotaso, peruspäiväraha on kaikille samansuuruinen, muistuttaa Tikka.

Europerusteinen työssäoloehto ja työssäoloehdon pidentäminen

Europerusteista työssäoloehtoa sovelletaan 2.9.2024 alkaen. Uuden europerusteisen 12 kuukauden työssäoloehdon piirissä on, kun työssäoloehto täyttyy uudelleen ja työssäoloehtoon sisältyy palkkaa, joka on ansaittu ja maksettu 2.9.2024 tai sen jälkeen.

Europerusteinen työssäoloehto tarkoittaa sitä, että ansiopäivärahan saamisen edellytyksenä on kalenterikuukauden aikana maksettu vähintään 930 € palkkatulo (brutto) tai puolikkaan työssäoloehtokuukauden verran 465-929,99 €. Esimerkiksi lomarahaa ja lomakorvausta ei lasketa tähän mukaan. Työssäoloehtoa tulee kertyä yhteensä 12 palkallista kalenterikuukautta 28 kuukauden tarkastelujakson aikana. Jos työssäoloehto kertyisi vain puolikkaina kuukausina pitäisi palkallisia kalenterikuukausia olla yhteensä 24.

Ikään ja palkkatuettuun työhön liittyvät muutokset syyskuussa

Palkkatuettu työ ei syyskuun jälkeen pääsääntöisesti kerrytä enää lainkaan työssäoloehtoa. Poikkeuksena ovat alentuneesti työkykyisen tai yli 60-vuotiaan pitkäaikaistyöttömän palkkatuetut työt.

Jatkossa palkansaajan työssäoloehtoa ei kerrytä enää sellainen kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuus, jonka kunta on velvollinen järjestämään ikää koskevat ehdot täyttävälle työttömälle työnhakijalle, jonka oikeus palkansaajan työttömyyspäivärahaan on päättymässä. Näihin ikäsidonnaisiin poikkeussäännöksiin liittyvät päivärahan suuruutta koskevat suojasäännökset eivät myöskään enää ole voimassa. Näiden lisäksi päättyy 58 vuotta täyttäneitä koskeva suojasäännös, jonka perusteella palkansaajan tai yrittäjän ansiopäivärahan taso ei voi alentua, jos henkilö täyttää työssäoloehdon ylitettyään 58-vuoden ikärajan.

– Avoin työttömyyskassa seuraa, miten tehdyt leikkaukset vaikuttavat jäseniin, maksettuihin etuuksiin sekä työttömyysjaksojen pituuksiin, kertoo Tikka.

Hallitusohjelman mukaan leikkausten tavoitteena on edistää työllistymistä ja vähentää työttömyyden kestoa.

Kuvat

A-kassa / Kusti Manninen

Ikääntyneiden työttömyys vaarassa kasvaa lakimuutosten myötä2.9.2024 07:49:32 EEST | Tiedote

Avoimen työttömyyskassan etuudensaajien ikäjakaumavertailu suhteessa jäsenistön ikäjakaumaan osoittaa työttömyyden painottuvan iäkkäimpiin jäseniin. Ikääntyneiden työnhakijoiden tilanne vaikeutui entisestään, kun syyskuun alussa astui voimaan lakimuutos, joka poisti työttömyysturvan ikäsidonnaiset poikkeussäännöt. Tämä on toinen merkittävä lakimuutos, joka on heikentänyt ikääntyneiden asemaa, sillä jo vuoden 2023 alussa työttömyysturvan lisäpäivät eli niin sanottu eläkeputki poistettiin.