Svag ökning i efterfrågan på bostadslån i juli jämfört med motsvarande tid i fjol

De finländska hushållen lyfte i juli 2024 måttligt med nya bostadslån, dvs. för 1,0 miljarder euro, vilket är 4,3 % mer än i juli året innan och 27,8 % mindre än i juli i genomsnitt åren 2011–2023. Juli är typiskt en lugn månad när det gäller utbetalningar av bostadslån.

I juli 2024 utbetalades nya investeringsbostadslån för 96 miljoner euro, vilket är 12 % mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Ägarbostadslån betalades ut för 952 miljoner euro, vilket är 4 % mer än i juli i fjol.

Genomsnittsräntan på nya utbetalda bostadslån var 4,22 % i juli. Genomsnittsräntan på nya utbetalda ägarbostadslån steg från juni och var 4,20 % i juli. Genomsnittsräntan på nya ägarbostadslån har sjunkit med över 0,5 procentenheter från de senaste årens toppnotering i oktober 2023. Genomsnittsräntan på nya investeringsbostadslån var 4,36 % i juli och har också sjunkit från toppen i oktober 2023 lika mycket som genomsnittsräntan på ägarbostadslån. Största delen av bostadslånen är bundna till Euriborräntorna, vilka den senaste tiden har kommit ner. I juli 2024 var den allmännaste referensräntan för bostadslån, dvs. 12 månaders Euribor, i genomsnitt 3,53 %, när den ännu i juli 2023 var 4,15 %. Under perioden 1–26 augusti var den genomsnittliga Euriborräntan för 12 månader endast 3,18 %.

På grund av den svaga efterfrågan minskade beloppet av utestående bostadslån i juli med 0,9 % från året innan. De utestående ägarbostadslånen minskade med 1,0 % och de utestående investeringsbostadslånen ökade med 0,7 % i juli jämfört med året innan. Vid utgången av juli 2024 utgjorde det utestående beloppet av ägarbostadslån 97,2 miljarder euro och det utestående beloppet av investeringsbostadslån 8,7 miljarder euro. Genomsnittsräntan på det totala beloppet utestående bostadslån (105,9 miljarder euro) var i juli 4,01 %.

Utlåning

Av utlåningen till de finländska hushållen bestod 17,9 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,4 miljarder euro av övriga lån (exkl. bostadslån) vid utgången av juli 2024.

De finländska företagen lyfte i juli nya lån för 2,1 miljarder euro, och av dem utgjorde bostadsbolagslånen 480 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda företagslån steg från juni och var i juli 5,26 %. Det utestående beloppet av lån som beviljats finländska företag uppgick vid slutet av juli till 107,5 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 44,6 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 110,0 miljarder euro vid slutet av juli 2024 och genomsnittsräntan var 1,36 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 66,7 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 14,4 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i juli nya tidsbundna inlåningsavtal för 1 180 miljoner euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i juli 3,52 %.

Närmare upplysningar lämnas av

• Usva Topo, telefon 09 183 2056, e-post: usva.topo(at)bof.fi,
  • Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 30.9.2024 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik2/.

Finlands Bank

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Households’ deposit stock grew in the second quarter of the year8.8.2024 10:00:00 EEST | Press release

In the second quarter of 2024, the stock of Finnish households’ deposit stock grew by EUR 1.7 billion in net terms. Most of all, households reallocated their assets to fixed-term deposit accounts (EUR 1.2 billion) and second most to investment deposit accounts1 (EUR 420 million). Meanwhile, households deposited EUR 80 million on overnight deposit accounts2. At a quarterly level, the last period with positive growth in overnight deposits was in the third quarter of 2022. At the end of June, EUR 68.1 billion of households’ deposits were overnight deposits, EUR 14 billion deposits with an agreed maturity and EUR 28.7 billion investment deposits. Despite the growth in the second quarter, the total household deposit stock (EUR 110.8 billion) contracted by 0.1% from a year earlier. The deposit stock has contracted on a year-on-year basis since February 2023, but the rate of decline has slowed down this year. The total deposit stock has decreased due to the reduction in balances on overnight

Inlåningen från hushållen ökade under årets andra kvartal8.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Inlåningen från de finländska hushållen ökade med 1,7 miljarder euro netto under andra kvartalet 2024. Hushållen överförde mest tillgångar till tidsbundna inlåningskonton (1,2 miljarder euro) och näst mest till konton för placeringsdepositioner1 (420 miljoner euro). Till konton för inlåning över natten2 överförde hushållen tillgångar till ett värde av 80 miljoner euro. På kvartalsnivå har inlåningen över natten ökat senast under det tredje kvartalet 2022. Vid utgången av juni var 68,1 miljarder euro av inlåningen från hushållen inlåning över natten, 14 miljarder euro tidsbunden inlåning och 28,7 miljarder euro placeringsdepositioner. Trots tillväxten under det andra kvartalet minskade den totala inlåningen från hushållen (110,8 miljarder euro) med 0,1 % från året innan. Årsförändringen i inlåningen har varit negativ från och med februari 2023, men minskningen har bromsat in under innevarande år. Den totala inlåningen har minskat till följd av att tillgångarna på konton för inlåning öve