St1

55,0

51,0

55,7

St1 Nordic -konsernin vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 4,2 miljardia euroa ja lähes samalla tasolla edellisvuoden kanssa. Liikevaihdon maakohtainen jakauma säilyi hyvin samankaltaisena kuin aiempina vuosina ja 20 % liikevaihdosta tuli Suomesta, 55 % Ruotsista, 24 % Norjasta ja 1 % Iso-Britanniasta.

Liikevoitto oli 149,3 miljoonaa euroa, joka oli 112,8 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Tulos verojen jälkeen oli 116,4 miljoonaa euroa edellisvuoden tuloksen ollessa 28,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tulokseen vaikutti negatiivisesti Göteborgin jalostamon huoltoseisokki vuoden 2023 toisella neljänneksellä. Varasto- ja arvostuserät vuorostaan vaikuttivat tulokseen positiivisesti tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Vuoden alkupuolella Göteborgissa avattu biojalostamo tuottaa nyt uusiutuvia polttonesteitä. Biojalostamon tulosvaikutus oli vielä pieni. Retail- ja suoramyyntimarkkinoiden kilpailutilanne jatkui haastavana.

Liiketoiminnan rahavirta oli 21,5 miljoonaa euroa. Investoinnit olivat yhteensä 97,6 miljoonaa euroa. Suurimmat investoinnit kohdistuivat asemaverkostoon, uusiin sähkölatauspisteisiin ja biokaasuasemiin. Lisäksi investoitiin aurinkovoimalaitokseen Göteborgin jalostamon alueella sekä IT-infrastruktuurin kehitykseen. Konserni sijoitti myös biokaasuliiketoiminnan kasvattamiseen.

Konsernin oma pääoma oli kauden lopussa 1434,7 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste vahva 55,0. St1 Nordic Oy:n yhtiökokous valtuutti hallituksen hankkimaan yhtiön omia osakkeita ja hallitus päätti hankkia tarjotut 635895 osaketta.

Henrikki Talvitie, St1 Nordic Oy:n toimitusjohtaja:

Vuodelle 2024 tunnusomaisia olivat merkittävät edistysaskeleet energiatransitiossamme valitsemamme strategian mukaisesti. Useat uusiutuvan energian investoinnit ovat konkretisoituneet ottaessamme käyttöön uusia tuotantolaitoksia ja jakeluverkostoa. Kuluneena vuonna on myös pohjustettu tulevaa kasvua erityisesti biokaasuliiketoiminnassa.

Göteborgin biojalostamo, St1:n ja SCA:n yhteisyritys, vihittiin virallisesti käyttöön huhtikuussa. Vuoden alussa alkaneen laajamittaisen käynnistysvaiheen jälkeen biojalostamo tuottaa nyt uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF), uusiutuvaa dieseliä (HVO) ja bionaftaa. Göteborgin biojalostamo on St1:n historian suurin yksittäinen investointi ja merkittävä virstanpylväs energiatransition etenemissuunnitelmassamme.

St1 investoi sekä paineistettuun että nestemäiseen biokaasuun Pohjoismaissa. Vuoden alussa uusi jalostus- ja nesteytyslaitoksemme aloitti tuotannon Boråsissa Ruotsissa.

Vuoden 2023 lopussa St1, Aneo ja HitecVision yhdistivät voimansa tarkoituksenaan yhdistää omistuksensa Biokraft Internationalista uuteen 1Vision Biogas AB -yhtiöön. 1Vision Biogasin omistavat St1 (50 %) ja HitecVisionin ja Aneo Renewables Holding AS:n yhteinen holdingyhtiö (50 %). Yhdistämisen ehtona oli tarvittavien lupien ja hyväksyntöjen saaminen kilpailuviranomaisilta sekä ulkomaaninvestointeja valvovilta viranomaisilta. Ne saatiin tammikuussa 2024. Tänä vuonna 1Vision Biogas hankki loputkin Pohjois-Euroopan suurimpiin nesteytetyn biokaasun tuottajiin kuuluvan Biokraftin osakkeista.

Valion ja St1:n yhteisyritys Suomen Lantakaasu Oy toteutti Nurmon Bioenergia Oy:n enemmistöosakkuuteen oikeuttavien osakkeiden hankinnan. Nurmon nesteytettyä biokaasua tuottavan laitoksen suunniteltu vuotuinen tuotantokapasiteetti on 117 gigawattituntia, ja laitoksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2026 aikana.

Osana energiatransitiotaan St1 investoi kuluvana vuonna myös jakeluverkoston kehittämiseen. Tähän sisältyy biokaasun lisäksi uusiutuva HVO-diesel sekä suurtehoisen sähkölatausverkoston rakentaminen.

Tilintarkastamaton taloudellinen informaatio:

Konsernituloslaskelma 1.1.2024-30.6.2024, 1.1.2023-30.6.2023, 1.1.2023-31.12.2023

Konsernitase 30.6.2024, 31.12.2023

Konsernin rahoituslaskelma 1.1.2024-30.6.2024, 1.1.2023-31.12.2023

St1 Nordic Oy julkaisee vuoden 2024 tilinpäätöstiedotteen 31.3.2025.

Lisätietoja:
Rahoitusjohtaja Kati Ylä-Autio puh. +358 10 557 5263
Toimitusjohtaja Henrikki Talvitie puh. +358 10 557 1

Liitteet

St1 Nordic Oy on energiakonserni, jonka visiona on olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Konserni tutkii ja kehittää taloudellisesti kannattavia ja ympäristön kannalta kestäviä energiaratkaisuja. St1 keskittyy polttonesteiden markkinointiin, öljynjalostukseen sekä uusiutuvan energian ratkaisuihin, kuten edistyneisiin biopolttoaineisiin ja teolliseen tuulivoimaan. Konsernilla on kaikkiaan 1290 St1- ja Shell-huoltoasemaa ja kaasun tankkauspistettä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. St1:n pääkonttori on Helsingissä ja sen palveluksessa on yli 1000 henkilöä. www.st1.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta St1