Destia voitti kilpailutuksen Vantaan ratikan länsiosan rakentamisesta
Destia voitti Vantaan ratikkahankkeen allianssikilpailutuksen raitiotien länsiosan rakentamisesta noin 12 kilometrin matkalla Lentoasema–Tikkurila-välillä ja Tikkurilan tunnelista.
Sopimusta ei vielä ole allekirjoitettu, sillä se vaatii Vantaan kaupunkitilalautakunnan hankintapäätöksen, jota odotetaan 4.9.2024. Sen lisäksi sopimuksen allekirjoittaminen odottaa myös tulevan MAL-sopimuksen mukaisen valtion investointirahoitusosuuden varmistumista hankkeen rakentamisvaiheelle, sekä Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisua kahteen hanketta koskevaan valitukseen.
Hankintapäätöksen jälkeen käynnistyy kehitysvaihe, joka kestää kesään 2025 saakka, minkä jälkeen varsinaiset rakentamistyöt voivat alkaa. Vantaan tavoitteena on, että hanke voi käynnistyä valmistelevilla rakennustöillä kuten johtosiirroilla vuoden 2024 lopulla tai vuoden 2025 alkupuolella.
Vantaan ratikan liikennöinti alkaa vuonna 2029. Ratikka on Vantaalle paitsi liikennehanke, myös merkittävä kaupunkikehityshanke ja kaupungin kasvusuunta tulevina vuosikymmeninä. Ratikka tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa poikittaisliikennettä. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.
Destia on infra-alan suurin toimija Suomessa, jolla on runsaasti kokemusta haastavissa kaupunkiympäristöissä rakentamisessa. Se on aiemmin tänä kesänä saanut valmiiksi Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeen, jossa toteutettiin uusi raitiotieyhteys, merkittävästi katu- ja kaupunki-infraa sekä Sörnäistentunnelin alkuosa. Toimivan kaupunkiympäristön luomisen lisäksi allianssissa panostettiin erityisesti hankkeen elinkaaren ympäristövaikutusten pienentämiseen.
Myös Destian rakentama Kaisantunneli Helsingin rautatieasemalla on tänä kesänä avattu jalankulku- ja pyöräliikenteelle. Rautatieasema oli vaativa kohde, sillä päivittäin sinne saapuu ja sieltä lähtee noin 1000 junaa ja aseman ympäristössä liikkuu noin 200 000 ihmistä. Kolmen vuoden raidemuutosten aikana ajettiin lähes miljoona junavuoroa, joille ei aiheutunut suunnittelemattomia keskeytyksiä. Työmaa voitti Helsingin kaupungin järjestämän Vuoden katutyömaa -kilpailun kahdesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jere Keskinen, Kaupunkirakentaminen-yksikön johtaja: jere.keskinen@destia.fi
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destian ja WSP:n muodostama ryhmittymä Helsingin kolmea pikaraitiotietä rakentamaan13.11.2024 09:30:07 EET | Tiedote
Destian, WSP:n ja Proxionin (osa WSP:tä) muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut kilpailutuksen Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelmakokonaisuuden suunnittelusta ja rakentamisesta. Kokonaisuuteen kuuluvat Länsiratikat, Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie.
Muutoksia Destian johtoryhmään1.11.2024 09:08:50 EET | Tiedote
Destia on nimittänyt uudeksi Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Kaupunkirakentaminen-yksikön johtajan ja laajennetun johtoryhmän jäsenen Jere Keskisen. Hän aloittaa tehtävässään vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Destia rakentamassa pohjoismaiden suurinta akkuvarastoa Yllikkälään24.9.2024 12:01:21 EEST | Tiedote
Akkujärjestelmien toimittaja Nidec on valinnut Destian toimittamaan infra- ja sähkötyöt akkuvarastolle, jonka se rakentaa Neoenille Lappeenrannan Yllikkälään. Neoen on yksi maailman johtavista riippumattomista uusiutuvan energian tuottajista. Valmistuessaan vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana Yllikkälä Power Reserve Two -akkuvarasto tulee olemaan Pohjoismaiden suurin, ja sen asennettu kapasiteetti on 56,4 MW / 112,9 MWh, mikä vastaa noin 5–10 suomalaisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tämä on jo toinen akkuvarasto, jonka Destia rakentaa Neoenille Nidecin kanssa Yllikkälään.
Destia edistää Laakson onnettomuuden tutkintaa: räjähdysainekoirat löysivät kaksi räjähtämätöntä panosta16.8.2024 14:07:05 EEST | Tiedote
Destia edistää 9.8. Laakson yhteissairaalan -hankkeella tapahtuneen onnettomuuden tutkintaa ja on tilannut räjähdysainekoirat tutkimaan louhittua maanpäällistä työmaa-aluetta. Koirien avulla löytyi 15.8. kaksi räjähtämätöntä panosta. Kyseiset räjähteet on poistettu turvallisesti.
Destian lausunto Laakson yhteissairaala -hankkeen räjähdeonnettomuuteen liittyen13.8.2024 14:04:31 EEST | Tiedote
Perjantaina 9.8. Laakson yhteissairaalan työmaalla sattunut räjähdeonnettomuus oli erittäin valitettava ja pahoittelemme siitä aiheutuneita vahinkoja ja huolta. Onnettomuuden tutkinta tehdään yhteistyössä allianssin osapuolten ja viranomaisten kesken, ja hanke tulee viestimään tutkinnan tuloksista. Tutkinnan ollessa kesken on ennenaikaista arvioida onnettomuuden mahdollisia syitä. Suhtaudumme turvallisuuteen suurella vakavuudella ja kehitämme turvallisuutta systemaattisesti ja jatkuvasti. Laakson yhteissairaala -hanke on tällä hetkellä ainoa yhteishankkeemme SRV:n kanssa. Toteutamme sitä yhdessä alaurakka-allianssina SRV Infra Oy:n kanssa. Työt jatkuvat hankkeella. Aiheen viestinnästä vastaa Laakson yhteissairaalan allianssin puolesta projektipäällikkö Ossi Inkilä, jonka tavoittaa numerosta 040 708 2253.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme