Vaatteiden loppuun käyttäminen yhteydessä parempaan hyvinvointiin, paljastaa tuore tutkimus
Vaatteiden käyttäminen loppuun on vahvemmin yhteydessä kuluttajien kasvaneeseen hyvinvointiin kuin uusien vaatteiden ostaminen, käy ilmi Vaasan yliopistossa tehdystä tutkimuksesta.
Vaasan yliopiston väitöskirjatutkija Essi Vesterinen ja kuluttajakäyttäytymisen professori Harri Luomala tutkivat Aucklandin yliopiston apulaisprofessori Michael S.W. Leen kanssa, miten vaatteiden kulutus ja erityisesti sen vähentäminen vaikuttaa kuluttajien hyvinvointiin.
Kirjoittajien tuoreessa, Journal of Macromarketing -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa vaatteiden kulutuksen kaikkien eri vaiheiden, kuten uusista vaatteista haaveilun, ostamisen ja käytön, yhteyttä hyvinvointiin. Tutkimuksessa analysoitiin 140 vaatteiden ostolakossa olleen kuluttajan blogipostausta sekä 661 kuluttajan lomakekyselyvastaukset.
Tulokset osoittavat, että nimenomaan vaatteiden käyttäminen pitkään ja intensiivisesti olisi vahvimmin yhteydessä kasvaneeseen hyvinvointiin.
Vaatteiden käyttäminen pitkään kohensi kehonkuvaa
Professori Harri Luomalan mukaan keskittyminen jo olemassa oleviin vaatteisiin voi vähentää vertailua muihin ja markkinoinnin luomiin kehollisiin ihanteisiin ja parantaa siten itsetuntoa. Tutkimuksessa vaatteiden käyttäminen loppuun olikin yhteydessä myös kohentuneeseen kehonkuvaan, mikä itse asiassa osittain selitti myös vaikutusta hyvinvointiin.
– Ostolakossa olleet kuvailivat kokemuksiaan muun muassa niin, että vaatteet eivät enää roiku rekissä muistuttamassa jostain ihmisestä, joka ehkä haluaisi olla, vaan ne ovat kaikki sellaisia, joita käyttää, ja on arjessa jotenkin tyytyväisempi olo itseensä, valottaa Essi Vesterinen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa paitsi kuluttajille, myös yrityksille, järjestöille ja päättäjille ylikulutuksen ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.
Tutkijoiden mukaan vaate-ekosysteemin muuttaminen kestäväksi niin ympäristön kuin kuluttajienkin kannalta vaatii panosta kaikilta toimijoilta, siis myös lainsäätäjiltä ja markkinoijilta. Kuluttajien halua ja kykyä uuden vaatteen pitkäaikaiseen käyttöön voitaisiin tukea esimerkiksi sääntelemällä markkinointia sekä asettamalla tuottajia velvoittava pakollinen takuu tuotteiden kestävyydelle.
Nykyiset toimet ylikulutuksen hillitsemiseksi eivät riitä – taustalla ihmisten sisäsyntyinen itsekkyys
Vaateteollisuus on tutkitusti yksi ympäristöä kuormittavimmista teollisuudenaloista. Alan päästöjä on pyritty suitsimaan esimerkiksi kiertotalousratkaisuilla sekä kestävämmillä tuotantotavoilla. Näistä pyrkimyksistä huolimatta vaateteollisuuden päästöt ovat kuitenkin jatkaneet kasvuaan.
Aikaisempien toimien tehottomuutta saattaa selittää ihmisen sisäsyntyinen itsekkyys.
– Jos vastuullisuus esitetään toimintana, joka hyödyttää maapalloa ja esimerkiksi tehdastyötekijöitä kaukana tuotantoketjun toisessa päässä, mutta samalla tarkoittaa kuluttajalle itselleen jostakin luopumista, se ei ole houkuttelevaa, sanoo väitöskirjatutkija Vesterinen.
Kuitenkin tuoreen tutkimuksen lisäksi myös aiemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että kulutuksen vähentäminen voi johtaa parantuneeseen hyvinvointiin.
– Monet kulutustaan vapaaehtoisesti vähentävät myös tekevät sen nimenomaan oman hyvinvointinsa vuoksi, ympäristöhyötyjen ollessa sivuseikka, muistuttaa Vesterinen.
Lähteet
Vesterinen, E., Lee, M. S. W., & Luomala, H. T. (2024). Wear Your Pants out and Be Happy! Clothing Consumption Curtailment and Consumer Subjective Well-Being. Journal of Macromarketing, 02761467241269822. https://doi.org/10.1177/02761467241269822
Lisätiedot
Essi Vesterinen, apurahatutkija, Vaasan yliopisto, +358 40 571 9451, essi.vesterinen@uwasa.fi
Harri Luomala, professori, Vaasan yliopisto +358 50 511 8886, harri.luomala@uwasa.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka KalmiTiedeviestinnän asiantuntijaVaasan yliopisto / Viestintä, brändi ja markkinointi
Puh:0294498231riikka.kalmi@uwasa.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Metsäjätteestä uusiutuvaa polttoainetta - FOR-BLEND-hanke edistää kestävää kehitystä17.12.2024 10:54:52 EET | Tiedote
Vaasan yliopisto, Research Institutes of Sweden (RISE) ja Åbo Akademi ovat saaneet rahoitusta EU-Interreg Aurora -ohjelmasta kehittääkseen ratkaisun metsäjätteen käsittelyyn ja kestävän polttoaineen tuottamiseen. Hankkeessa kehitetään prosessi, jolla tuotetaan polttomoottoreissa käytettävien polttoaineiden seosainetta.
Kuntalaisuuden määritelmä kaipaa päivittämistä10.12.2024 08:36:43 EET | Tiedote
Usealla paikkakunnalla asuvat kokevat, etteivät he voi osallistua täysipainoisesti niiden kotikuntiensa toimintaan, joissa eivät ole kirjoilla. Jotta monipaikkaiset asukkaat nähtäisiin oikeina kuntalaisina, tulisi kuntalaisuuden ja kunnassa asumisen käsitteet erottaa toisistaan, esittää Katja Rinne-Koski Vaasan yliopistoon tekemässään väitöskirjassa.
Julkisen ja yksityisen sektorin välinen yhteistyö edistää energiasiirtymää Suomessa9.12.2024 16:13:33 EET | Tiedote
Energiasiirtymä vaatii muutakin kuin teknologisia innovaatioita – se edellyttää julkisen ja yksityisen sektorin yhteisiä ponnisteluja. Giovanna Pinilla De La Cruz tarkastelee Vaasan yliopistoon tekemässään väitöskirjassa yhteistyötä edistäviä mekanismeja ja nostaa Vaasan seudun energiaklusterin esiin esimerkkinä onnistuneesta vuorovaikutuksesta.
Epävarmuudet ja kriisit haastavat taloutta ja yhteiskuntaa – Vaasan yliopisto vahvistaa varautumisen ja resilienssin tutkimusta9.12.2024 13:35:54 EET | Tiedote
Geopoliittiset jännitteet, muuttunut turvallisuusympäristö ja kasvavat epävarmuudet haastavat taloutta ja suomalaista yhteiskuntaa. Vaasan yliopisto vastaa tähän haasteeseen perustamalla uuden, monitieteisen Resilienssi-tutkimusalustan.
Voivatko kestävyys ja kansainvälinen kasvu kulkea käsi kädessä?5.12.2024 09:27:30 EET | Tiedote
Kansainvälinen kestävä yrittäjyys osoittaa, että liiketoiminnalla voi saada aikaan paljon hyvää. Kansainvälistyminen saattaa kuitenkin haastaa yrityksen alkuperäisen mission. S M Feroj Mahmood tarkastelee Vaasan yliopistoon tekemässään kansainvälisen markkinoinnin väitöskirjassa, miten yhteiskunnalliset yritykset mukauttavat liiketoimintamallejaan kansainvälisen kasvun saavuttamiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme