Kotimaiset pensaspavut ovat alkusyksyn sesonkiherkku vailla vertaa

Kotimaisia pensaspapuja on saatavilla vain lyhyen ajan elokuun lopusta syyskuun alkuun, ja ne ovat herkullisimmillaan juuri nyt tuoreena. Vaikka pensaspavun viljelyala on Suomessa pieni, sen maku ja laatu ovat vertaansa vailla, ja lähes artesaaniviljelynä tuotetut pavut poimitaan käsin tarkkaan valikoituina juuri oikean kokoisina ja tasalaatuisina.

Pensaspapu Heidi Siivonen

"Kotimainen pensaspapu ei ole varastovihannes, joten niillä kannattaa herkutella juuri nyt sadon ollessa tuoreimmillaan", muistuttaa asiantuntija Mika Virtanen MTK:sta.

Pensas- eli tarhapapuja on saatavilla useita eri lajikkeita: taitepapuja, leikkopapuja ja vahapapuja, jotka kaikki tuovat hauskan ja värikkään lisän loppukesän ruokapöytään. Kokeile eri värejä – vihreitä, violetteja ja vaaleita papuja – sillä kaikille lajikkeille sopivat samat kypsennys- ja käyttötavat.

Vaikka pavut muistuttavat ulkonäöltään herneitä, ne ovat eri kasviksia, ja pavut on aina kypsennettävä ennen käyttöä. Raaoissa pavuissa on myrkyllistä lektiiniä, joka voi aiheuttaa vatsakipua ja pahoinvointia, joten kypsennä pavut huolellisesti ennen nauttimista.

Ravintoarvoltaan pavut ovat todellista voimaruokaa ja erinomainen lisä loppukesän aterioihin. Kotimaisten papujen käyttö on vaivatonta: valitse kaupasta värikkäitä ja kauniita palkoja, poista kannat, ja höyrytä tai keitä pavut nopeasti kypsäksi muutamassa minuutissa. Kypsennettäessä violetit pavut muuttuvat vihreiksi.

"Varo keittämästä liian kauan, sillä ylikypsä papu muuttuu lötköksi ja vetiseksi", varoittaa ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen MTK:sta.

Mausteiksi pavuille riittää ripaus suolaa ja nokare voita. Tuoreet yrtit, kuten lehtipersilja tai basilika, kruunaavat papuannoksen. Säilytä tuoreet pavut jääkaapissa muovipussissa, jos et kokkaa niitä heti, mutta pidä ne erillään etyleeniä tuottavista hedelmistä, kuten omenista, banaaneista tai päärynöistä, jotka voivat nopeuttaa papujen pilaantumista.

Makoisat pensaspavut

noin 1 l erivärisiä, kotimaisia pensaspapuja

1 l vettä

1 tl suolaa

2 rkl voita tai laadukasta rypsiöljyä

• Mittaa vesi kattilaan, lisää suola, kuumenna kiehuvaksi.
  • Huuhtele pavut, poista kovat kannat.
  • Lisää pavut kiehuvaan veteen, ja anna porista 5 -7 minuuttia. Kypsä papu on kauniin värinen ja napakka, ei lötkö tai vetinen.
  • Valuta vesi pois pavuista heti, höyrytä kuivaksi, ja lisää sekaan voi tai öljy.
  • Nauti salaatissa, lihan tai kalan lisukkeena, grilliherkkujen kanssa tai sellaisenaan.

Lisätiedot:

Mika Virtanen, asiantuntija, MTK, 040 054 4728
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Pensanpapu
Heidi Siivonen

MTK: Luontoarvot osaksi metsänhoitoyhdistysten puukauppojen kilpailutusta28.8.2024 12:14:48 EEST | Tiedote

Suomussalmen raakkujoella tapahtunut luontotuho on saanut eri metsäalan organisaatiot arvioimaan kriittisesti palveluitaan ja toimintatapojaan. Keskustelussa metsänomistajan rooli puukaupassa ja puun korjuussa on jäänyt taka-alalle. MTK:n metsäjohtokunnan mielestä metsäyhtiöiden sitoumukset esimerkiksi nykyistä leveämpiin suojavyöhykkeisiin ovat oikeansuuntaisia, mutta niiden kustannukset eivät saa jäädä vain metsänomistajien kontolle. ”Luontoarvot on syytä ottaa osaksi puukauppaa. Tämä tapahtuu siten, että metsähoitoyhdistykset tuovat luontoarvojen hinnoittelun osaksi puukauppojen kilpailutusta”, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.