Työeläkevarat kasvoivat 10 miljardia vuoden 2024 alkupuoliskolla

Suomalaisten työeläkevarat kasvoivat yhteensä 10 miljardia euroa ensimmäisen puolen vuoden aikana. Kasvua vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä oli noin 3 miljardia, ja varoja oli sen päättyessä yhteensä 261 miljardia euroa.

Työeläkesijoitusten positiivinen kehitys jatkui toisen vuosineljänneksen aikana kotimaan talouden heikosta vireestä huolimatta.

­– Varojen kasvu vuoden 2024 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana oli pitkälti listattujen osakkeiden ansiota. Osakesijoitusten lisäksi myös vaihtoehtoiset sijoitukset tuottivat verrattain hyvin. Markkinoiden positiivista virettä tukivat inflaation tasaantuminen ja odotukset koronlaskuista, kertoo Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.

Työeläkevarojen nimellistuotto alkuvuodelta oli 5,2 prosenttia. Reaalituotto, joka ottaa huomioon inflaation kokonaistuottoa vähentävänä tekijänä, oli 4,6 prosenttia. Luvut käyvät ilmi Telan tuoreista tilastoista.

­Eläkevarojen määrä nousi toistaiseksi suurimmalle tasolleen. Samaan aikaan julkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli kotimaisten osakesijoitusten heikoista tuotoista.

– Helsingin pörssi on tuottanut viime vuosien aikana suhteellisesti heikommin kuin esimerkiksi eurooppalaiset tai pohjoisamerikkalaiset osakkeet. Hajauttaminen on kuitenkin työeläkevakuuttajien sijoitusstrategioiden ytimessä, ja sen rooli säilyy tärkeänä niin maantieteellisesti kuin omaisuuslajien osalta. Hajauttaminen mahdollistaa vähintään kohtuullisten tuottojen tavoittelun, vaikka jossakin päin maailmaa nähtäisiinkin voimakkaita markkinaheilahduksia, Koivurinne kuvaa.

Kokonaisuudessaan varoista noin 20 prosenttia on sijoitettu Suomeen, vajaat 17 prosenttia muualle euroalueelle ja vajaat 64 prosenttia sen ulkopuolelle. Osake- ja osaketyyppisissä sijoituksissa on 57 prosenttia eli 149 miljardia euroa koko 261 miljardin varallisuudesta. Niistä 15 prosenttia on sijoitettu Suomeen, 15 prosenttia muualle euroalueelle ja 70 prosenttia euroalueen ulkopuolelle.

Kotimaisten osakesijoitusten suhteellinen osuus on puolittunut kahdessa vuosikymmenessä. Vuonna 2004 työeläkevarojen kotimaan osakkeiden osuus oli noin 30 prosenttia. Noin 20 prosenttia oli muualla euroalueella ja 50 prosenttia euroalueen ulkopuolella.

Tarkemmat tiedot työeläkevarojen tuotoista

Sijoituslajikohtaiset tuotot vuoden 2024 alkupuoliskolta olivat seuraavat:

• osake- ja osaketyyppisten sijoitusten reaalituotto 7,8 prosenttia
  • korkosijoitusten reaalituotto 0,8 prosenttia
  • kiinteistösijoitusten reaalituotto –1,3 prosenttia
  • vaihtoehtoisten sijoitusten reaalituotto 4,7 prosenttia

Varojen omaisuuslajikohtainen tai maantieteellinen jakautuminen ei juuri muuttunut vuosineljänneksen aikana.

Interaktiivinen infografiikka kertoo sijoituslajien osuuksien kehityksestä pitemmällä aikavälillä.

***

Telan kokoamat tiedot työeläkevaroista sisältävät eläkeyhtiöiden, eläkekassojen, eläkesäätiöiden, Kelan toimihenkilöiden eläkerahaston, Kevan, Kirkon eläkerahaston, Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen, Merimieseläkekassan, Suomen Pankin Eläkerahaston ja Valtion Eläkerahaston hallinnoimat eläkevarat. Tilastoissa on mukana vain lakisääteinen työeläketurva.

Telan tilastoimat eläkevarat eivät sisällä työeläkevakuuttajien taseeseen kirjattuja muita saamisia ja velkoja tai aineellisia hyödykkeitä. Tässä mainitut työeläkevarat tarkoittavat sijoitettavissa olevia varoja.

Tarkemmat tiedot sijoitusvarojen määrästä ja kohdentumisesta löytyvät kokonaisuudessaan Telan verkkosivuilta Eläkevarojen määrä. Tietoja voi tarkastella myös Telan tilastotietokannasta.

Telan seuraavat työeläkevaroja koskevat tilastot vuoden 2024 kolmannen neljänneksen tilanteesta julkaistaan marras-joulukuun vaihteessa.

Telan Siimes: Nuorisoala unohtaa sijoitusuudistuksen sukupolvivaikutukset ja valjastaa työeläkkeet kovan tulojen uudelleenjakopolitiikan välineeksi27.8.2024 15:46:27 EEST | Tiedote

Joukko nuorisoalan järjestöjä julkisti tänään ehdotuksensa työeläkejärjestelmän uudistamiseksi. Ehdotukset tähtäävät nuorten ikäluokkien eläkkeiden turvaamiseen, mutta niissä valitut keinot ovat osin rajussakin ristiriidassa nykyisenkaltaisten työeläkkeiden ja niiden rahoittamisen perusperiaatteiden kanssa, arvioi Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes.

Työeläkevarojen kasvu turvaa tulevaisuuden työeläkkeitä – varojen määrä 258 miljardia euroa28.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävien eläkevarojen määrä kasvoi noin seitsemällä miljardilla eurolla vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Kotimaisen talouden heikosta vireestä huolimatta sijoitusten positiivinen kehitys jatkui ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, ja varojen määrä ylsi maaliskuun lopussa yhteensä 258 miljardiin euroon. Luvut käyvät ilmi Työeläkevakuuttajat Telan tuoreista tilastoista.