Fira modernisoi taidelukioiden uudet tilat Kruununhaassa

Rakentamisen palveluyhtiö Fira ja yhteiskuntakiinteistösijoittaja Hemsö ovat sopineet Helsingin Kruununhaassa, Siltavuorenpenger 10:ssa sijaitsevan rakennuksen modernisoinnista. Rakennustyöt kohteessa alkavat syyskuussa ja modernisointiurakka valmistuu syksyllä 2025.

Olli Urpela / Fira

Projektinjohtourakkana toteutettavassa modernisointihankkeessa Siltavuorenpenger 10:n kiinteistön tiloja muutetaan palvelemaan tulevaa vuokralaista, eli Helsingin kuvataidelukiota sekä Kallion lukiota. Peruskorjauksen lisäksi rakennuksen talotekniikkaan tehdään merkittäviä parannustöitä. Urakan kokonaislaajuus on 8 900 bruttoneliömetriä ja kesto noin vuoden.

- Meille syntyi jo neuvotteluvaiheessa hyvä yhteys ja luottamus urakoitsijan kanssa. Fira on kokenut kumppani, jolla on vahvat näytöt vastaavanlaisista vaativista muutoshankkeista, sanoo hankkeesta Hemsöllä vastaava hankekehityspäällikkö Tino Raatikainen.

-Urakan kokonaiskesto on vain noin vuosi, joten aikataulusuunnittelulla, tiedolla johtamisella ja tahtituotannon hyödyntämisellä on hankkeessa iso merkitys. On tärkeää, että uudet tilat valmistuvat opiskelijoiden käyttöön luvatusti, kertoo Firan työpäällikkö Tuomas Aho

Vastuullisuus edellä

Kiinteistön talotekniikkaa modernisoidaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia taksonomia-asetusten mukaisesti sekä tietenkin huolehtimaan käyttäjien viihtyvyydestä. Vuonna 1961 valmistuneen rakennuksen energiatehokkuutta parannetaan esimerkiksi ilma-vesilämpöpumpuilla, lämmön talteenottoa tehostetaan ja ilmanvaihtojärjestelmä vaihdetaan tarpeenmukaan ohjatuksi. Kohteelle haetaan BREEAM-ympäristösertifikaattia vähintään tasolla Very Good.

-Sekä Hemsö että Fira ovat sitoutuneet yhdessä rakentamaan vastuullisesti ja ajattelemaan ratkaisuita niin, että ne kestävät aikaa ja palvelevat rakennusta ja sen käyttäjiä mahdollisimman pitkään, jatkaa Firan työpäällikkö Tuomas Aho.

Olli Urpela / Fira

Fira lyhyesti

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 318,2 miljoonaa euroa vuonna 2023. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntokorjaukset.

Miten Espoossa parkkitalo voidaan rakentaa 35 % Helsinkiä edullisemmin?13.6.2024 07:34:00 EEST | Blogi

Jokainen rakennuttaja kysyy jossain vaiheessa hankesuunnittelua, mitä tämä sitten maksaa. Joskus oikea kysymys olisi, miksi tämä maksaa puolet enemmän kuin naapurissa. Periaatteessa pääkaupunkiseudulla Firan rakentaman pysäköintitalon katolta voisi nimittäin nähdä puolet kalliimman pysäköintitalon, jonka on myös rakentanut Fira, kirjoittaa Harri Isoherranen blogikirjoituksessaan.