Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra

Dela

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Parkerade bilar på gatan.
Parkerade bilar i Maskinverkstadens område. Beatrice Bucht

Det nya priset grundar sig på beräkningar

 

Parkeringsplatsernas nyttjandegrad utreds genom att beräkna förhållandet mellan lediga och upptagna platser.  Beräkningarna av företags- och zonparkeringar görs dagtid och av boendeparkeringar nattetid. I beräkningarna som gjordes i maj i år konstaterades situationen vara god överlag, och det finns inget behov av prishöjningar, med undantag av boendeparkeringen i D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg. Beräkningarna genomförs även framöver normalt på våren före sommarsemesterperioden.

Vid fastställande av priserna för boendeparkering jämförs beräkningsresultaten med tillståndstätheten. Med termen avses antalet inlösta boendeparkeringstillstånd för ett visst område i förhållande till det totala antalet parkeringsplatser för boendeparkeringstillstånd i området.

Exempelvis för D-området på Skatudden var antalet inlösta boendeparkeringstillstånd 771 per den 14 maj 2024 och i området finns det 796 parkeringsplatser tillgängliga. Tillståndstätheten är då 0,97. Enligt beräkningar gjorda natten mellan den 13 och 14 maj var 726 platser upptagna, 37 platser lediga och 33 platser inte i bruk, vilket innebär att nyttjandegraden var 95,15 procent.

I D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg höjs priset på boendeparkering därigenom med 7,5 procent, och månadsavgiften är 64,50 euro (bilar med låga utsläpp 48,40 euro, priserna inkluderar moms). De nya priserna börjar gälla den 1 december, och de har uppdaterats i webbutiken.

Prissättningsmodellen är en av åtgärderna i den nya parkeringspolicyn

Den nya prissättningsmodellen grundar sig på parkeringspolicyn som godkänts av Helsingfors stadsstyrelse. Målet med reformen är att användningen av platserna ska bli mer effektiv på lång sikt och att det ska gå snabbare att hitta en parkeringsplats. Genom parkeringsprissättningen kan man också påverka användningen av stadsrummet samt effektiviteten i och kvaliteten på underhållet. 

Nyckelord

Kontakter

Juha Hietanen
Trafikingenjör
Helsingfors stad, trafik- och gatuplanering
+358 40334 2234
juha.hietanen@hel.fi

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye