The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply
At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

New price will be based on calculations
The utilisation rate of parking spots is determined by calculating the relationship between available and reserved spots. Calculations for business and zone parking are carried out during the day, resident parking during the night. The calculations carried out in May of this year concluded that the general situation is good and that there is no need to increase prices with the exception of Katajanokka’s resident zone D and Suomenlinna’s resident zone DC. The calculations will continue to be carried out in the spring, before the summer holiday season.
When determining the price of resident parking, the results of the calculation will be compared with the volume of permits. This refers to the relationship between the number of claimed resident parking permits compared to the total number of the area’s resident parking permit spots.
For example, on 14 May 2024, there were 771 resident parking permits claimed for zone D in Katajanokka, and the area had a total of 796 parking spots. This makes the permit volume 0.97. In the calculation carried out on the night between 13 and 14 May, 726 parking spots were in use, 37 were empty and 33 were out of use. This results in a utilisation rate of 95.15 per cent.
This means that the price for resident parking in Katajanokka’s zone D and Suomenlinna’s zone DC will increase by 7.5 per cent, making the new monthly price EUR 64.5 (low-emission vehicles EUR 48.4, including value added tax). The new prices will become valid on 1 December, and they have been updated in the online shop.
The pricing model is one of the measures in the new parking policy
The new pricing model is based on the parking policy adopted by the Helsinki City Board. The purpose of the renewal is to make the use of parking spots more efficient in the long term and shorten the time of finding a parking spot. The pricing for parking can also impact the use of the urban space as well as the efficiency and quality of maintenance.
Keywords
Contacts
Juha Hietanen
Traffic engineer
City of Helsinki
+358 40334 2234
juha.hietanen@hel.fi
Links
Alternative languages
Subscribe to releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Subscribe to all the latest releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 9.10.20259.10.2025 18:37:33 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 9.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 23.10.2025.
Helsingfors har som mål att spara en energimängd som motsvarar den årliga förbrukningen i 36 000 enrummare9.10.2025 13:02:19 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad fortsätter målmedvetet sitt energieffektivitetsarbete genom att ansluta sig till energieffektivitetsavtalet för den offentliga sektorn 2026–2035. Flera av stadens ägda bolag ansluter sig till energieffektivitetsavtal inom sin egen sektor.
Helsingin tavoitteena säästää 36 000 yksiön vuosikulutuksen verran energiaa9.10.2025 13:02:19 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki jatkaa määrätietoista energiatehokkuustyötään liittymällä julkisen alan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035. Myös useat kaupungin omistamat yhtiöt liittyvät oman alansa energiatehokkuussopimuksiin.
Helsingfors fick en ny bro mellan Barnhemsgatan och Mariaområdet8.10.2025 15:06:24 EEST | Pressmeddelande
Gång-och cykelbron över Banan samt gatuarbetena på Mechelingatan och i södra ändan av Banan blir färdiga i oktober 2025. Byggarbetena förbättrar gång- och cykelförbindelserna och stöder utvecklingen av det tidigare Maria sjukhusområdet, vilket beräknas pågå fram till 2030.
Helsinki sai uuden sillan Lastenkodinkadun ja Marian alueen väliin8.10.2025 15:06:24 EEST | Tiedote
Baanan ylittävä jalankulku- ja pyöräilysilta sekä katutyöt Mechelininkadulla ja Baanan eteläpäässä valmistuvat lokakuussa 2025. Rakennustöillä parannettiin jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä ja ne tukevat entisen Marian sairaala-alueen kehittämistä, joka jatkuu arviolta vuoteen 2030.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom