Puolueen uudistuminen ja hyvinvointivaltion rakenteiden muotoutuminen määrittivät SDP:n vuosia 1957–1975

Matti Hannikaisen historiateos Uudistuva puolue ja hyvinvointivaltio kuvaa SDP:n hajaannuskautta, joka johti puolueen nuorentumiseen. Samoina vuosina puolue pyrki rakentamaan hyvinvointiyhteiskuntaa.

Graafinen suunnittelu: Jaana Tarsa

Matti Hannikaisen kirjoittama SDP:n historiateos Uudistuva puolue ja hyvinvointivaltio kertoo puolueen vuosista 1957–1975.

SDP hajosi Väinö Tannerin kaudella (1957–63) ja ajautui vuosia kestäneeseen oppositiokauteen. Uuden puheenjohtajan Rafael Paasion johdolla SDP voitti vuoden 1966 eduskuntavaalit ja palasi pääministeripuolueeksi. Murroskausi ja kansainväliset ilmiöt houkuttelivat puolueeseen nuorempaa ja koulutettua sukupolvea, joka kyseenalaisti vanhoja ajatuksia ja tavoitteli uudenlaista yhteiskuntaa. Sosialidemokraattien puoluehajaannus päättyi.

SDP halusi teollistaa ja rakentaa oikeudenmukaisemman yhteiskunnan. Suomi osallistui aikaisempaa tiiviimmin eurooppalaiseen talousyhteistyöhön, ja monet hyvinvointivaltion instituutiot muotoutuivat. Vuosilomat, työttömyysturva, eläkkeet, sairausvakuutus, peruskoulu, terveyskeskukset ja lasten päivähoito edistivät tasa-arvoa ja rakennemuutosta. Reformeihin sisältyi erimielisyyksiä ja kamppailua mutta myös yhteistyötä niin eduskunnassa, hallituksissa kuin etujärjestöjen kanssa.

VTT Matti Hannikainen on talous- ja sosiaalihistorian dosentti Helsingin yliopistossa ja erikoistutkija Työväen Arkistossa. Hänen tutkimuksensa ovat kohdistuneet hyvinvointivaltioon, työeläkkeisiin, talouskriiseihin ja työelämän historiaan.

Siltalalta on vuonna 2022 ilmestynyt Mikko Majanderin kirjoittama Kylmän sodan ja ristiriitojen puolue – SDP:n historia 4, 1952–1957.

Kansi: Jaana Tarsa
Matti Hannikainen. Kuva: Jani Kaunismäki