Beräkningen av det allmänna bostadsbidraget på Åland ändras

Beräkningen av det allmänna bostadsbidraget på Åland ändrar från och med 1.9.2024. Syftet med ändringen på Åland är att mildra effekten av statens inbesparingar från och med 1.4.2024 då lagen om allmänt bostadsbidrag i riket, och därmed också på Åland, ändrades.

Det allmänna bostadsbidraget på Åland räknas alltså på ett annat sätt än i riket från och med 1.9.2024. På Åland är det allmänna bostadsbidragets belopp 80 % av de maximala eller godtagbara boendeutgifterna efter att bassjälvrisken dragits av. I riket är bostadsbidragets belopp bara 70 % av boendeutgifterna. Dessutom minskar bassjälvriskens belopp på Åland från 50 % till 42 %.

Allmänt bostadsbidrag kan inte beviljas följande studerande som bor på hyra:

• Ålänningar som studerar på Åland
  • Ålänningar som studerar på det finländska fastlandet.

När beaktas ändringen av det allmänna bostadsbidragets beräkning?

FPA använder sig av det ändrade beräkningssättet för bostadsbidraget i samband med handläggningen av en ny ansökan eller vid justeringen av redan beviljade bostadsbidrag från och med 1.9.2024. Justering av allmänt bostadsbidrag görs ett år efter att det beviljats eller efter senaste justering, eller tidigare om ändrade omständigheter så kräver. Justering görs inte enbart för att beräkningen av det allmänna bostadsbidraget ändrar.

Kunden måste lämna in en ansökan då det allmänna bostadsbidraget behöver justeras.

När ska man ansöka om justering?

Det allmänna bostadsbidraget justeras då förändringar sker i hushållets inkomster, boendeutgifter eller andra förhållanden, till exempel när de boendeutgifter som beaktas förändras med minst 50 euro per månad.

Mottagaren av bostadsbidrag kan vid behov kontakta FPA:s kundservice för att kontrollera om det behövs en justeringsansökan.

Allmänt bostadsbidrag kan beviljas och justeras retroaktivt för högst en månad. FPA kan alltså justera det allmänna bostadsbidraget från 1.9.2024 om justeringsansökan har inkommit senast 31.10.2024.

Med hjälp av räknaren för allmänt bostadsbidrag på FPA:s webbplats kan man uppskatta hur mycket bostadsbidrag man kan få.

Närmare information för kunder