Januari–juni 2024: Veikkaus förbereder sig för ändringen av penningspelssystemet och satsar på digital och internationell affärsverksamhet

I januari–juni 2024 tog Veikkaus viktiga steg i utvecklingen av de digitala spelen och den internationella affärsverksamheten. Bolagets dotterbolag, Fennica Gaming, har fortsatt att växa och under början av året fördubblade Veikkaus satsningarna på utvecklingen av affärsverksamheten. På så sätt förbereder sig bolaget för det kommande partiella multilicenssystemet för penningspel. Systemet införs i Finland 2027 enligt utkastet till en lag om penningspel.

Veikkauksen pääkonttori Pohjois-Haagassa Helsingissä.

Under rapporteringsperioden påverkades minskningen av penningspelbidraget för penningspelverksamheten betydligt av att en obligatorisk identifiering vid kupongspel via fysiska kanaler infördes våren 2023 (-21 %), av att en obligatorisk identifiering vid skraplotter började gälla vid ingången av 2024 (-44 %) och, i liten mån, av att konsumenternas köpkraft minskade. En positiv utveckling är ändå att antalet kunder har ökat och andelen digitala kanaler av penningspelbidraget har stigit till 60,5 procent (+6,6 procentenheter).

Under rapporteringsperioden ingick Fennica Gaming tre nya viktiga kundavtal i Brasilien, Frankrike och delstaten Virginia i USA. Bolaget har nu 15 undertecknade avtal. Vid slutet av rapporteringsperioden var tio av avtalen i produktion i tre världsdelar. Utvecklingsutsikterna för bolagets omsättning är positiva.

Veikkaus i januari–juni 2024:

• I januari–juni 2024 uppgick Veikkauskoncernens ordinarie rörelseintäkter till 483,8 miljoner euro (-6,8 % jämfört med januari–juni 2023). I de ordinarie rörelseintäkterna upptas spelbidraget för penningspelverksamheten och omsättningen för övrig affärsverksamhet.
  • Veikkauskoncernens rörelsevinst var 246,9 miljoner euro (-20,4 %) och resultatet 252,3 miljoner euro (-19,1 %). Resultatet påverkades betydligt av investeringarna i koncernens framtid och av höjningen av lotteriskatten. Lotteriskatten, som redovisas till staten från penningspelverksamhetens spelbidrag, höjdes med 7 procentenheter från 5 procent året innan, och utgör 12 procent under det innevarande räkenskapsåret. Under rapporteringsperioden betalade bolaget 57,6 miljoner euro i lotteriskatt, vilket är 31,7 miljoner euro mer än under motsvarande period året innan.
  • Moderbolaget Veikkaus Ab:s intäkter från penningspelverksamheten under räkenskapsperioden, dvs. spelbidraget, var 482,8 miljoner euro (-7,0 %).
  • Moderbolaget Veikkaus Ab:s rörelsevinst för januari–juni 2024 var 250,2 miljoner euro (-20,1 %) och resultatet 255,6 miljoner euro (-18,8 %). Från ingången av 2024 går Veikkaus Ab:s resultat till statens budget utan fastställda användningsändamål.
  • Veikkaus totalintäkter till staten, inklusive resultat och lotteriskatt, uppgick till 313,2 miljoner euro i januari–juni (-8,1 %).
  • Vid utgången av juni hade Veikkaus 2 535 000 miljoner registrerade kunder. Antalet registrerade kunder ökade med cirka 15 000 under första halvåret.
  • Sedan den 1 januari 2024 krävs identifiering för att kunna spela alla Veikkaus-spel. Då blev det också obligatoriskt att identifiera sig vid köp av skraplotter.

– Under första halvåret genomförde vi enligt planen Veikkaus strategi och investerade i både utveckling av affärsverksamheten och internationell tillväxt. Fennica Gaming nådde betydande resultat under första halvåret, och det är också ett positivt tecken med tanke på framtiden, säger Regina Sippel, CFO på Veikkaus.

– Den kommande ändringen av penningspelssystemet är en stor möjlighet för Veikkaus. Vi fortsätter att investera i utveckling av vår affärsverksamhet och i tillhandahållande av den bästa kundupplevelsen inom vår sektor, konstaterar Sippel.

Veikkaus delårsrapport för januari–juni 2024 (på finska)

Ytterligare information:
CFO Regina Sippel, kontakter via Veikkaus medietjänst, tfn 09 4370 7000.

Veikkaus medietjänst, tfn 09 4370 7000
mån-tors: kl. 8-21
fre: kl. 8-24
lör: kl. 9-12 och kl. 20-22
sön: kl. 10-15

Vår uppgift är att erbjuda spel som skapar glädje och skyddar den. Vi vill att våra kunders spelande hålls på glädjens sida.

Människors välbefinnande ligger oss nära om hjärtat. Det ska vara trevligt att komma till jobbet varje dag. Vi erbjuder verkningsfulla arbetsuppgifter i en arbetsgemenskap som utvecklas och jobbar med glada, friska tag.

Vi vill tillsammans skapa en utmärkt spelplan som erbjuder intressanta spelpositioner bl.a. för tech-experter. Vi är en spelfirma med stort genomslag.

Läs mer om oss på veikkaus.fi/tyopaikat. (på finska).

VI HÅLLER SPELANDET PÅ GLÄDJENS SIDA.

Följ Veikkaus Oy

Senaste pressmeddelandena från Veikkaus Oy

January-June 2024: Veikkaus prepared for the overhaul of the gambling system while focusing on digital and international business2.9.2024 10:31:11 EEST | Press release

Veikkaus took major steps in the development of digital gaming and international business in the period from January to June 2024. Fennica Gaming, subsidiary to the company, continued to grow, and Veikkaus doubled its’ investments in business development during the first half of the year. This way the company prepares for the partial multi-licence system that will be adopted in Finland in 2027, in accordance with the draft legislation on new gambling system.

Tammi-kesäkuu 2024: Veikkaus valmistautuu rahapelijärjestelmän muutokseen ja panostaa digitaaliseen ja kansainväliseen liiketoimintaan2.9.2024 09:47:17 EEST | Tiedote

Veikkaus on ottanut merkittäviä askeleita digitaalisen pelaamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisessä tammi-kesäkuussa 2024. Yhtiön tytäryhtiö, Fennica Gaming, on jatkanut kasvuaan ja Veikkaus on kaksinkertaistanut liiketoiminnan kehittämisen panostukset alkuvuoden aikana. Näin yhtiö valmistautuu tulevaan rahapelaamisen osittaiseen monilupajärjestelmään, joka astuu voimaan Suomessa vuonna 2027 rahapelilakiluonnoksen mukaisesti.