Onko Merikarvia Suomen yhteisöllisin kunta? Merikarvia panostaa hyvinvointiin naapuriapusovelluksen avulla

Merikarvia on yksi ensimmäisistä kunnista Suomessa, joka edistää kuntalaistensa hyvinvointia panostamalla yhteisöllisyyteen. Kunnan asukkaat voivat nyt pyytää ja antaa apua matalalla kynnyksellä Commu -naapuriapusovelluksessa. Yhteistyön tavoitteena on mahdollistaa yhteisöllinen osallistuminen ja vahvistaa Merikarvian yhteishenkeä.

Merikarvia on yksi ensimmäisistä kunnista Suomessa, joka edistää kuntalaistensa hyvinvointia panostamalla yhteisöllisyyteen. Commun perustaja Ronnie Nygren esitteli sovellusta kuntalaisille.

Merikarvian kunnan hallintopäällikkö Sari Hatanpää kannustaa asukkaita lataamaan Commun puhelimiinsa ja aloittamaan miettimällä, miten voisi olla avuksi naapureille.

"Tulevaisuus ei tapahdu, se luodaan yhdessä. Tärkein tavoitteemme, kuten Merikarvian kunnan strategiassa todetaan, on edistää yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Commu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden kaikille meistä tarjota ja jakaa apua”, Hatanpää kertoo.

Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa Merikarvian asukkaat voivat pyytää apua ja tarjota apua toisilleen. Auttaminen voi olla esimerkiksi juttuseuraa, vertaistukea, kimppakyytejä, lemmikkien hoitoa, muuttoapua tai pihahommissa auttamista. Sovelluksen kautta voi myös organisoida talkoita tai vaihtaa tavaroita.

Sovelluksen on rakentanut tiimi tamperelaisia nuoria, joiden tavoitteena on tehdä auttamisesta ja avun pyytämisestä mahdollisimman helppoa ja turvallista. Ronnie Nygren on yksi Commun perustajista ja korostaa, että Commu on turvallisempi tapa auttaa kuin muut somealustat, sillä sovelluksessa voi vahvistaa henkilöllisyyden pankkitunnuksilla.

“Jokainen tarvitsee joskus auttavaa kättä tai kuulevaa korvaa, mutta avun pyytäminen ei nykyisellään ole helppoa”, Nygren kertoo. “Naapurin ovikellon soittaminen voi olla monelle vaikeaa. Siksi on hienoa, että Merikarvia tarjoaa asukkailleen Commun, digitaalisen ovikellon, minkä kautta voi pyytää apua ja antaa apua helposti.”

Merikarvia mukana Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailussa - Hyvät teot ratkaisevat ainutlaatuisen kilpailun

Merikarvian kunta on yhteistyön myötä mukana Commun järjestämässä Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailussa. Kilpailuaika on 1.8.-20.12.2024. Kilpailun mittarina toimii alueella Commussa tehdyt hyvät teot, asukaslukuun suhteutettuna.

“Jokainen Commuun luotu auttamisen ilmoitus, oli se sitten avunpyyntö tai avun tarjous, kerryttää pisteitä. Lisäksi pisteitä saa aloitetuista keskusteluista. Eniten pisteitä saa kun käy auttamassa naapuria esimerkiksi koiran ulkoilutuksessa tai kaupassa käynnissä ja vahvistaa sen Commun kautta”, Nygren kertoo.

Kunta, jonka asukkaat ovat olleet ahkerimpia auttajia ja keränneet hyvillä teoillaan eniten pisteitä, voittaa 500€ palkintopotin yhteiseen hyvään. Voittavan kunnan asukkaat saavat päättää itse, miten käyttävät palkinnon.

“Voittopotilla voisi esimerkiksi perustaa lähikouluun stipendin, jolla palkitaan avuliaita koululaisia hyvistä teoista”, Nygren kertoo. “Laitetaan yhdessä hyvä kiertämään!”

Näin pyydät ja annat apua Merikarvialla:

1. Lataa Commu puhelimeesi App Storesta tai Google Play -kaupasta. Sovellus on maksuton.

2. Luo tili sähköpostillasi, Gmail -sähköpostillasi tai LinkedIn -profiilillasi.

3. Olet valmis pyytämään ja antamaan apua! Luo Commuun oma auttamisen ilmoituksesi.

Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua.
Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua.

Commu on kotimainen auttamisen tori - lataa Commu nyt!

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commuun on jo rekisteröitynyt yli 70,000 käyttäjää ympäri Suomen. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentäen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!

Yhteisöllisyys ja naapuriapu nousussa Suomessa - Lumia sai muuttoapua Pälkäneellä ja yllättyi avun määrästä5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Milloin olet viimeksi auttanut naapuriasi? Yksilöllisyyden korostuminen sosiaalisessa mediassa ja kiireinen arki ovat johtaneet siihen, että sattumanvaraiset kohtaamiset ja avunannot naapurustoissa ovat vähentyneet huomattavasti ympäri Suomen. On kuitenkin monia helppoja tapoja edistää yhteisöllisyyttä ja naapuriapua omassa arjessa. Yhteisöllisyyttä ja yhteisön hyvinvointia alueellaan edistää Yhteinen Pälkäne -hanke, jonka viestintäkoordinaattori Lumia Huhdanpää-Jais sai naapuriapua hädän hetkellä.

Suomen suurin auttamisen tapahtumakiertue #1000tekoa toi apua tuhansille Turkuun - Katso kuvat!27.8.2024 07:53:36 EEST | Tiedote

Auttamisen sovellus Commu ja 30 yhteistyökumppania laittoivat hyvän konkreettisesti kiertämään Logomossa ja jakoivat apua tuhansille turkulaisille. #1000tekoa -tapahtumassa jaettiin 1000 kassillista ruokaa, tarjottiin 500 maksutonta lounasta ja tuotiin apua ja tukea saman katon alle. Yhteisölliseen tapahtumaan osallistui paljon lapsiperheitä, eläkeläisiä, opiskelijoita, ukrainalaisia perheitä ja maahan muuttaneita.