Suhdannekatsaus: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun – useita valopilkkuja

Danske Bank pitää tuoreessa suhdannekatsauksessaan ennusteensa Suomen talouskasvusta ennallaan. Pankki ennustaa, että Suomen talous kasvaa loppuvuonna, vaikka koko vuonna bruttokansantuote supistuukin pankin arvion mukaan 0,4 prosenttia. Ensi vuodelle pankki ennustaa 1,8 prosentin kasvua.

Suomen taloudessa näkyy nyt useita valopilkkuja. Esimerkiksi palkat nousevat kuluttajahintoja nopeammin, mikä mahdollistaa ostovoiman paranemisen. Myös kauan odotettu korkotason lasku hyödyttää koko taloutta.

”Korkotason laskusta voi iloita, vaikka itsellä ei lainaa olisikaan. Se lisää ostovoimaa, painaa alas valtion korkokuluja ja helpottaa yritysten investointeja. Isossa kuvassa Suomen talous on kehittynyt pitkälti linjassa ennusteemme kanssa”, sanoo Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Maailmalla näkymät ovat kaksijakoisempia. Euroalueella ja Yhdysvalloissa palvelusektori on kannatellut kasvua myös tänä vuonna, mutta vielä alkuvuodesta ennakoitu teollisuuden kasvukäänne on jäänyt odotuksia vaisummaksi. Pankin ennusteissa euroalueen talouskasvun nähdään piristyvän maltillisesti ensi vuonna 1,2 prosenttiin, ja Yhdysvalloissa viilenevän 1,5 prosenttiin.

"Huoli erityisesti työmarkkinan viilenemisestä on hiipinyt keskuspankkien puheisiin niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa olemme laskeneet Fedin korkoennustetta, ja odotamme 25 korkopisteen koronlaskuja jokaisessa kokouksessa aina ensi kesäkuuhun saakka. EKP:n uskomme jatkavan koronlaskujaan nyt hieman aiempaa ennustetta kauemmas, ja odotamme talletuskoron painuvan 2,5 prosenttiin ensi vuoden syyskuuhun mennessä. Korkoennusteemme tarkoittaisi euriborien maltillisen laskun jatkuvan ensi vuotta kohden", sanoo Danske Bankin seniorianalyytikko Antti Ilvonen.

Julkisen sektorin sopeutus näkyy työttömyydessä

Danske Bank ennustaa, että tänä vuonna työttömyys on 8,3 prosenttia. Ensi vuodelle pankki ennustaa 8,0 prosentin työttömyyttä.

”Työttömyys on noussut, ja uskomme sen nousevan edelleen hieman nykyisestä. Taustalla on esimerkiksi julkisen sektorin sopeutus. Kuluttajien työllisyyshuoli myös jarruttaa tekemästä isompia hankintoja. Jos talous lähtee kasvuun, niin tämä talouden vastatuuli kuitenkin heikkenee ajan kanssa”, sanoo Pasi Kuoppamäki.

Kuoppamäki kuitenkin huomauttaa, että julkisen sektorin tiukka finanssipolitiikka on syystäkin tarpeellista. Pidemmällä aikajänteellä Suomen talouteen pitäisi löytää kasvua tukevia elementtejä.

”Edullisen sähkön ympärille muodostuvat investoinnit ovat yksi selkeä mahdollisuus, mutta sen lisäksi toinen kasvun lähde voisi olla palveluvientiin panostaminen. Suomi tarvitsee investointeja aineettomaan pääomaan. Iso osa esimerkiksi Yhdysvaltojen talouskasvusta tulee nimenomaan uudesta teknologiasta ja sen hyödyntämisestä”, sanoo Kuoppamäki.

Danske Bankin päivitetty talousennuste Suomelle

Analyytikko Antti Ilvonen
Sampsa Pärnänen Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi

Kutsu medialounaalle: Danske Bank julkistaa suomalaisten vaurastumista selvittäneen kyselytutkimuksen tulokset15.8.2024 10:50:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat aiempaa tyytymättömämpiä omaan varallisuuteensa, ja usko omiin mahdollisuuksiin vaurastua horjuu. Esittelemme medialounaalla suomalaisten vaurastumiseen ja sijoittamiseen liittyviä asenteita ja käytäntöjä selvittäneen kyselytutkimuksen tuloksia. Pohdimme myös, millaiset mahdollisuudet tavallisella suomalaisella palkansaajalla on vaurastua. Kutsumme median edustajat kuulemaan kyselytutkimuksen tuloksista medialounaalle Danske Bankin Kasarmikadun toimistolle. Tilaisuuteen voi osallistua myös Teamsillä. Tilaisuudessa tutkimuksen esittelevät Danske Bankin laina- ja sijoituspalveluista vastaava johtaja Ville Orava sekä senioristrategi, Taloudellinen mielenrauha -podcastin juontaja Kaisa Kivipelto. Median edustajat ovat tervetulleita paikan päälle klo 12.00. Aika: 29.8. klo 12.00–13.00 Paikka: Kasarmikatu 21, Helsinki / Teams Puhujat ovat haastateltavissa tilaisuuden jälkeen. Tarjoilujen varaamiseksi toivomme ilmoittautumisia tilaisuuteen viimeistään maanantaina 26.8. klo 12