Suomen Jazzliitto ry

Huippuvireessä oleva Adele Sauros Quartet Jazzliiton kiertueella syyskuussa

Saksofonisti Adele Sauroksen kvartetti konsertoi 16.–22.9. seitsemällä paikkakunnalla ympäri Suomen. Yhtye teki laajan kansainvälisen levyjulkaisukiertueen keväällä 2024, ja yhtyeen yhteissoitto on korkeimmalla tasolla ikinä.

Saksofonisti Adele Sauros seisoo saksofoninsa kanssa musta-valko-ruudullisen taustan edessä.
Saksofonisti Adele Sauros Victor Hege

Adele Sauros Quartet perustettiin vuonna 2012 ja se on esiintynyt merkittävimmillä jazzfestivaaleilla niin Suomessa kuin Pohjoismaissa. Pohjoismaisen ja amerikkalaisen jazzin tyylejä yhdistelevä yhtye suuntaa Jazzliiton kiertueelle esittäen uuden albuminsa materiaalia. Kiertue alkaa Kotkasta 16.9., jonka jälkeen luvassa ovat Helsinki, Joensuu, Savonlinna, Riihimäki, Oulu ja Mäntsälä.

Adele Sauros Quartetin neljäs pitkäsoitto, Your Special Loss, julkaistiin maaliskuussa 2024 espanjalaisen Fresh Sound Records -levy-yhtiön toimesta. Yhtyeen levyjulkaisukiertueet ovat ulottuneet Suomen ohella Ruotsiin, Tanskaan, Norjaan ja Espanjaan. Albumi koostuu Adele Sauroksen sävellyksistä, jotka käsittelevät toipumista ja toivon löytämistä. Melodiset ja vakavat sävellykset ammentavat vaikutteita pohjoismaisesta ja amerikkalaisesta jazzista.

Saksofonisti Adele Sauros on yksi tämän hetken aktiivisimmista jazzmuusikoista ja säveltäjistä Suomessa ja Euroopassa. Sauros uskoo sävelten voivan muuttaa maailmaa, mikäli tekee taidetta omin ehdoin, kuten hänen kvartettinsa. Yhtyeen jäsenet ovat virtuoottisia jazzmuusikoita, joilla on avoimet mielet sekä uskallusta poiketa totutuista kaavoista – ja heittäytyä improvisoimaan spontaanisti.

Sauros yhtyeineen odottaa innokkaasti syyskuun kiertuetta kesän keikkatauon jälkeen.

”Emme malta odottaa Jazzliiton kiertuetta erityisesti kesän pienen keikkatauon jälkeen, kun kaikki yhtyeemme kesän keikat jouduttiin perumaan ranteeni murtumisen takia”, Sauros kertoo.

Adele Sauros Quartet

Adele Sauros – tenori- ja sopraanosaksofonit
Toomas Keski-Säntti – piano
Vesa Ojaniemi – kontrabasso
Tuomas Timonen – rummut

Konserttipaikat ja -päivämäärät

Ma 16.9. klo 19.00 Kotka, ravintola Kairo / East Coast Jazz Club, Kotka Jazz ry
Ti 17.9. klo 19.00 Helsinki, ravintola Harju 8
Ke 18.9. klo 19.00 Joensuu, Pakkahuone / Jazzkerho -76
To 19.9. klo 19.00 Savonlinna, Kulttuurikellari / Olavin Jazz ry
Pe 20.9. klo 20.00 Riihimäki, Ö-talo (yhtyeen omatuotanto)
La 21.9. klo 18.00 Oulu, Oulun Musiikkikeskus, Tulindbergin sali / OMJ Jazz & Etno
Su 22.9. klo 18.00 Mäntsälä, Kulttuurimeijeri (yhtyeen omatuotanto)

Jazz soi ja näkyy!

Valtakunnallinen kiertuetoiminta on Suomen Jazzliiton keskeinen toimintamuoto kotimaassa. Kiertueiden puitteissa järjestetään vuosittain noin 100 konserttia keskimäärin 40 eri paikkakunnalla. Tuotantoon lukeutuu omatuotantoisia kiertueita sekä ulkopuolisten tuottajien kanssa yhteistyössä tuotettuja kiertueita.

Kuvat

Saksofonisti Adele Sauros
Victor Hege

Tietoja julkaisijasta

Suomen Jazzliitto ry on suomalainen jazzmusiikin ja -kulttuurin etujärjestö, joka edistää ja kehittää alan toimintaedellytyksiä, asemaa ja arvostusta. Jazzliitto toimii alueellisesti 47 jäsenyhteisönsä kautta ja ylläpitää Jazz Finland -sivustoa, joka on suomijazzin tärkein tiedotuskanava, tietopankki ja konserttikalenteri.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Jazzliitto ry

Jazzalan arvostetuimmat tunnustukset jaettiin Tampere Jazz Happeningissä perjantaina 3. marraskuuta. Suomen Jazzliitto myönsi Yrjö-palkinnon saksofonisti Linda Fredrikssonille ja nosti nuorista jazzkyvyistä esiin uudella Taimi-palkinnollaan pianisti ja puhallinsoittaja Joonatan Henrikssonin. Ylen jakaman Varjo-Yrjö-tunnustuksen jazzkulttuurin edistämisestä vastaanotti konserttijärjestäjä Marita Nyrhinen.

The most prestigious recognitions in the Finnish jazz scene were awarded at the Tampere Jazz Happening on Friday, November 3rd. The Yrjö Award from the Finnish Jazz Federation was presented to saxophonist Linda Fredriksson, while the new Taimi Award for young musicians was given to pianist and wind instrumentalist Joonatan Henriksson. Concert organiser Marita Nyrhinen received the “Shadow Yrjö” recognition for her contributions to jazz culture, presented by Yle Jazz Radio.

Elävän musiikin ala haluaa olla ilmastotoimissa suunnannäyttäjänä6.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa 2023 julkaistuun elävän musiikin ilmastotiekarttaan on sitouduttu laajasti läpi kentän. Ilmastotiekartta luovutetaan tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalalle perjantaina 6.10.2023 Musiikki x Media -tapahtumassa Tampereella. Tiekarttaan on tällä hetkellä sitoutunut 68 elävän musiikin toimijaa, mukaan lukien alan isoimmat kattojärjestöt. Ilmastonmuutos vaatii yhteiskunnalta kykyä ja valmiuksia muuttaa toimintatapoja, ja elävän musiikin ala haluaa toimia suunnannäyttäjänä matkalla kohti hiilineutraaliutta 2035.