Kutilan kanavahanke Taipalsaarella sai vesiluvan – yli satametrinen silta kohoaa näyttäväksi maamerkiksi

Uusi Kutilan kanava yhdistää Suur-Saimaan ja Pien-Saimaan sekä lyhentää veneilyreittiä Lappeenrannasta Suur-Saimaalle. Vesistön kunnon parantamiseen tarkoitetun kanavan yli rakennetaan reilu satametrinen silta, joka nousee 18 metrin korkeuteen vedenpinnasta. A-Insinöörit suunnittelee kanavan ja sen ylittävän sillan.

Kutilan kanava avaa uuden väylän veneilijöille Suur-Saimaalta Pien-Saimaalle. Uusi veneilyreitti lyhentää merkittävästi matkaa muun muassa Lappeenrannasta Puumalaan. Veden pumppaamisen ansiosta vedenlaatu paranee Pien-Saimaalla. Kuva: Arto Hämäläinen

Yli sata vuotta vanha Kutilan kanavahanke Taipalsaarella on toteutumassa, kun hanke sai vesiluvan aluehallintovirastolta elokuun lopussa. Kutilan kanava avaa uuden väylän Suur-Saimaan Kiviselältä noin 500 metriä leveän Kutilan kannaksen ja Umianlammen kautta Pien-Saimaalle. Kanavan yhteyteen rakennettavien pumppaamoiden avulla parannetaan vedenkiertoa.

– Suur-Saimaan todella hyvälaatuista vettä on tarkoitus pumpata läntiselle Pien-Saimaalle, jonka vedenlaatu on tyydyttävässä kunnossa. Kun vesialue on suljettu eikä vesi vaihdu, maatalous ja turvetuotanto ovat aiheuttaneet vesistön rehevöitymistä. Järvessä esiintyy myös sinilevää. Suomen vesistöjen kehittämisohjelman mukaisesti kaikkien järvien vedenlaadun tulisi olla hyvä, kertoo Taipalsaaren kunnan tekninen johtaja Samuli Kakko.

Pumpattavan veden ansiosta etenkin Maaveden laatu paranee Pien-Saimaalla. Kanava lyhentää myös veneilyreittejä Lappeenrannan matkustajasatamasta esimerkiksi Mikkeliin, Kuopioon, Savonlinnaan tai Puumalaan parhaimmillaan 16 kilometriä. Kanavasta toivotaankin vetoapua Saimaan matkailulle ja elinkeinoelämälle.

Kanava rakennetaan vedenalaisena kaivuna, sillä Kutilan kannas on pohjavesialuetta.

– Kanavan suunnittelussa tärkeintä on rakentamisen aikainen vedenhallinta. Vedenalaisessa kaivutyössä kanavan päät suljetaan niin, ettei pohjavesi pääse suotautumaan ja koneet pääsevät etenemään kuten vesiväylien ruoppauksessa. Nykyaikaisen mallinnustekniikan avulla työt voidaan tehdä hyvin tarkasti. Koneenkuljettajat käyttävät koneita tietomallien avulla, kertoo pääsuunnittelija Tuomo Järvenpää A-Insinööreistä.

Pumppaamot tulevat Kutilan kanavan yhteyteen ja Kopinsalmeen kohdille. A-Insinöörit suunnittelee kanavan portti-, sulku- ja pumppaamorakenteita yhdessä asiantuntijaverkoston kanssa, johon kuuluvat AFRY, WSP, Geobotnia, Civil Tech sekä Pontek.

Kanavan ylittävään siltaan poikkeuksellinen alituskorkeus

Hankkeeseen sisältyy noin myös reilun kymmenen kilometrin mittainen veneväylä sekä kanavan yli kulkeva Mantereentien silta, joka on 135 metriä pitkä jännitetty betonipalkkisilta. Sillalle tulee ajoradan lisäksi kevyen liikenteen väylä, ja se nousee korkeine maapenkereineen maastosta näkyväksi maamerkiksi.

– Sillassa on poikkeuksellista sen merkittävä 18 metrin alikulkukorkeus. Korkeutta tarvitaan, jotta purjeveneetkin pääsevät kulkemaan suoraan Lappeenrannasta ja Taipalsaarelta Suur-Saimaalle, Tuomo Järvenpää kertoo.

Kutilan kanavahanke on ollut ensimmäisen kerran esillä uittoväylänä jo 1880-luvulla. Lappeenrannan kaupunki, Taipalsaaren kunta ja Etelä-Karjalan liitto tekivät esityksen nyt vesiluvan saaneen kanavan rakentamisesta jo vuonna 1982.

Tavoitteena on, että kanavan, pumppaamojen ja sillan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025. Pumppaamot on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 aikana. Veneliikenteelle kanava avattaisiin vuonna 2027.

Samuli Kakko, tekninen johtaja, Taipalsaaren kunta
samuli.kakko@taipalsaari.fi

Tuomo Järvenpää, yksikönjohtaja silta- ja vesirakenteet, A-Insinöörit
tuomo.jarvenpaa@ains.fi

Kutilan kanavan yli tulee kulkemaan yli satametrinen Mantereentien silta, joka nousee näyttäväksi maamerkiksi. Sillassa on poikkeuksellisen suuri 18 metrin alituskorkeus. Havainnekuva: Etelä-Karjalan liitto 2019
Kutilan kanavahanke on ollut ensimmäisen kerran esillä uittoväylänä jo yli sata vuotta sitten. Kanavan yhteyteen tulee pumppaamoja, joiden avulla pumpataan Suur-Saimaan hyvälaatuista vettä Pien-Saimaalle. Havainnekuva: Etelä-Karjalan liitto 2029

A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa kiinteistö- ja rakennushankkeisiin kaikki suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti.

Porkkalan Kallbådanin majakan peruskorjaus valmistui – kulttuurihistoriallisesti tärkeä rakennus muovautui matkailukäyttöön10.7.2024 09:55:25 EEST | Tiedote

Kulttuurihistoriallisesti merkittävän Kallbådanin majakan mittava peruskorjaus Porkkalan edustalla saatiin päätökseen kesäkuun lopussa. Majakan vuokrannut yrittäjä Veikka Gustafsson järjestää majakalle nyt harvinaislaatuisia vierailuita. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston korjaushankkeessa majakan korjaussuunnittelusta ja laadunvalvonnasta.