VR keskittyy ydinliiketoimintaansa - suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta

Strategiansa mukaisesti VR keskittyy ydinliiketoimintoihinsa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen ja suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta. Muutosneuvottelut käynnistyvät ravintolapalveluista vastaavassa tytäryhtiö Avecrassa, koskien kahdeksaa Avecran kivijalkaravintolaa. Suunnitellulla muutoksella ei ole vaikutusta junien ravintolapalveluihin eikä junahenkilökuntaan. Muutosneuvotteluiden arvioidaan johtavan enintään 75 työtehtävän vähenemiseen.

Strategiansa mukaisesti VR keskittyy ydinliiketoimintaansa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen. Osana raideliikenteen kilpailuun valmistautumista, yhtiö on jo aiemmin kertonut luopuvansa esimerkiksi omistamistaan asemakiinteistöistä. VR suunnittelee nyt luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta, ja on tänään esittänyt kutsun asiaa koskeviin muutosneuvotteluihin taloudellisista, tuotannollisista ja työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä.

Muutosneuvottelut koskevat VR:n tytäryhtiö Avecra Oy:n kaikkia kahdeksaa kivijalkaravintolaa: Helsingissä Aseman Wursti, Ooster, Minuuttibaari, Robert's Coffee ja Hesburger, Tampereella Robert's Coffee, Keravalla Kellobaari sekä Tikkurilassa Kahvi&Lippu. Neuvotteluiden piirissä on yhteensä 93 Avecran työntekijää. Suunnitellulla muutoksella ei ole vaikutusta junien ravintolapalveluihin eikä junahenkilökuntaan. Suunnitellut toimenpiteet toteutettaisiin loppuvuodesta 2024 alkaen. Avecra työllistää noin 400 työntekijää Suomessa – kokonaisuudessaan VR:llä on henkilöstöä Suomessa noin 6000.

VR pyrkii aktiivisesti edistämään raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa. Yhtiön suunnitelma luopua asemista antaa kunnille, kaupungeille ja muille toimijoille mahdollisuuden kehittää uudenlaisia palveluja liikenteen solmukohtiin, mukaan lukien asemien ravintolapalvelut.