Vuosi messukodissa – Finnlamelli Kuningattarenhelmen asukkaiden unelma toteutui

Jenna Aalto ja Dani Ryynänen rakensivat unelmiensa hirsikodin Loviisan asuntomessualueelle vuonna 2023. Asumista uudessa kodissa on takana nyt reilu vuosi, ja sekä talo että paikka ovat perheelle unelmien täyttymys. Myös asuntomessualue on osoittautunut odotusten mukaiseksi.

Kuvaaja mainittava, kuva: Hannu Aaltonen / DEN

“Paikka on niin upea! Talo sijaitsee ihan Loviisan keskustassa meren rannalla, ja me pääsemme kävellen ja pyöräillen päiväkotiin, kauppaan ja ihan mihin vain”, Aalto kehuu.

Onnistuneita ratkaisuja sisäikkunasta pintamateriaaleihin

Talossa on monia käytännöllisiä ja visuaalisia ratkaisuja, jotka ovat osoittautuneet käytännössä onnistuneiksi. Esimerkiksi kaksi vessaa, yläkerran suihku sekä iso terassi ja isot ikkunat. Myös pintamateriaaleihin ja väreihin pariskunta on ollut tyytyväinen. Keittiö on kokonaisuudessaan osoittautunut toimivaksi.

“Keittiössä on paljon kaappitilaa, ja aamiaiskaappi on tosi kiva. Siellä säilytämme blenderiä, vedenkeitintä, laseja ja sisustustavaroita. Ja tietenkin on mahtavaa, että keittiössä kokkaillessaan voi ihailla merinäköalaa”.

Makuuhuoneen sisäikkuna oli Jenna Aallolle yksi niistä asioista, joista hän ei halunnut tinkiä, ja ratkaisu on käytännössäkin osoittautunut onnistuneeksi.

“Vikonloppuaamuna kun heräilee kaikessa rauhassa ja avaa verhot, merinäköala avautuu suoraan sängystä. Se on ehdoton lemppari koko talossa”, Aalto kertoo.

Hirsiseinien pintakäsittely Finnlamellin vakiovalikoimasta

Niin perheen luona kyläilevissä tuttavissa kuin someseuraajissakin eniten ihailua herättävät kodin hirsiseinät. Useimmiten esitetty kysymys Kuningattarenhelmen Instagram-tilillä onkin, millä kodin sisäseinien hirret on käsitelty. Ryynäseltä satelee kiitosta Finnlamellille, jonka vakiovalikoimasta kyseinen Colorian valkoinen öljyvaha löytyy.

Muutaman asian olisi voinut tehdä toisin – mutta ei sitten kuitenkaan

Aallolle ja Ryynäselle tulee muutama asia mieleen, mitä he tekisivät rakennusprojektissa nyt toisin, jos se olisi mahdollista.

“Käytännöllisyyden kannalta meidän olisi kannattanut laittaa vaatekaapit kodinhoitohuoneen yhteyteen”, Aalto sanoo. Ryynänen on samaa mieltä.

Logistisen haasteen perhe on ratkaissut niin, että Ryynänen on saanut kodinhoitohuoneesta yhden vetolaatikon, jossa säilyttää omia vaatteitaan ja Aalto tottuneena kanniskelee muita pyykkejä kerrosten välillä tarpeen mukaan.

Toinen toive oli tontista kiinni. Autokatos jäi hieman pieneksi kahdelle autolle, mutta tontti ei mahdollistanut leveämpää autokatosta.

Muut toiveet ovat klassisia: pistorasioita ja vesipisteitä olisi kannattanut laittaa enemmän.

Ryynänen pohtii, että he taisivat ajatella säästävänsä hieman jättämällä turhia asioita tekemättä, mutta jälkikäteen ajateltuna ei olisi kannattanut.

“Etupihalla on yksi vesipiste, mutta takapihallekin olisi kannattanut laittaa.”

Talo täynnä vieraita

Aalto ja Ryynänen kertovat unelmoineensa kauniista kodista, jossa voisi kestitä vieraita. Tässäkin he onnistuivat.

“Meillä on aina vieraita! Oli sitten juhannus, pääsiäinen tai joulu, vieraat tulevat aina meille. Se on mahtavaa”, Aalto kertoo.

DEN on Suomen suurin pientalorakentaja, jonka juuret yltävät yli 30 vuoden taakse. Meitä ohjaavat yhdessä valitut arvomme: arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja onnellisuus. Yhtiössä työskentelee lähes 400 ammattilaista. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 101 miljoonaa euroa.

DENin markkinaosuus vahvistunut entisestään – yli 400 taloa myyty tammi-heinäkuussa7.8.2024 10:09:49 EEST | Tiedote

DEN Finland onnistui tuotemerkeillään Designtalo, Finnlamelli ja Ainoakoti kasvattamaan markkinaosuuttaan vuonna 2023 ja tekemään voitollisen tuloksen rakennusalan haasteista huolimatta. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2024 positiivinen kehitys on jatkunut: suhteellinen kannattavuus on parantunut, markkinaosuus on vahvistunut edelleen ja uusmyynnissä on rikottu jo 400 talon rajapyykki.