Hannu Väisäsen romaanissa sisarukset joutuvat kasvotusten vanhuuden kanssa

Finlandia-voittajan uusin romaani Viisikko on monisävyinen kertomus sisarusparvesta, vanhenemisesta ja muistin petollisuudesta.

Kansi: Tuula Mäkiä. / Hannu Väisäsen kuva: Isabelle Jan

Antero on kutsunut Viisikon koolle Ranskaan. Pappilassa juhlitaan hänen syntymäpäiviään, ja samalla koko sisarusparven, koska niin on kätevintä. Kun elämää nähnyt mutta edelleen äänekäs pesue kohtaa, palataan elettyihin vuosiin, jotka yhdistivät ja erottivat.

Siskon kertomus saa Anteron hämmästymään. Ja pian hän yllättyy uudelleen, kun veljet pyytävät hänet syrjään kertoakseen huolensa siskosta.

Retkellä Viisikolle esitellään upea Pech Merlen luola, jonka seinämaalauksissa avautuu ajan pohjaton kaivo. On päästävä näkemään myös Ranskan vanhin puu. Vuosien armoton kuluminen vie ajatukset hirtehiseen dystopiaan, Vanhuskorpeen, jonne ikäihmiset tulevaisuudessa karkotetaan pärjäämään omillaan.

Viisikon palettiin mahtuvat kaikki värit kirkkaimmista syvään mustaan. Kun siskon elämä kääntyy uuteen asentoon, Anterolla on edessä matka Suomeen. Siellä kaiken katoavaisuutta täytyy katsoa suoraan silmästä silmään.

Hannu Väisänen (s. 1951) on palkittu kirjailija ja kuvataiteilija. Hän kuuluu kansainvälisesti arvostetuimpiin suomalaisiin taiteilijoihin. Vuonna 2004 Väisänen julkaisi esikoisromaaninsa Vanikan palat, joka aloitti rakastetun, omaelämäkerrallisen Antero-sarjan. Sarjan seuraava osa Toiset kengät voitti vuoden 2007 kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Samana vuonna Väisänen sai myös Taiteen valtionpalkinnon. Vuonna 2015 hänet palkittiin Kirjallisuuden valtionpalkinnolla monipuolisesta työstään kirjallisuuden saralla. Väisänen asuu Ranskassa.

Hannu Väisänen on syksyllä tavattavissa Suomessa, haastattelupyynnöt osoitteeseen:
tiedotus@siltalapublishing.fi

Hannu Väisänen. Kuva: Isabelle Jan