Suomen ja Viron välinen EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteys palaa kaupalliseen käyttöön

Tammikuussa vikaantuneen Suomen ja Viron välisen EstLink 2 - sähkönsiirtoyhteyden korjaustyöt ovat edenneet suunnitellusti ja yhteyden arvioidaan palaavan kaupalliseen käyttöön keskiviikkona 4.9.

Kuvan lähde: Elering

Korjaustyöt toisella Suomen ja Viron välisellä sähkönsiirtoyhteydellä ovat valmistuneet ja yhteyden arvioidaan palaavan kaupalliseen käyttöön keskiviikkona. EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteys on ollut vikaantumisen vuoksi pois käytöstä tammikuun lopusta lähtien.

Korjaustöitä on tehty tiiviissä yhteistyössä Fingridin ja Viron kantaverkkoyhtiö Eleringin sekä kaapelivalmistajan kanssa. EstLink 2 -yhteyden vikaantumispaikka on ollut korjaustöiden kannalta haasteellinen. Vioittunut osa kaapelista on korvattu 300 metrin matkalta uudella merikaapelilla.

Kaapeliyhteyden toiminnan varmistavat testit alkoivat maanantaina ja jatkuvat tiistain ajan. Kaapeli palautetaan kaupalliseen käyttöön keskiviikosta alkaen. Korjaustöiden valmistuttua Fingrid joutuu vielä rajoittamaan sähkön vientikapasiteettia Viroon lähipäivien ajan Etelä-Suomessa tehtävien sähköaseman rakennustöiden takia.

”Eleringin johdolla toteutettu korjausoperaatio Viron rannikolla on sujunut erinomaisesti huolimatta korjauksen poikkeuksellisesta vaativuudesta. Korjaus toteutettiin kuivatun merenpohjan päälle rakennetulla tilapäisellä 400 neliömetrin korjausalustalla. Innovatiivisen ratkaisun avulla pystyimme varmistamaan korjausaikataulun ja säästämään varakaapelia,” toteaa yksikön päällikkö Kimmo Nepola.

EstLink 2 -yhteys vikaantui perjantaina 26.1.2024. Vika-alue paikannettiin nopeasti Viron rannikolle. Tarkka vikapaikka löytyi maaliskuun alussa, minkä jälkeen korjaustyöt ovat jatkuneet keskeytyksettä alkusyksyyn saakka. Sähkönsiirtoyhteyden vikaantumisella ei ole ollut vaikutusta sähköjärjestelmän toimivuuteen Suomessa, mutta vika pienensi tilapäisesti maiden välistä sähkönsiirtokapasiteettia 650 megawattia.

Kimmo Nepola, yksikön päällikkö, Fingrid, +358 50 590 3850

Fingridin vastine palautteisiin merituulivoiman alustavista verkkoliityntämahdollisuuksista22.8.2024 10:54:45 EEST | Tiedote

Julkaisemme yhteenvedon palautteista, joita saimme konsultaatioomme merituulivoiman alustavista verkkoliityntämahdollisuuksista sekä vastineemme palautteisiin. Sidosryhmäpalautteissa korostui liityntämahdollisuuksien määrä ja sijainti. Palautteen ja lisäselvitysten perusteella päivitetty raportti julkaistaan loppusyksyllä 2024, ja siinä nimetään alustavat liityntämahdollisuudet sähköasematasolla.