Lidl Suomi

Lidlin toiminta tuottaa työtä ja tuloa yli 18 000 suomalaiselle

Jaa

Lidl teetti selvityksen yhtiön taloudellisista vaikutuksista Suomessa. Selvityksestä käy ilmi, että Lidlin toiminnan työllisyysvaikutus on Suomessa yli 18 000 henkilöä, verovaikutus noin 400 miljoonaa ja vaikutus bruttokansantuotteeseen 1,23 miljardia euroa.

Lidlin myymälä Kouvolan Tornionmäessä.
Lidlin myymälä Kouvolan Tornionmäessä.

Lidl on selvittänyt toimintansa vaikutukset suomalaiseen yhteiskuntaan. Taloudellisten vaikutusten arvioinnin pohjana on käytetty Lidlin tilikauden 2023 tietoja, ja selvityksen on Lidliltä saatujen tietojen pohjalta toteuttanut KPMG.

Lidl Suomen vaikutukset on arvioitu erikseen neljästä näkökulmasta, jotka ovat työllistäminen, tuotokset, bruttokansantuotevaikutus sekä verovaikutukset. Taloudellinen arviointi on toteutettu Suomi-tason panos-tuotosmallinnuksen avulla, jolla on arvioitu Lidl Suomen epäsuorat ja aiheutetut vaikutukset Suomen yhteiskuntaan.

Työtä yli 18 000 henkilölle ja euroja yli 21 000 omakotitalon arvosta

Lidl Suomi työllisti tilikaudella 2023 suoraan noin 5600 henkilöä. Kun Lidl osti tuotteita ja palveluita suomalaisilta yrityksiltä, nämä pystyivät työllistämään arviolta yhteensä 10 170 henkilöä. Kun tämä välittömien ja välillisten työllisten joukko käyttää rahaa yksityisen kulutukseen, syntyy tulovaikutus, jonka ansiosta työllistyy arviolta 2500 henkilöä. Kokonaisuudessa Lidl luo toiminnallaan Suomeen arviolta 18 260 työpaikkaa.

Selvityksestä käy ilmi, kuinka Lidlin toiminta tuottaa euroja eli tuotosta useille eri toimialoille. Yhteensä Lidlin toiminnan kokonaistuotos on 4270 miljoonaa euroa, mikä vastaa arvoltaan yli 21 000 keskihintaista omakotitaloa. Välillinen ja tulovaikutus jakautuu useille eri sektoreille: suurimmat tuotosvaikutukset ovat teollisuudelle (970 miljoonaa), tukku- ja vähittäiskaupalle (350 miljoonaa) sekä maa-, metsä- ja kalataloudelle (270 miljoonaa). Kiinteistöalalle sekä kuljetus- ja varastointialalle tuotosvaikutus on kullekin 130 miljoonaa.

– On vaikuttavaa huomata, miten mittavat ja laajat vaikutukset meillä on. On selvää, että ruokakauppa tekee tiivistä yhteistyötä elintarviketeollisuuden kanssa, mutta monelle voi tulla yllätyksenä, miten toimintamme heijastuu monille muille toimialoille kuten esimerkiksi rakentamiseen, Lidlin CFO Sami Pyykönen summaa.

Mittava verovaikutus ja osuus koko Suomen BKT:sta

Lidlin toiminnan aiheuttama verokertymä oli viime vuoden tiedoilla laskettuna 400 miljoonaa euroa. Tämä pitää sisällään Lidl Suomen maksamat verot (141 miljoonaa), Lidlin hankintojen ja investointien aiheuttamat verot (160 miljoonaa) sekä verojen tulovaikutuksen (110 miljoonaa).

– 400 miljoonaa veroina Suomen kassaan on huima summa. Mittakaavasta kertoo, että tällä summalla voidaan mahdollistaa vuodeksi perusopetus noin 40 000 lapselle tai kuukausipalkka yli 109 000 sairaanhoitajalle, Pyykönen kertoo.

Selvityksen mukaan Lidlin vaikutus Suomen bruttokansantuotteeseen on 1230 miljoonaa euroa, mikä vastaa 0,5 prosenttia koko Suomen BKT:sta. Kokonaisluku sisältää Lidl Suomen oman arvonlisän sekä usean hankintaketjun ja palkoilla maksetun kulutuksen aiheuttaman arvonlisän.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote

Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye