Jännityksen mestarin odotettu paluu – Carl-Johan Vallgrenin Hetkesi on tullut on julma ja loistelias romaani menneisyyden vaaroista

Ruotsalaisen Carl-Johan Vallgrenin Hetkesi on tullut kipusi kotimaassaan niin myynti- ja äänikirjalistojen kuin lehtien top-listojen ykköseksi. Se on myös ehdokkaana Vuoden kirjaksi Ruotsissa.

Carl-Johan Vallgren: Hetkesi on tullut

Falkenberg, Etelä-Ruotsi 1993. Tuntematon nuori nainen löydetään kuolleena vedestä. Johtolankoja ei ole.

Paikallinen kokenut poliisimies Björling saa parikseen Johanna Nilssonin, nuoren keskusrikospoliisin ammattilaisen, joka on jättänyt nuorena Falkenbergin. Kumpikin vaikenee menneisyydestään ja murheistaan.

Björling on hiljattain menettänyt vaimonsa, mutta pahin on vasta edessä: kesken tutkimuksen hänen tyttärensä katoaa telttaretkellä jäljettömiin.

Hetkesi on tullut on julma ja loistelias romaani menneisyydestä, jonka ansaan lankeaminen tarkoittaa kuolemaa. Vahva ja hurja kirja, jota ympäröi luonnon hiljainen kauhu.

Carl-Johan Vallgren (s. 1964) on ruotsalainen kirjailija ja taiteilija, joka sai sai August-palkinnon vuonna 2002. Menestysromaani Varjopoika (Otava 2015) nosti hänet jännityksen kiistattomaksi mestariksi myös kotimaansa rajojen ulkopuolella. Nyt julkaistava Hetkesi on tullut -romaani tarjoilee koukuttavaa, hyytävää jännitystä, jonka taustalla leijuu myös henkilökohtainen suru Vallgrenin menetettyä vaimonsa kesken kirjoittamisprosessin.

Vallgrenin teoksia on julkaistu yli 20 maassa.

Hetkesi on tullut on suomentanut Antti Immonen. Romaani julkaistaan kaikissa formaateissa. Äänikirjan lukee Paavo Kerosuo.

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Elämänmakuinen historiateos kertoo suuren lastensiirron koko tarinan kauas sodanjälkeiseen aikaan saakka30.8.2024 08:22:00 EEST | Tiedote

Talvi- ja jatkosodan aikana kymmenet tuhannet suomalaislapset lähetettiin ilman vanhempiaan ulkomaille. Lapsuuden historiaan erikoistuneen tutkijan Tuomas Laine-Frigrenin hämmästyttävässä ja koskettavassa Sotalasten monet elämät - tietokirjassa pääsevät ääneen niin siirtolaislapset kuin äidit ja isät, ruotsalaiset perheet sekä lastensiirtohankkeen pohjoismaiset organisaattorit ja poliitikot.