Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen: hallituksen budjetti on yllätyksetön, epäreilu ja lannistava

Hallituksen budjettiriihestä ei tullut suuria yllätyksiä, arvioi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Valitettavasti budjetti on odotetusti suomalaisten kannalta epäreilu ja talouden uudistamisen näkökulmasta lannistava.

Oras Tynkkynen

”Orpon hallitus jatkaa vanhalla linjalla, jossa talouden tasapainottamista maksatetaan työttömillä,  sairailla, opiskelijoilla ja pienituloisilla työntekijöillä. Silti – karuista leikkauksista huolimatta – velkaantuminen jatkuu ennätystahtia”, Tynkkynen kiteyttää.

Hallitus on sinänsä fiksusti päättänyt perua joitakin haitallisimmista leikkauksistaan, kuten  yrityksen tehdä toisen asteen koulutuksesta uudelleen maksullista. Riihessä hallitus kuitenkin paikkaa peruttuja säästöjä opetuksesta ja kulttuurista tekemällä muita säästöjä juuri opetuksesta ja  kulttuurista.

”Mikä siinä on, että hallitukselle tärkeää on leikata juuri sivistyksestä? Miksi hallitus ei halunnut hakea korvaavia säästöjä muualta?”, Tynkkynen kysyy.

”Hallitukselle yksikään marja ei ole liian pieni poimittavaksi silloin, kun se leikkaa ammatillisesta  koulutuksesta, kulttuurista tai sosiaali- ja terveysjärjestöiltä. Samaan aikaan hallituksella riittää lisätä satoja miljoonia euroja fossiilisten tuontipolttoaineiden veronkevennyksiin ja aikanaan puoli miljardia euroa yksityisen terveydenhoidon Kela-korvauksiin. Näin hallitus heikentää hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta se myös jarruttaa talouden uudistamista”, Tynkkynen moittii.

Budjetissa merkille pantavaa on myös se, mitä sieltä ei löydy. Ympäristön kannalta esitys on erityisen heikko.

”Moni suomalainen on järkyttynyt Suomussalmen raakkutuhosta. Tästä huolimatta hallitukselta  heruu luonnonsuojelun vahvistamiseen tuskin edes roposia. Aiemmat leikkaukset heikentävät edelleen edellytyksiä vaalia raakkujokia ja Suomen muuta ainutkertaista luontoa”, Tynkkynen arvostelee.

Vihreät eivät hallituksen linjaa tue. Tynkkynen lähettääkin pääministeri Orpolle tiukat terveiset.

”Perukaa turhat veronkevennykset fossiilisille tuontipolttoaineille ja hyvätuloisille. Lopettakaa  rahan holvaaminen yksityisen terveydenhoidon Kela-korvauksiin. Puuttukaa vihdoin tehottomiin ja haitallisiin yritystukiin. Ja ohjatkaa näin saatavat varat epäreilujen leikkausten kohtuullistamiseen, sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseen sekä velkaantumisen hidastamiseen”, Tynkkynen vaatii.

Sofia Virta vaatii: Petteri Orpo ja Riikka Purra, perukaa katastrofaaliset sote-järjestöjen leikkaukset ennen kuin on liian myöhäistä2.9.2024 11:17:18 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta muistuttaa hallitusta budjettiriihen alla leikkausten todellisesta hinnasta. Jos hallitus päätyy leikkaamaan sotejärjestöiltä, se on suora leikkaus lapsilta ja nuorilta turvallisista aikuisista, ihmisoikeuksista ja esimerkiksi väkivallan uhreilta, joka voi pahimmillaan johtaa kuolemiin, Virta huomauttaa.