Kaivattu kirja Niilo Hyttisestä kattaa kainuulaistaiteilijan elämän ja uran

Puolangalla syntynyt kuvataiteilija Niilo Hyttinen (1940–2010) on yksi Kainuun tunnetuimmista kuvataiteilijoista. Hyttisen tuotantoon on tallentunut suomalaisen elämäntavan murros jälkiseurauksineen, ja hänen teoksensa ovat inhimillisen näkökulmansa myötä yhä hätkähdyttävän ajankohtaisia.

Niilo Hyttisen taiteen peruselementit ovat rehellisyys, kokeilevuus ja moraalinen kantaaottavuus sekä säkenöivä huumori. Kainuulaislähtöinen Hyttinen kuuluu Suomen poptaiteen varhaisiin pionee­reihin. Hän oli suomalaisen miehisyyden kuvaaja ja satiirikko, joka piti heikoimpien puolta. Niilo Hyttinen ei koskaan sortunut patetiaan tai tosikkouteen, ja hänen teostensa päähenkilö oli aina ihminen. Hyttinen muistetaan myös kehitysaluemuoto­kuvistaan, joista hän sai valtionpalkinnon vuonna 1970.

Kajaanin taidemuseo sai Hyttisen perikunnalta vuonna 2022 arvokkaan lahjoituksen, joka täydentää sekä museon kokoelmaa että kokonaiskuvaa taiteilijasta. Tämä kokoelman teoksista kertova kirja avaa uusia näkökulmia Niilo Hyttisen elämään ja tuotantoon. Se luo lisävaloa siihen, millainen ihminen oli kuusilapsisen pienviljelijäperheen kuopus, josta kasvoi maailmankansalainen ja taiteilija, joka törmäytti tuotannossaan kainuulaisia aiheita klassisen taiteen kaanoniin. Artikkeleissa kerrotaan myös taiteilijan lapsuudenperheen humaanien arvojen merkityksestä hänen tuotannolleen ja kuvataan taiteilijaperheen arkea niin Nalkinkylän ateljeetalossa kuin Rooman-, Lontoon- tai Firenzen-matkoilla.

Niilo Hyttinen – Ihmisen kuvaaja
Kirjoittajat: Pirjo Immonen, Arttu Hyttinen, Helena Hyttinen, Laura Hyttinen, Ulla Härkönen ja Laura Nissinen
Parvs ja Kajaanin taidemuseo, 2024, 80 sivua.

Kirjaan liittyvä näyttely on avoinna Kajaanin taidemuseossa 12.9.–24.11.2024. Tiedotustilaisuus järjestetään museolla keskiviikkona 11.9.2024 klo 10 (Linnankatu 14, Kajaani), ja kaikille avoimet näyttelyn avajaiset ovat museolla samana iltana klo 18–20.

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, hanna.karpanen@parvs.fi

Lisäteidot näyttelystä: Pirjo Immonen, museonjohtaja, Kajaanin taidemuseo, pirjo.immonen@kajaani.fi

Niilo Hyttinen – Ihmisen kuvaaja, Parvs & Kajaanin taidemuseo, 2024
Kustannusosakeyhtiö Parvas
”Ihmisen juhla II”, 1973, vesiväri paperille, 27 × 14 cm Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo
Kansallisgalleria / Jouko Könönen Kansallisgalleria / Jouko Könönen / Kuvasto
”Mies ja nainen”, 1984–1993, öljy kankaalle, 200 × 400 cm, Kajaanin taidemuseo
Kajaanin taidemuseo / Pekka Agarth Kajaanin taidemuseo / Pekka Agarth / Kuvasto
”Pieni kehitysaluekertomus II”, 1972, guassi ja vesiväri paperille, 18,5 × 10,5 cm, Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo
Niilo Hyttinen Niilo Hyttinen / Kuvasto
”Käytännöllinen suunnitelma valtiomiespatsasstandardiksi”, 1995, maalattu kipsi, 56 × 26 × 40 cm, Kajaanin taidemuseo
”Timpurin lähtö”, 1981, akryyli puulle, 117 × 100 cm, Kajaanin taidemuseo
”Huolilaulu”, 1984, öljy kankaalle, 120 × 358 cm, Kajaanin taidemuseo
Kajaanin taidemuseo / Teijo Määttänen Kajaanin taidemuseo / Teijo Määttänen / Kuvasto
Niilo Hyttinen maalaa kotitalonsa yläkerrassa toukokuussa 1982.
Kainuun Museon kuva-arkisto / Jussi Mielikäinen Kainuun Museon kuva-arkisto / Jussi Mielikäinen

Lauri Erikssonin valokuvakirja ”Muodonmuutoksia” on runollinen elämäntarina muistoista ja katoavaisuudesta24.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Valokuvataiteilija Lauri Eriksson (s. 1965) on viime vuosina jäljittänyt elinympäristöstään omaelämäkerrallisia tapahtumia, aineksia ja kerrostumia muovaten niistä uusia sommitelmia: valokuvia ja tekstejä. Lauri Erikssonin omakuvat, maisemat ja havainnot sitovat yhteen kollektiivista kaipuuta ihmisen ja ympäristön monimuotoisessa vuorovaikutuksessa.

Kiitoskirjeitä-kirja on nykytaiteilijalta toiselle polveileva viestiketju4.9.2024 12:41:53 EEST | Tiedote

Kiitoskirjeitä on Serlachiuksen samannimiseen näyttelyyn liittyvä poikkeuksellinen näyttelykatalogi, jossa nykytaiteilijat nostavat esiin heihin voimakkaasti vaikuttaneita taideteoksia ja kiittävät niiden tekijöitä. Näistä kiitosviesteistä ja teoksista syntyy taiteilijalta toiselle kulkeva polveileva ketju, joka synnyttää teosten ja tekijöiden välille uusia kytkentöjä ja yllättäviä assosiaatioita.

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.