SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen: Hallitus laiminlyö kasvutoimet ja valmistautuu uusiin leikkauksiin

Orpon hallituksen kyvyttömyys luoda kasvua tarkoittaa, että ensi keväänä luvassa on jälleen uusia leikkauksia hyvinvointivaltion ytimeen, ennakoi SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Orpon hallituksen toinen budjettiriihi osoitti, että kokoomusvetoiselta hallitukselta on kasvun avaimet hukassa. Hallitus toteuttaa jo päätettyjä kasvutoimiaan pahasti myöhässä ja lykkää uusien kasvutoimien päättämisen ensi kevääseen, vaikka jo nyt on tiedossa, että tähän mennessä päätetyt toimet eivät riitä kääntämään Suomen suuntaa.

- Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että talouskasvu on välttämätöntä suomalaisen hyvinvointivaltion turvaamiseksi. Onkin syytä kysyä, miksi hallituksella oli niin kova kiire saada budjettiriihi taputeltua päivässä sen sijaan, että se olisi käyttänyt toisen päivän kasvutoimien vahvistamiseen. Vaikuttaa siltä, että kasvu on hallitukselle prioriteetti vain juhlapuheissa, ja kulisseissa valmistaudutaan jo julkistamaan keväällä uusi hyvinvointivaltion perusteita murentava leikkauspaketti, kun nyt päätetyt toimet eivät lupauksista huolimatta taaskaan riitä hallituksen omiin tavoitteisiin, Mäkynen sanoo.

Samalla kun hallitus viivyttelee tärkeitä kasvutoimia, jarruttaa se myös omalla toiminnallaan talouden ja työllisyyden kasvua, harmittelee Mäkynen.

- Epäoikeudenmukaiset sosiaaliturvaleikkaukset ja alempien arvonlisäverokantojen korotukset heikentävät entisestään suomalaisten ostovoimaa samalla kun arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto kurittaa pienyrittäjiä. Lopputuloksena on kotimaisen kulutuksen heikkeneminen ja pienyrittäjien toiminnan vaikeuttaminen.

- Pienyrittäjien kurittamisen sijasta hallitus olisi voinut puuttua osinkoverokikkailuun, joka ei pieni- ja keskikokoisia yrityksiä hyödytä. Valitettavasti suurituloiset olivat jälleen kerran Orpon hallituksen erityissuojeluksessa, Mäkynen toteaa.

Mäkynen on erityisen huolissaan siitä, ettei hallitus huolehdi Suomen pitkän aikavälin tuottavuuskehityksestä investoimalla koulutukseen ja korkeakoulujen tekemään tutkimukseen. Vain näin voitaisiin vahvistaa pysyvästi Suomen kestävän kasvun edellytyksiä.

- Hallitus on sitoutunut lisäämään tutkimus- ja tuotekehityspanoksia, mutta se suuntaa ne vastoin parlamentaarista sopua. Yliopistot ja ammattikorkeakoulut jäävät ilman minkäänlaista näkymää rahoituksen kasvusta. Koulutus ja perustutkimus ovat tehokkaimmat keinot vahvistaa pitkän aikavälin tuottavuutta ja kasvua, eikä niihin satsata lainkaan. Orpo ja Purra molemmat rikkovat jälleen myös koulutuslupauksensa leikkaamalla ammatillisesta koulutuksesta jopa aiemmin ilmoitettua enemmän. Tämä tarkoittaa, että Suomen talous jää entisestään jälkeen kilpailijoista, Mäkynen päättää.

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Orpon hallituksen väitteet paikallisesta sopimisesta harhaanjohtavat – todellinen tavoite on työntekijän turvan heikentäminen4.9.2024 08:58:48 EEST | Tiedote

- Petteri Orpon hallitus on nimennyt paikallisen sopimisen työmarkkinoiden suurimmaksi rakenneuudistukseksi. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Paikallista sopimista tehdään jo nykyisellään useilla aloilla työehtosopimusten (TES) puitteissa, erityisesti yksityisellä sektorilla, kuten teollisuudessa, hoivapalveluissa ja rakennusalalla, kertoo SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm. Hallitus ajaa todellisuudessa muutosta, joka veisi työntekijöiltä tärkeän suojan paikallisia sopimuksia tehtäessä, eli TES:n tarjoaman vähimmäisturvan. - Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että unkarilaisen rakennusmiehen tai hoiva-alan työntekijän työsopimus voitaisiin solmia suoraan Unkarissa, ilman Suomen valvontaa, Malm sanoo ja jatkaa: - Tästä seuraa se, että perussuomalaiset ovat kokoomuksen häntäheikkinä mahdollistamassa halvan ulkomaisen työvoiman tuonnin Suomeen ja samalla heikentävät näiden työntekijöiden sopimusturvaa. Tämä on erityisen ristiriitaista, sillä samalla kun Orpon hallituksen johdolla Purra sa