Maatalouden kannattavuusongelmat vaativat hallitukselta ripeitä jatkotoimia

Petteri Orpon hallituksen tiistaina julkistama esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2025 ei tuo juuri muutoksia kevään kehysriihessä päätettyyn. Hallitus jättää viljelijätuet leikkausten ulkopuolelle. MTK pitää tärkeänä myös ruoka-alan kasvuohjelmalle varattua 10 miljoonan euron rahoitusta. Suomalaisten ruokaturvan kannalta kriittisintä ongelmaa, maatalouden heikkoa kannattavuutta, nämä eivät kuitenkaan poista. Ohjelmansa mukaisesti hallitukselta odotetaan nyt ripeitä ja määrätietoisia toimia myös ruokamarkkinoiden tervehdyttämiseksi.

Arkistokuva.
Arkistokuva. Mediafarmi Oy

Hallituksen budjettiesitys on valtiontaloutta vahvasti tasapainottava. Tämä on välttämätöntä yhä jatkuvan velkaantumisen taittamiseksi. Hallitus on esityksessään huomioinut nykyisen turvallisuustilanteen, jossa puolustuksesta, sisäisestä turvallisuudesta ja huoltovarmuudesta huolehtiminen ovat valtion perustehtäviä.

Huoltovarmuutta uhkaavaan maatalouden heikkoon kannattavuuteen budjettiriihestä ei kuitenkaan löytynyt ratkaisua. MTK pitää myönteisenä, että hallitus sitoutuu maksamaan viljelijätuet neuvoteltujen mukaisina. Tärkeä ja tervetullut on myös ruoka-alan kasvu- ja vientiohjelmalle osoitettu 10 miljoonan euron rahoitus. Nämä eivät kuitenkaan ratkaise itse ongelmaa. MTK edellyttää hallitukselta ripeitä toimia ruokamarkkinoiden tervehdyttämiseen hallitusohjelman mukaisesti.

Metsänhoidon rahoihin esitettyä leikkausta MTK pitää pettymyksenä. Metsien kasvua ja hiilensidontaa tulisi lisätä nopeasti. Silti hallitus ei tee mitään METKA-rahojen turvaamiseksi. Kun työt metsässä loppuvat varojen puutteen vuoksi, karkaa hallitusohjelman tavoite metsänhoidosta entistä kauemmaksi.

Pettymys on myös se, ettei budjettiesitys sisällä luvattua korotusta metsävähennykseen. MTK patistaa hallitusta toimimaan tässäkin asiassa ohjelmansa mukaisesti.

Maa- ja metsätaloudelle kohdistuu sekä EU-tasolta että kotimaassa kasvavia vaatimuksia luonto- ja ympäristötoimille. Tämä korostuu Suomen valmistellessa kansallista mallia EU:n ennallistamisasetuksen toimeenpanoksi. Suojelu- ja ympäristötoimiin osoitettu rahoitus on budjettiesityksessä riittämätön. Vapaaehtoisen luonnonsuojelun (METSO, HELMI) tehostamiseen ja yksityisrahoitteisen luonnon ennallistamistyön lisäämiseen esitys kohdentaa noin 1,8 miljoonaa euroa. MTK kannustaa hallitusta käyttämään rahan toimivien luontoarvomarkkinoiden kehittämiseen. Näin esimerkiksi yrityksille syntyy aito mahdollisuus rahoittaa haluamiaan ympäristötoimia.

Vaativassa taloustilanteessa hallitus etsii tietä uuteen kasvuun muun muassa lisäämällä tutkimus-, kehitys ja innovaatiorahoitusta sekä myöntämällä verotukea puhtaan siirtymän suurille investoinneille. MTK pitää tärkeänä, että TKI-rahoitusta ohjataan erityisesti puhtaan siirtymän kannalta keskeisten luonnonvara-alojen ja laajan biotalouden kasvuun ja kehittämiseen.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, MTK, 050 522 5207

MTK:n viestit hallituksen budjettiriihelle 3.-4.9.2024: Säästöjen keskellä on löydettävä myös tie uuteen kasvuun2.9.2024 08:25:54 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus kokoontuu tiistaina päättämään valtion talousarvioesityksestä vuodelle 2025. Budjettiriihen kovin paine liittyy julkisen talouden tasapainottamiseen - velkaantuminen on saatava päättymään ja Suomi uudelle kasvu-uralle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto tukee hallitusta näissä tavoitteissa. Samalla MTK muistuttaa, että merkittävä osa uudesta kasvusta liittyy puhtaaseen siirtymään, jossa luonnonvara-alojen laajalla biotaloudella on keskeinen rooli. Luonnonvara-alan tuotanto ja työpaikat tukevat myös koko Suomen elinvoimaa sekä ylläpitävät epävakaana aikana yhteiskuntamme iskunkestävyyttä ja huoltovarmuutta.

MTK: Luontoarvot osaksi metsänhoitoyhdistysten puukauppojen kilpailutusta28.8.2024 12:14:48 EEST | Tiedote

Suomussalmen raakkujoella tapahtunut luontotuho on saanut eri metsäalan organisaatiot arvioimaan kriittisesti palveluitaan ja toimintatapojaan. Keskustelussa metsänomistajan rooli puukaupassa ja puun korjuussa on jäänyt taka-alalle. MTK:n metsäjohtokunnan mielestä metsäyhtiöiden sitoumukset esimerkiksi nykyistä leveämpiin suojavyöhykkeisiin ovat oikeansuuntaisia, mutta niiden kustannukset eivät saa jäädä vain metsänomistajien kontolle. ”Luontoarvot on syytä ottaa osaksi puukauppaa. Tämä tapahtuu siten, että metsähoitoyhdistykset tuovat luontoarvojen hinnoittelun osaksi puukauppojen kilpailutusta”, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.