SSO toteuttaa ahkerasti rooliaan kotiseudun elinvoiman edistäjänä – edulliset hinnat ja palveluiden kehittäminen avainroolissa

Osuuskaupan alkuvuosi sujui odotusten mukaisesti. Kesän onnistumisen taustalla oli asiakasmäärien kasvu – niin vakituiset kuin vapaa-ajan asukkaat luottivat osuuskaupan mainioon palvelutarjontaan ja edulliseen hintatasoon.

– SSO:ssa keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi meille strategiamme mukaisesti erittäin maltillinen osuus – keskimäärin vain 2 prosenttia eli noin 0,6 euroa ja olemme tästä varsin ylpeitä – onnistuimme maksimoimaan asiakkaan saaman hyödyn. SSO:n asiakasomistajat saivat edullisten hintojen päälle Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen muodossa rahallista hyötyä 1-6/2024 vielä viimevuotistakin enemmän, 8,2 miljoonaa euroa, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

Osuustoiminnan hyöty palautuu aina kotiseudulle, kun investoinnit tuovat elinvoimaa ja lisäävät alueen vetovoimaa. – Tammi-kesäkuun osalta tulos ennen veroja oli 5,4 miljoonaa euroa. Heinäkuun hyvät kelit ja markkinaa keskimäärin parempi kaupankäynnin kehitys ennustaa loppuvuodesta tuloksellisesti odotetun mukaista, jatkaa Finér.

SSO:n marketkaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa kaksi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Haastava taloustilanne korosti hintakilpailukyvyn ja asiakkaita kiinnostavan valikoiman merkitystä. Myös ruuan verkkokaupan aktiivisessa kehittämisessä ollaan onnistuttu erinomaisesti. Liikennekaupassa näkyy toisaalta ihmisten vilkastunut liikkuminen, ja ABC Lohja laajensi palvelunsa takaisin korona-aikaa edeltävään ympärivuorokautiseen aukioloon. Liikennekaupan liikevaihdon lasku tuli polttonestekaupasta, jossa hinnat laskivat vuoden takaisesta tasosta. Matkailu- ja ravitsemiskauppaan vaikuttaa ihmisten heikentynyt ostovoima, mutta samalla kauppaa piristää ihmisten kaipuu paikallisten tapahtumien äärelle – tätä todisti Rantajamien historiallisen hyvä kävijämäärä. Autokaupan haastavaan markkinatilanteeseen nähden SSO:n autokaupoissa on tehty aktiivista myyntiä ympäri Suomen ja Raisioon avattu uusi autotalo on otettu hyvin vastaan. Toimet ovatkin siivittäneet autokaupan hyvään myynninkehitykseen.

SSO:n liikevaihto toimialoittain
Liikevaihto 1-6/2024 %
  milj. eur. ed.v.v.
market- ja tavaratalokauppa 160 + 2
liikennekauppa 38 - 8
matkailu- ja ravitsemiskauppa 6 + 7
autokauppa 59 + 5
muu 4
yhteensä 267 + 1

– Yhdessä alueen asukkaiden kanssa kehittäneet palvelujamme ja tehneet omasta seudustamme parempaa paikkaa elää. Esimerkkejä uusista ja uudistetuista palveluista olivat Lohjan ABC:n uusi ruuan verkkokaupan noutolokerikko, Sinun Keittiön Puoti sekä Lohjan Prisman iso uudistus. Alkuvuoden riemastuttavin investointi lienee kymmenien sympaattisten kuljetusrobottien uusi kotiinkuljetusmahdollisuus. Elokuun alussa Nummelaan avattiin uusi Sale palvelemaan nopean asioinnin tarpeisiin. Syksyllä uudistamme vielä Sale Karjalohjan niin talotekniikan kuin osuvamman valikoiman ja palvelun näkökulmasta, kertoo Finér.

− Alkuvuodesta asiakasomistajat valitsivat SSO:lle uuden edustajiston, jonka yksi tärkeimmistä tehtävistä on olla mukana varmistamassa asiakaslähtöinen päätöksenteko. Pyrimme aktiivisesti lisäämään asiakkaiden vuorovaikutusmahdollisuuksia – päivittäisten myymäläkohtaamisten ollessa edelleen se luontaisin. Ja niitä hyviä kohtaamisia meillä kertyykin kuukausittain miljoonia, iloitsee Finér.

− Koko vuoden osalta ennakoimme SSO:n liikevaihdon kasvavan ja tuloksen toteutuvan viime vuoden tasolla. Koko kesäkauden osalta odotuksemme ovat korkealla – hyvien kelien ansiosta kauppa kävi myös heinäkuussa hyvin, kesäasukkaat viihtyivät mökeillään ja esimerkiksi Rantajamit onnistuivat erinomaisesti, Finér toteaa.

Tulevaisuuden ammattilaiset kesätöissä

SSO:laisten määrä kasvoi hieman edellisvuodesta. Kesäkuun lopussa SSO:laisia oli 1401. SSO tarjosi tänä kesänä jälleen myös kesätyöpaikan 440 nuorelle. Kesätöiden pituus vaihteli 15–17-vuotiaiden S-kesisten 2-6 viikon harjoitteluista koko kesän kestäneisiin kesätöihin yli 18-vuotiaille

–Tänä kesänä panostimme erityisesti kesätyöntekijä prosessiin. Aloitimme jo talvella esihenkilöiden ja työkummien kanssa hyvän kesätyö kokemuksen pohtimisen. Järjestimme nuorille kesäetkot kolmella paikkakunnalla toukokuussa. Kesäetkoilla kerrottiin työskentelystä SSO:lla. Samalla oli mahdollisuus tutustua tuleviin työkavereihin. Tarjosimme myös työkengät kaikille kesätyöntekijöille, sanoo SSO:n henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo.

SSO:n neljä valmentajaa huolehtivat tänäkin kesänä täysi-ikäisten kesätyöntekijöiden perehdyttämisestä muun muassa käytössä olevien järjestelemien käyttöön, kassatoimintoihin, ergonomiaan sekä työarjen sujuvuuden varmistamiseen. Kesätyöntekijät ovat tuoneet esiin, miten turvalliselta oppiminen on tuntunut, kun valmentaja on kulkenut rinnalla ensimmäisinä päivinä ja kannustanut uuden edessä. – Saimme perehdytyksestä todella hyvää palautetta. Eräskin nuori totesi, ettei missään muualla en ole saanut näin hyvää perehdytystä, iloitsee Somersalo.

– Keväällä olemme myös aloittaneet kulttuurin kehittämisen ohella johtamisen kehittämisprojektin. Laajennettu johtoryhmämme kiertää syksyn aikana tapaamassa koko henkilökuntaamme Ihmiset ensin -kiertueillamme kuulemassa ihmistemme ajatuksia ja ideoineet yhdessä tulevaa. Tilaisuudet ovat olleen huikean inspiroivia ja olemme ylpeitä ihmisistämme, jotka tekevät tätä työtä täydellä sydämellä joka päivä, jatkaa Somersalo.

SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér, p. 040 540 2006
SSO:n henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo, p. 044 770 5175
SSO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen, p. 044 770 5365

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on läntisellä Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa kahdeksan kunnan alueella toimiva, paikallisten ihmisten omistama kasvava alueosuuskauppa. SSO:n toiminnan tarkoituksena on tuottaa palveluja ja etuja yli 72 000 asiakasomistajalleen. SSO:n tavoitteena on pysyä kehityksen kärjessä kaikilla toimialoillaan: market- ja tavaratalokaupassa, liikennekaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä autokaupassa.

S-market Perniön marketpäällikkö Anssi Lahdesta S-ryhmän vuoden 2024 Ässäpäällikkö9.9.2024 09:39:10 EEST | Tiedote

S-market Perniötä jo vuodesta 2018 luotsannut Anssi Lahti on valittu S-ryhmän vuoden 2024 Ässäpäälliköksi. Ässäpäälliköksi valitaan joka toinen vuosi valtakunnallisesti ansioituneimmat S-ryhmän päälliköt, jotka ovat osoittaneet työssään esimerkillisiä esihenkilötaitoja ja johtaneet yksikköään asiakkaita kuunnellen kohti erinomaisia tuloksia. Tänä vuonna palkittavia oli 17 kpl. SSO:n esihenkilö on valittu Ässäpäälliköksi viimeksi vuonna 2018. SSO:n parhaan palvelun esihenkilöksi vuonna 2020 valittu Anssi on henkilökunnalta saadun palautteen mukaan rehti ja reipas sekä kannustava esihenkilö, joka aidosti välittää omasta tiimistään ja on helposti lähestyttävä. Anssin kanssa uskaltaa olla eri mieltä asioista ja hän auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Hän ohjaa tiimiään jämäkästi kohti arjen onnistumisia sekä asetettuja tavoitteita. Anssi tiimeineen varmistaa, että S-market Perniön asiakkaat nauttivat joka päivä mahdollisimman onnistuneista asiakaskohtaamisista, ja että siisteys, saatavuus

Herkullisten ja maistuvien ruokien moniottelija, Sinun Keittiö laajentaa Saloon27.8.2024 14:51:28 EEST | Tiedote

Laadukkaita ja herkullisia, oman seudun osaajien tekemiä ruokia valmistava, SSO:n uusi liiketoimintamalli Sinun Keittiö avattiin vuoden alusta. Valmiit ja puolivalmiit ravintolatasoiset tuotteet ovat olleet ostettavissa Lohjan, Nummelan ja Vihdin alueen marketeista, liikennemyymälöistä sekä Lohjan Tytyrissä sijaitsevasta Puodista. 3.9. alkaen myös salolaiset pääsevät nauttimaan Sinun Keittiön herkuista, kun tuotteet saapuvat myyntiin Salon S-market Plazaan, S-market Tupuriin, ABC Piihoviin ja Prisma Halikkoon.