Suomen Setlementtiliitto ry

Setlementtijohtajat tapasivat kansanedustajia: Setlementtien työ tarjoaa ratkaisuja yhteiskunnan vaikeisiin ongelmiin

Järjestötyöllä on hyvin suuri yhteiskunnallinen merkitys ja kansantaloudellinen arvo.

Paula Risikko keskustelee Setlemettiliiton Kansalaisinfossa.
Paula Risikko keskustelee Setlemettiliiton Kansalaisinfossa. Minna Jerrman / Setlementtiliitto

– Suomi ei selviä ilman vapaaehtoistyötä tai yleensä järjestötyötä ja yhteiskunnallisia yrityksiä. Ja te teette juuri sitä. 3,2 miljardia on arvioitu vapaaehtoistyön arvoksi. Yleensä tämän tyyppinen toiminta korvaa sen, mitä yhteiskunta ei pysty järjestämään. Useimmiten täydentää, mutta myös korvaa, sanoi eduskunnan ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko (kok.) puheenvuorossaan.

Setlementtiliitto kutsui kansanedustajat kuuntelemaan ja keskustelemaan setlementtityöstä ja yhteistyön mahdollisuuksista 4.9. Kansalaisinfoon eduskunnan Pikkuparlamenttiin.

– Setlementtiliike on dialogin liike. Olemme sillanrakentaja, ja meille on tärkeää olla vuoropuhelussa poliitikkojen kanssa, totesi Setlementtiliiton toimitusjohtaja Pentti Lemmetyinen.

Setlementtityön monipuolisuus monelle yllätys

Poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton setlementtiliike on monialainen järjestötoimija, joka toimii esimerkiksi kohtaavan työn, kriisityön, vapaan sivistystyön, työllistämisen ja asumisen parissa. Se tavoittaa ihmisiä lapsuudesta vanhuuteen. Toiminnassa oli viime vuonna mukana kaikkiaan 260 000 henkilö, joista 53 000 lapsi- ja nuorisotyössä.

Setlementtityöllä on pitkä, yli 100 vuoden kokemus ja vahva asiantuntijuus työstä ihmisten parissa.

– Järjestötyö täydentää julkisia palveluita ja ehkäisee syrjäytymistä. Toimintamme monipuolisuus ja vaikuttavuus on monelle yllätys, totesi toiminnanjohtaja Jussi Kemppainen Vuolle Setlementistä puheenvuorossaan.

Setlementit edistävät alueellista hyvinvointia ja tarttuvat epäkohtiin oikea-aikaisesti. Setlementtiliitolla on 32 paikallisyhdistystä ympäri Suomen.

– Työmme arkea on ratkoa asiakkaiden haasteita, joihin ei löydy yksinkertaisia ratkaisuja. Meiltä henkilö saa tukea ja apua ennen kuin ongelmista tulee hallitsemattomia, sanoi toiminnanjohtaja Heidi Nygren Kalliolan Setlementistä.

Yhteisöllisyys vähentää syrjäytymistä

Aikamme ongelmia ovat mm. lisääntynyt yksinäisyys, syrjäytyminen ja segregaatiokehitys. Setlementtityö puuttuu vaikeisiinkin ongelmiin käytännönläheisesti ja edistää näin yhteiskuntarauhaa ja turvallisuutta.

– Meidän kaikissa taloissamme panostetaan yhteisöllisyyteen. Yhteisölliset naapurustot luovat turvaa ja sosiaalista kestävyyttä. Sosiaalisen asuntotuotannon merkitys ihmisten arkeen ja hyvinvointiin on merkittävä, korosti Setlementtiasunnot Oy:n toimitusjohtaja Suvi Tuomala.

Setlementtiasuntojen talojen ja korttelien suunnittelun lähtökohtana on asukkaiden kohtaamisten mahdollistaminen. Kohtuuhintaisia asuntoja on tarjolla 21 vuokratalossa, seitsemässä kaupungissa.

Suomi ei selviä ilman järjestötyötä

Suunnitellut sotejärjestöjen avustusleikkaukset herättivät tilaisuudessa vilkasta keskustelua.

– Järjestöjen tarjoama apu ja vertaistuki ja sen väheneminen saattavat johtaa vakaviin inhimillisiin seurauksiin, joihin julkinen sektori ei pysty omalla toiminnallaan vastaamaan. Järjestöt ja vapaaehtoiset ovat kuitenkin usein viimeinen tukiverkko heikoimmille, totesi kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen (sd.).

– Pidän järjestötyötä äärettömän tärkeänä. Mutta kaikki joutuvat osallistumaan näihin talkoisiin omalta osaltaan, että saadaan tätä yhteiskunnallista velkalaivaa käännettyä, sanoi kansanedustaja Mira Nieminen (PS).

Kansanedustaja Krista Mikkonen (vihr.) totesi puheenvuorossaan olevansa hyvin huolissaan suunnitelluista järjestörahoituksen leikkauksista, koska järjestöt pystyvät kohtaamaan paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät luota julkisiin palveluihin ja viranomaisiin.

– Setlementin tunnuslause ”Rohkeasti ihmisen puolella” on juuri sitä. Te katsotte myös sinne, mihin muut eivät näe eivätkä edes halua katsoa. Löydätte ihmiset, jotka kaikkein kipeimmin tarvitsevat apua, jotka yhteiskunta on hyljännyt ja joilla ei ole omia voimavaroja. Jos tämä katoaa, se tulee kyllä yhteiskunnalle paljon, paljon kalliimmaksi, Krista Mikkonen sanoi.

Paula Risikko keskustelee Setlemettiliiton Kansalaisinfossa.
Minna Jerrman / Setlementtiliitto
Anna-Kristiina Mikkonen keskustelee Setlemettiliiton Kansalaisinfossa.
Minna Jerrman / Setlementtiliitto
Krista Mikkonen keskustelee Setlementtiliiton Kansalaisinfossa.

Suomen Setlementtiliitto

Suomen Setlementtiliitto on setlementtiliikkeen keskusjärjestö sekä kansalaisjärjestö, jonka toiminta-alue kattaa koko elämän kirjon sivistystyöstä sosiaalisiin palveluihin. Jäseninä on 32 paikallista setlementtiä. Toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta sekä voittoa tavoittelematonta.

Suomen Setlementtiliitto ry
Sturenkatu 11 A