HABA NORDIC

Suomalaisyritys HABA NORDIC mukana Saudi Arabian Mekkan jätehuollon jättiprojektissa

Tamperelainen HABA NORDIC osallistuu Saudi Arabian Mekkan jätehuollon massiiviseen projektiin yhdessä paikallisen Al-Beeah Al-Hadithan yrityksen kanssa. Tämä hanke parantaa merkittävästi alueen jätehuoltoa ja ympäristöä. HABA NORDIC:n asiantuntemus ja innovatiiviset ratkaisut tekevät siitä tärkeän kumppanin projektissa, joka tuo kestävää kehitystä Mekkaan ja siellä vieraileville pyhiinvaeltajille.

Alt-teksti: Taustalla näkyy rakenteilla olevia korkeita hotelleja.
Mekan aueelle rakennetaan valtavia hotellikokonaisuuksia kuva ostettu Shutterstock kuva ostettu Shutterstock

Saudi Arabian Mekkan jätehuoltoprojektin ensimmäisessä vaiheessa asennetaan hotellialueella yöpyvien pyhiinvaeltajien jätteitä varten kahdenkymmenen maanalaisen jätepuristimen kokonaisuus. Ensimmäinen vaihe valmistuu ensi vuoden keväällä. Jätemäärät ovat melkoisia, koska esimerkiksi Hajj-pyhiinvaelluksella tämän vuoden kesäkuussa kävijöitä oli 2,5-3 miljoonaa muutaman päivän aikana.  Mekassa on perinteisesti yövytty suurissa telttamajoituksissa, mutta niistä ollaan siirtymässä hotellimajoitukseen ja alueelle rakennetaankin runsaasti uusia hotellirakennuksia.

HABA NORDIC:n kehittämään HABA MEGA - maanalaiseen jätepuristinjärjestelmään pystytään välivarastoimaan yli 120 m3 puristamatonta jätettä. Aikaisemmin alueella on kerätty jätteet maanpäällisiin jätepuristimiin ja - kontteihin, jonka takia alueella on ollut melkoiset hajuhaitat ja kontit ovat vieneet suuret tilat maanpäältä. Hajuhaittoja edesauttaa kuumuus, lämpömittari kohoaakin kesäaikana lähes päivittäin +50 C asteeseen.  Laitteet varustellaan kylmälaitteilla, joten jätteet säilyvät maan alla viileässä ennen tyhjennystarvetta.

Projektin ensimmäisen etapin arvo on noin 4 M euroa, joka siis sisältää 20 kpl projektierän. Alueen kokonaissuunnitelmissa on jopa 200 kappaleen tarve.

Maanalaiselle jätepuristinjärjestelmille on Gulf-alueen maissa todella potenttiaaliset markkinat, koska alueella rakennetaan valtavia projekteja ja asiakkaat haluavat modernin näkymättömiä ja hygieenisiä laitteita, kertoo HABA NORDIC:n toimitusjohtaja Harri Salomaa. Hän on aikaisemmin ollut toimittamassa vastaavia laitteita mm. Dubain ja Moskovan kaupungille.

Alt-teksti: Taustalla näkyy rakenteilla olevia korkeita hotelleja.
Mekan aueelle rakennetaan valtavia hotellikokonaisuuksia
kuva ostettu Shutterstock kuva ostettu Shutterstock
Maanalainen jätepuristin Turun Kauppatorilla
Maanalaiset jätepuristimet Turun Kauppatorilla. Vastaavanlaisia asennetaan Saudi Arabian Mekkaan. Maan päällä normaalisti nävyvissä vain pieni täyttöastia
HABA NORDIC HABA NORDIC
Kuva kahdesta maanalaisten järjestelmästä Pekingin yliopiston alueella.
Maanalaiset HABA MEGA järjestelmät löytyvät myös Pekingin yliopsitoalueelta
HABA NORDIC HABA NORDIC
HABA MEGA - jätehuoltojärjestelmät Dubaissa
HABA MEGA järjestelmät Dubaissa, jonne asennettu nyt yhteensä 11 kohdetta
Harri Salomaa Harri Salomaa
HABA MEGA -jätejärjestelmä rakennusten keskellä Zurichin keskustassa.
HABA MEGA - järjestelmät Zurichin keskustassa Sveitsissä. Jätepuristimien täyttö maan alla olvasta parkkihallista.
Harri Salomaa Harri Salomaa

HABA NORDIC mukana Saudi Arabian Mekkan jätehuoltohankkeessa