Regeringens nedskärningar hotar övergripande säkerhet i Finland, påminner JHL:s branschchef Mari Keturi

– En stark offentlig sektor är kärnan i Finlands övergripande säkerhet. De allt sämre offentliga tjänsterna äventyrar befolkningens funktionsförmåga och mentala kristålighet, konstaterar JHL:s branschchef Mari Keturi.

Fackförbundet JHL:s branschchef Mari Keturi är oroad över hur  finansministeriets budgetproposition kommer att inverka på Finlands övergripande säkerhet.

– Regeringens nedskärningar från välfärdsområdena hotar finländarnas säkerhet.

Keturi påpekar att ökade resurser till försvarsmakten, gränsbevakningen eller polisen inte är tillräckliga åtgärder när man samtidigt skär ner välfärdsområdenas finansiering. Välfärdsområdena är grundläggande enheter för beredskapen.

Till den övergripande säkerheten hör alla åtgärder som tryggar samhällets funktionsförmåga och medborgarnas välbefinnande i såväl normala förhållanden som krissituationer.  Samarbete har en avgörande roll. Yttre säkerhet stöttas av en stabil inre säkerhet, och tvärtom.

– En stark offentlig sektor är kärnan i Finlands övergripande säkerhet. Befolkningens funktionsförmåga och mentala kristålighet är nu hotade av att de offentliga tjänsterna – i synnerhet tillgången till mentalvårdstjänster – har försämrats betydligt. För den inre säkerheten är det också väsentligt hur väl småbarnspedagogiken, barnskyddet och skolorna kan främja social rättvisa, konstaterar Keturi.

– Om vi samarbetar kan vi bygga upp ett samhälle som snabbt och effektivt kan reagera och återhämta sig från olika kriser och störningar.

Finland var länge ett exceptionellt tryggt och stabilt land. Hela Europas säkerhet påverkades emellertid av Rysslands anfallskrig i Ukraina, och det innebar även en ny tid för Finland.

– Kriget i Ukraina är fortfarande akut, och när man beaktar vår självförsörjningsförmåga och försörjningsberedskap är detta inte tiden att lägga ut stödtjänster.

Finlands medlemskap i Nato var en historisk ändring, som visar på hur vår säkerhetspolitiska situation har förändrats och de yttre riskerna vuxit.

– Utöver sin inverkan på säkerheten för Natomedlemskapet även med sig ett nytt ansvar. Det kan göra Finland till en aktiv part i internationella konflikter, konstaterar Keturi.

Finland tampas också med växande inre hot mot säkerheten, till exempel cyberhot, radikalisering och risken för naturkatastrofer. Globaliseringen, klimatförändringarna och den osäkra ekonomin skapar även de nya, mångfasetterade hot som också påverkar oss.

JHL:s och dess organisationsanslutna förbunds medlemmar arbetar inom många branscher som påverkar den övergripande säkerheten, till exempel inom försvaret, tullen och gränsbevakningen, räddningsväsendet, akutvården, hälso- och sjukvården, socialvården, invandrar- och ungdomsarbetet, småbarnspedagogiken och skolorna. Det är viktigt för oss att Finlands modell för övergripande säkerhet utvecklas vidare och även blir en europeisk modell.

JHL vill vara en aktiv och initiativrik samarbetspartner som skapar möjligheter att diskutera den övergripande säkerheten, för att göra lägesbilden klarare och förstärka våra samarbetsnätverk.

Andra språk

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL