Ilkka Kylävainion menestyksekäs yrittäjäura ja Keitele Groupin tarina kirjaksi

Sahayrittäjä Ilkka Kylävainion yli 40 vuoden tappioton taival on uskomaton suoritus suhdanneherkällä alalla. Vesa Kärkkäisen kirjoittama elämäkerta kuvaa samanaikaisesti Keitele Groupin historiaa.

Kansi: Tuula Mäkiä / Vesa Kärkkäinen. Kuva: Aake Roininen

Ilkka Kylävainion elämäkerta on tositarina yrittäjästä, jonka perustama yhtiö ei 42 vuoden aikana tehnyt yhtenäkään vuonna liiketappiota. Tappiottomuudella lienee paljonkin tekemistä sen kanssa, että yrittäjä oli ottanut omakseen Frederikin tunnetun iskelmän sanat: ”Minä taivu en koskaan, tahdon vain yrittää.”

Onni, osaaminen ja olosuhteet. Perinteisen kolmen oon reseptin voi sanoa toimineen teollisuusneuvos Ilkka Kylävainion elämäntyön linjalankana. Kirja kuitenkin osoittaa, että onni ei hänen kohdallaan ole ollut tyypillisesti mikään arvaamaton sattuma, vaan väistämätön seuraus ahkeruudesta, sinnikkyydestä, oveluudesta ja rohkeudesta, jos kohta myös kyvystä sopeutua alati muuttuvaan toimintaympäristöön. Kun kilpailevat sahayhtiöt irtisanoivat ja lomauttivat huonossa suhdanteessa, Keiteleen kettu investoi kasvuun ja koulutti henkilöstöään kohtaamaan seuraavan noususuhdanteen.

Kirja on paitsi elämäkerta myös kertomus Keitele Groupin historiasta. Kiinnostavasti sahakonsernin tarina kietoutuu yhteen vieremäläisen Ponsse Oyj:n kanssa, mitä selittää syvä ystävyys metsäkoneyhtiön perustajan Einari Vidgrénin kanssa. He puhuivat toisilleen niin yritysten kuin yksityiselämän iloista ja murheista. Miehiä yhdisti pyrkimys olla omalla alallaan maailman paras.

Rosoakin Ilkka Kylävainion yrittäjätaipaleella on ollut. Yksi ikävimmistä rosoista oli yhteenotto ammattiyhdistysliikkeen kanssa vuodenvaihteessa 2021–2022. Kirja avaa, miten yhteenotto horjutti vakavasti Ilkka Kylävainion luottamusta yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen.

Vesa Kärkkäinen on Savon Sanomien artikkelitoimittaja. Hän on työskennellyt saman lehden palveluksessa vuodesta 1989 lähtien maa- ja metsätaloustoimittajana, taloustoimittajana ja yhteiskuntatoimituksen esimiehenä. Hän on myös metsänomistaja. Niinpä hänen erityisiin kiinnostuksen kohteisiinsa kuuluu metsätalous, metsäteollisuus ja metsäpolitiikka.

Vesa Kärkkäinen. Kuva: Aake Roininen
Graafinen suunnittelu: Tuula Mäkiä