Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
Työministeri Arto Satonen esittelee tänään eduskunnalle lähtevän lakiehdotuksen paikallisen sopimisen laajentamisesta. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto katsoo, että lakiehdotuksella heikennetään merkittävästi työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla. Erityisesti uhataan kahta asiaa eli yleissitovuutta ja luottamusmiehen asemaa.
Kun paikallinen sopiminen laajennetaan järjestäytymättömään kenttään - yritysten tarve järjestäytyä työnantajaliittoihin vähenee. Tämä on selkeä uhka yleissitovalle työehtosopimusjärjestelmälle. Yleissitovat työehtosopimukset taas ovat turvanneet Suomessa työehtojen minimitason. Mikäli ei ole riittävää määrää järjestäytyneitä yrityksiä, yleissitovuuden ehdot eivät täyty. Jo nyt aloja, joilla yleissitovia työehtosopimuksia ei ole, kuten taksiala, jolla työehdot ovat kirjavat tai olemattomat.
- Nyt on todellinen pelko siitä, että syntyy sellaisia alueita tai aloja Suomeen, jossa ei ole kunnollisia minimityöehtoja. Yleissitovat työehtosopimukset ovat tarjonneet minimityöehdot suurelle osalle suomalaisia. Se on perustava osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko painottaa.
Työelämän taksiuudistus kuvaa hyvin nykyistä kehitystä. Jos yleissitovuus menetetään, työpaikalla ei ole velvoitetta toimia minkään työehtosopimuksen mukaan tai noudattaa sitä. Jos yleissitovuus poistuu esimerkiksi kuorma-autoalalta, ei ole enää ”suomalaisia työehtoja” joiden mukaan Suomen maanteillä ajetaan.
- Pelkäämme, että lakia säätävät kansanedustajat eivät ymmärrä muutosten merkitystä. Lakimuutoksella on kauaskantoisia seurauksia jokaisen suomalaisen työehtoihin.
Luottamusmiehillä on sopijaosapuolena koulutusta ja osaamista esimerkiksi työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista. Irtisanomissuoja on merkinnyt, ettei luottamusmiehen ole esimerkiksi tarvinnut pelätä työpaikkansa puolesta ottaessaan kantaa toisten työntekijöiden puolesta. Kun työpaikan sopijaosapuoleksi voidaan jatkossa valita myös muu henkilö, häneltä puuttuu kokemusta, ammattiliiton osaamista ja tukea – näin työnantaja saa heti enemmän valtaa.
Yksi myönteinen asia lakiehdotuksesta kuitenkin löytyy. Lakiehdotus vahvistaa sen, että myös järjestäytymättömässä yrityksessä voidaan valita ammattiliittoa edustava luottamusmies.
- Jotain hyvääkin lakiehdotuksessa on. AKT:llä on kokemusta useista tapauksista, jossa luottamusmiehen asema on jouduttu ratkaisemaan oikeudessa. Nämä tapaukset on ratkaistu AKT:n eduksi ja luottamusmiehen asema on vahvistettu. Nyt lakiehdotuksella kuitenkin poistetaan epäselvä tilanne ja ammattiliiton luottamusmies voidaan valita jatkossa myös järjestäytymättömässä työpaikassa, Ismo Kokko sanoo.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025 09:28:48 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT paheksuu Finnairin merkittävästi kasvavia hallituspalkkioita samaan aikaan, kun henkilöstöä pakotetaan säästöohjelmiin. Kritiikki kohdistuu valtion omistajaohjauspolitiikkaan. Omistajaohjausministerin pitäisi suitsia käsistä karannutta palkitsemista ja löytää moraalinen selkäranka.
”Kuljettajan toive: lämmin vessa ja puhtaat kädet”14.3.2025 11:45:59 EET | Tiedote
AKT kyseli paikallisliikenteen linja-autonkuljettajilta vuonna 2024, miten WC-käynnit toteutuvat työvuorojen aikana. Lisäksi kysyttiin, mikä on esteenä, mikäli vessaan ei pääse. Kyselyyn vastanneista kuopiolaiskuljettajista yli puolet kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta vessakäyntiin ole edes neljän tunnin välein. Vessoja joko ei ole reiteillä tai päätepysäkeillä – tai aikataulut estävät vessakäynnit.
AKT hyväksyi työehtosopimuksen ahtausalalle6.3.2025 17:19:29 EET | Tiedote
AKT:n hallitus on hyväksynyt työehtosopimuksista saadun neuvottelutuloksen ahtausalalle. Palkat nousevat kolmen vuoden aikana 7,8 prosenttia, korotukset toteutetaan yleiskorotuksina.
AKT:lle neuvottelutulos ahtausalan työehtosopimuksesta4.3.2025 18:18:57 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry ovat saaneet neuvottelutuloksen ahtausalan työehtosopimuksesta.
AKT hyväksyi työehtosopimukset autoliikenteen aloille28.2.2025 15:29:04 EET | Tiedote
AKT:n hallitus on hyväksynyt työehtosopimuksista saadun neuvottelutuloksen kuudelle autoliikenteen alalle. Palkat nousevat kolmen vuoden aikana 7,8 prosenttia, korotukset toteutetaan yleiskorotuksina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme