Asuntomarkkinakatsaus: Käänne asuntomarkkinoilla vihdoin käsillä

Asuntomarkkinoilla näkyy selkeitä elpymisen merkkejä, ja asuntokauppojen määrä on kesällä kääntynyt odotusten mukaisesti kasvuun, arvioi Danske Bank asuntomarkkinakatsauksessaan.

Asuntomarkkinat piristyvät vähitellen, kun korkojen lasku on käynnistänyt patoutuneen kysynnän purkautumisen ja olosuhteet asuntokaupan vilkastumiselle paranevat edelleen talouden elpyessä. Tilastokeskuksen ja suurten asuntovälittäjien mukaan asuntokauppa kävi loppukesästä viime vuotta vilkkaampana, ja Finanssialan pankkibarometri kertoo odotuksien kotitalouksien luotonkysynnästä loppuvuoden aikana olevan erittäin korkealla.

"Viimeisimmät havainnot tukevat käsitystä asuntomarkkinoiden tilanteen vakautumisesta, ja näyttää siltä, että voi vihdoin todeta käänteen parempaan olevan käsillä. Vaikka asuntojen hintataso ei ole vielä kääntynyt nousuun, odotan että vuonna 2025 asuntojen hinnat nousevat jo neljä prosenttia. Käänteen vauhdittuessa suurempikin vuosinousu on mahdollinen. Taustalla on vuoden 2023 yli 6 prosentin hintojen lasku, ja samaan aikaan ansiotaso on kohonnut, joten hinnoissa on nousuvaraa", toteaa Danske Bankin Suomen pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Myymättömien uusien asuntojen tilapäisesti noussut varanto painaa vielä vuonna 2024 hintatasoa, ja Danske Bank on siirtänyt hieman arviotaan asuntojen hintojen nousun realisoitumisesta. Pankki arvioi nyt, että asuntojen hinnat laskevat tänä vuonna keskimäärin noin prosentin, vaikka hinnat kuukausitasolla kääntyisivätkin nousuun jo loppuvuonna. Ensi vuonna hinnat nousevat kaupan piristyessä arviolta neljä prosenttia, mutta käänteen vauhdittuessa suurempikin vuosinousu on mahdollinen.

Patoutuneen kysynnän purkautuminen ja alhaisempi korkotaso parantavat kannusteita uudistuotannon lisäämiseen vuoden 2024 jälkipuoliskolla, ja rakennuslupien sekä aloitusten määrä näyttää jo kesän kynnyksellä vakautuneen. Lupahakemuksiin ja muihin rakentamisen prosesseihin kuluvan ajan vuoksi asuntotuotanto vilkastuu merkittävästi kuitenkin vasta 2025 aikana.

Korkojen laskusta asuntovelallisille lisää myötätuulta

Euroalueen korkea inflaatio yhdistettynä kireään työmarkkinatilanteeseen on aiheuttanut päänvaivaa myös keskuspankeille. Inflaation vähittäinen lasku muuttaa tilanteen. EKP laski ohjauskorkoja kesäkuussa, ja Danske Bank arvioi nyt, että ohjauskorkoja lasketaan todennäköisesti useita kertoja, mikä tuo rahapolitiikan virityksen lähemmäs Suomen taloudelle sopivaa tasoa.

Danske Bank ennustaa EKP:n talletuskoron olevan vuoden 2024 lopussa 3,25 prosenttia ja vuoden 2025 lopussa 2,50 prosenttia. Markkinakorot ovat jo kääntyneet lasku-uralle, ja Danske Bankin ennuste tarkoittaa 12kk Euriborin edelleen laskevan 2024 ja 2025.

Korkojen nousu tuntui Suomen taloudessa voimakkaasti 2023, ja vaikutus näkyy viipeellä vielä 2024, mutta asuntolainojen viitekorkoja päivitetään vähitellen alemmas verrattuna vuodentakaiseen. Korkojen lasku helpottaa velallisten tilannetta ja tukee kulutusmahdollisuuksia ja asuntomarkkinaa. Myös muut asuntomarkkinoiden pidäkkeet, kuten kuluttajien matala luottamus ja varovaiset ostoaikeet, helpottavat talouskasvun vauhdittuessa.

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi