Kokoomuksen Kaunisto: Kouvolan yöpäivystys pelastettu

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Kaunisto on tyytyväinen ja helpottunut siitä, että Kouvolan yöpäivystys saa jatkaa. Erityisen hienoa on se, että Ratamokeskuksen määräaikaisuuden ketjuttaminen päättyy.

Ville Kaunisto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Aamun uutinen on valtaisa helpotus ja torjuntavoitto kaikille kouvolalaisille. Se on myös osoitus siitä, mitä määrätietoisella vaikuttamistyöllä saadaan aikaan, kun luovuttaminen ei ole vaihtoehto”, Kaunisto iloitsee.

Hallitus sopi lausuntopalautteen perusteella muutoksista sairaalaverkkoesitykseen. Kouvolalla säilyy mahdollisuus ylläpitää väestölle avointa 24/7 perusterveydenhuollon päivystystä.

”Olen vuosien varrella oppinut siihen, että asiat ja edunvalvonta ei onnistu huutamalla, vaan siten että töitä tehdään taustoissa. Olemme Sheikin kanssa tehneet töitä yötä päivää kaikkiin päättäviin tahoihin, jotta Ratamo pelastuu. Haluan kiittää kaikkia kouvolalaisia siitä, että ovat osallistuneet tähän taistoon”, Kaunisto jatkaa.

Kaunisto on tyytyväinen, että hallitus on kuullut kouvolalaisten viestin, tutustunut toimitettuihin tietoihin ja tehnyt oikean ratkaisun asiassa.

”Hallitus ei tietenkään tee tahallaan leikkauksia, vaan pyrkii fiksulla tavalla saamaan veronmaksajien rahat ja henkilöstön riittämään koko Suomessa”, Kaunisto sanoo.

Päätöksen myötä Kouvolassa ei enää jatkossa voisi ylläpitää rinnakkaista akuuttilääketieteen päivystystä, jota se nykyisin on ylläpitänyt ainoana Suomessa.

”Hallituksen ratkaisu on torjuntavoitto Kouvolalle. Joitain erikoisaloja supistetaan, mutta päivystyksen pelastuminen on pysyvä päätös. Emme enää roiku kiinni poikkeusluvin turvin  määräaikaisena. Se helpottaa merkittävästi Ratamon kehittämistä. Kouvolan väestöpohja tarvitsee jatkossakin modernin keskuksen palveluja”, Kaunisto toteaa.

”Koko episodi on osoitus siitä, miten tärkeää on edunvalvonta sekä paikallinen elinvoima. Kouvolalaisten palvelut pelastaa vain se, että Kouvola on rohkea, uudistuva ja elinvoimainen kaupunki. Elinvoiman eteen meidän kaikkien on tehtävä töitä joka päivä. Ja tämä päätös helpottaa Kouvolan elinvoiman rakentamista, kuten myös hallituksen budjettiriihen jättisatsaus VT15 parantamiseksi”,  Kaunisto päättää.

Kokoomuksen Pihla Keto-Huovinen: Lähisuhdeväkivallan sovittelulle ja jengirikollisuudelle loppu – tukea rikosten uhreille4.9.2024 11:22:30 EEST | Tiedote

Hallitus on budjettiriihessään ehdottanut lähisuhdeväkivallan sovittelun kieltoon 1,9 miljoonaa euroa sekä Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille 425 000 euroa. Naisten Linja ry:lle osoitetaan 50 000 euroa. Tiukkoja toimia tehdään myös nuoriso- ja jengirikollisuuden kitkemiseksi. Kokoomuksen Pihla Keto-Huovisen mukaan päätöksillä parannetaan rikosten uhrien asemaa ja annetaan selkeä viesti siitä, että Suomessa ei hyväksytä rikollisuutta.