Vuoden musiikkioivallus -palkinto Lähiöbotox: African Metal Tour -dokumenttisarjalle

Lähiöbotox: African Metal Tour palkittiin Vuoden musiikkioivallus -palkinnolla audiovisuaalisen alan Screen Helsinki -tapahtumassa 6.9.2024. Palkinnolla nostetaan esiin innovatiivista ja kekseliästä musiikinkäyttöä elokuvissa ja tv-sarjoissa. Palkinnon jakoi Gramexin ja Teoston yhteinen AV Music-palvelu.

”Musiikki toimii tarinassa yhtenä kertojaäänenä ja luo oman tason kohtauksille. Tunnelma ja lyriikat on valittu korostamaan tiettyjä kohtauksia ihan kirjaimellisesti, toisissa yhteys on symbolisempi”, kuvailee palkinnon tuomaristo perusteluissaan.

Palkitun Lähiöbotox: African Metal Tour -sarjan vahvana teemana kulkee veljeys ja musiikin yhdistävä voima. Sarjan ytimessä on Lähiöbotoxin kantaaottava ja elämänmakuinen musiikki, joka usein pohjautuu bändin jäsenten omiin kokemuksiin. Sarjan päähenkilön Vikin (Seksikäs Suklaa) kohdalla teemoiksi nousevat hänen juurensa Angolassa, äidin kuolema, oma identiteetti kahden maan välissä, juurettomuus, rasismi ja sodan jättämät traumat.

Voittajasarjan musiikin valinta on sen tuotantoryhmän mukaan ollut mukana käsikirjoitusvaiheesta asti. Alun perin jopa jaksojen nimetkin olivat biisien nimiä, jotka oli valittu sen perusteella, mitkä teemat biiseissä ja jaksojen sisällöissä menevät yhteen.

”Musiikki on erittäin suuressa roolissa Lähiöbotox-dokumentissa. Se luo tunnelman kohtauksiin ja kuljettaa kerrontaa eri fiiliksiin. Lähiöbotoxin oma musiikki toimii osittain myös konkreettisena kertojaäänenä. Lyriikat, biisien teemat ja tunnelmat liittyvät usein suoraan kuvakerronnan kohtaukseen”, on sarjan ohjaaja Oona Tuukkanen kuvaillut GramexPressille

Yhteensä kilpailuun saatiin 17 ehdotusta, jotka edustivat monipuolisesti eri lajityyppejä. Voittajayhtiö palkitaan 1000 euron musiikkielämyslahjakortilla, jonka voi käyttää esimerkiksi tuotannon työryhmän keikka- tai konsertti-iltaan.

Palkinnon tuomaristoon kuuluivat VTT, dosentti ja Sibelius-Akatemian yliopistonlehtori Kaarina Kilpiö, Music Supervisor Leo Niemi, ohjaaja Taito Kawata sekä laulaja ja musiikintekijä Vilma Alina. Raadin puheenjohtajana toimi elokuvakriitikko Kalle Kinnunen ja sihteerinä AV Music -palvelun Licensing Manager Eveliina Pitkänen.

Screen Helsinki -tapahtuman järjesti Audiovisual Producers Finland – APFI ry, joka on kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien etujärjestö.

Lähiöbotox: African Metal Tour

Julkaisuajankohta
25.3.2024 Yle Areena

Tuotantoyhtiö
Mediawan Finland

Keskeiset henkilöt, jotka ovat valinneet musiikkia
Oona Tuukkanen ja Aleksi Salminen

Ohjaaja & käsikirjoittaja
Oona Tuukkanen

Tuottaja
Piitu Mithiku, Carl Ehrström

Muut musiikin valintoihin osallistuneet henkilöt
Vastaavat tuottajat Jani Mikkonen (Yle) ja Emilia Valentin (Mediawan)

Teoksessa käytetty musiikki
Lähiöbotoxin äänitemusiikki sekä keikkataltioinnit. Lisäksi angolalaisen musiikin osalta Tiranuz (afrikka-metal), kansanmusiikki sekä freestyle rap.

Gramex - For The Music

Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 60 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 34 000 musiikin käyttäjäasiakkaiden lupaa. www.gramex.fi

Uusi kotimainen musiikki dominoi kesän soitetuimmissa15.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Päättyvän kesän aikana radioissa soi kotimainen musiikki. Peräti kuusi kymmenestä soitetuimmista kappaleista olivat kotimaisia. Soitetuin kappale kesä-heinäkuussa oli Benjaminin ja Bessin Paremmin ku kukaan muu. Tekijänoikeusjärjestö Gramexin kesätilasto listaa kesäkuun alusta elokuun alkuun kymmenen soitetuinta kappaletta kaupallisilla radiokanavilla. Nyt ensimmäistä kertaa mukana ovat myös Ylen radioiden soitot.