Del två av kampanjen KokkolaWorks startar
Karleby stad, Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite, regionens utbildningsorganisationer Centria, Kpedu och universitetscentret Chydenius samt 13 företag inom KIP-området samarbetar inom ramen för kampanjen KokkolaWorks som pågår hela året. Syftet med samarbetet är att öka dragningskraften och främja aktörernas och branschernas tillgång till arbetskraft.
Den gemensamma kampanjen för de offentliga sektorerna och företagen i Karleby, KokkolaWorks, fortsätter i september. ”Det har känts fint att följa med hur den Karlebybördiga skådespelaren och manusförfattaren Nicklas Pohjola har skapat ett helt galleri av fantastiska karaktärer. I den sista kortfilmen i serien sammanfattas den betydelse som Karlebys och Yxpilas starka sociala gemenskap och kulturen har haft också för Nickes eget karriärval. Kulturbranschen är en del av Karlebys mångsidiga näringsstruktur och utbildningsutbud”, beskriver Karleby stads marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo.
I höst publiceras fyra kortfilmssketcher där vi via Nickes karaktärer får bekanta oss med Karleby, livet i staden, företagen som erbjuder jobb och enskilda arbetsuppgifter.
Mediesatsning på personer i arbetsför ålder som är positivt inställda på att flytta
KokkolaWorks-kampanjens videoserie har åtta avsnitt. Avsnitten publiceras i sin fulla längd på kampanjsidan KokkolaWorks.fi. Dessutom kommer karaktärerna och kampanjens igenkännbara utseende att synas och höras i kanaler på sociala medier, biografer, utomhusreklamer samt radio. Kampanjen är indelad i två delar, av vilka den första startade i maj och den senare startar i början av september.
KokkolaWorks-kampanjkonceptet förenar bra jobb och gott liv i Karleby på ett naturligt sätt. ”Var dig själv” är ett löfte om att det är lätt att komma till Karleby samt att bo och trivas här. Under kampanjen förmedlas information om lediga arbetsplatser och om Karlebyregionen i stort: alternativ som gäller boende, hobbymöjligheter, kultur- och idrottsutbud etc.
I Karlebyregionen kommer efterfrågan på arbetskraft att öka ytterligare inom den nära framtiden i och med att stora investeringar förverkligas i regionen. Företagen växer och deras näringsstruktur ändras, vilket ökar behovet av kunnig arbetskraft när det gäller expertuppgifter, uppgifter inom produktion och uppgifter inom social- och hälsovårdsbranschen.
Kampanjen riktar sig till arbetsföra personer i åldern 20–55 år och geografiskt sett ligger fokus på västra och södra Finland, särskilt områden som ligger längs stambanan. Målgruppen omfattar ca 28 procent av befolkningen. Kampanjens totala budget är 316 000 euro, varav mediernas andel är 160 000 euro.
Kontakter
Päivi KorpisaloMarknadsförings- och kommunikationschef
Tel:044 780 9095paivi.korpisalo@kokkola.fiLänkar
Information om utgivare
Karleby. Vi har en bredare horisont
Karleby stad är Mellersta Österbottens tvåspråkiga landskapscentrum med ca 48 000 invånare. Loket för näringslivet i Karleby är det även internationellt betydande klustret inom kemisk industri. Det kompletteras av Finlands största hamn för spår- och Panamax-trafik samt ett mångsidigt nätverk av företagsaktörer. Också mångsidiga evenemang, turismen och fritidsboende lockar besökare till staden.
Kung Gustav II Adolf grundade staden för 400 år sedan vid Bottniska vikens kust. Havet har medfört starka traditioner inom handel och logistik genom sjöfart och skeppsbyggande till industrin och bildningen. Läget vid havet och flygförbindelser, vid huvudbanan och väg E8 säkerställer att såväl människor, varor som idéer rör på sig.
Andra språk
Följ Kokkolan kaupunki
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kokkolan kaupunki
Barn och unga diskuterar välbefinnande i skolan med beslutsfattarna20.11.2024 14:27:58 EET | Pressinbjudan
Karleby ungdomsfullmäktige har bjudit in beslutsfattare, förtroendevalda, tjänsteinnehavare och sakkunnig till evenemanget Barn, unga och beslutsfattare för att diskutera frågor som är viktiga för unga. Ungdomsfullmäktige har också bjudit in barnfullmäktige för att delta i diskussionen.
Lapset ja nuoret keskustelevat päättäjien kanssa hyvinvoinnista koulussa20.11.2024 14:27:58 EET | Kutsu
Kokkolan nuorisovaltuusto on kutsunut päättäjiä, luottamushenkilöitä, viranhaltijoita ja asiantuntijoita Lapset, nuoret ja päättäjät -tilaisuuteen keskustelemaan nuorille tärkeistä aiheista. Nuorisovaltuusto on pyytänyt myös lapsivaltuustoa mukaan keskusteluun
Kommunförsöket med sysselsättning flyttar till Kallestorg14.11.2024 09:32:18 EET | Pressmeddelande
Verksamhetsstället för Kommunförsöket med sysselsättning flyttar i sin helhet till Kallestorg. Det nuvarande verksamhetsstället i Ipark håller öppet fram till fredag 22.11 och kundbetjäningen i lokalerna i Kallestorg (Långbrogatan 15) öppnar måndag 2.12.
Työllisyyden kuntakokeilu muuttaa Kallentorille14.11.2024 09:32:18 EET | Tiedote
Työllisyyden kuntakokeilun toimipiste siirtyy kokonaisuudessaan Kallentorille. Nykyinen toimipiste Iparkissa on avoinna perjantaihin 22.11. saakka ja asiakaspalvelu Kallentorin tiloissa (Pitkänsillankatu 15) aukeaa maanantaina 2.12.
Rapport om bästa praxis inom storindustriområden publiceras under Kokkola Material Week 11.11.202411.11.2024 19:30:00 EET | Pressmeddelande
Rapporten Teollisuusalueiden parhaat käytännöt som handlar om bästa praxis inom storindustriområden publiceras under Kokkola Material Week i samband med evenemanget PreKMW måndag 11.11.2024. Rapporten grundar sig på det tematiska projektet med ledningsansvar gällande batterikemi som letts av Karleby stad och finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF). I projektet har man behandlat utvecklingen av industriområden och industriella servicekoncept i batterikemins värdekedja.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum