Naapuriapua napin painalluksella - Näin Lapinlahden kunta vahvistaa yhteisöllisyyttä

Lapinlahden kunta ja auttamisen sovellus Commu aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lisätä alueen asukkaiden hyvinvointia. Lapinlahden asukkaat voivat nyt helposti pyytää apua ja tarjota sitä naapureilleen mobiilisovelluksen kautta, mikä tuo auttamisen uudelle tasolle ja mahdollistaa ihmisten välisen kohtaamisen entistä laajemmassa mittakaavassa.

Lapinlahden kunta on yksi ensimmäisistä kunnista, joka panostaa yhteisöllisyyteen konkreettisin keinoin. Kuvassa Commun perustaja Sami Ekmark ja Lapinlahden kunnan hyvinvointi- ja osallisuuskoordinaattori Henna Rissanen.

”Kunnan rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä on kasvanut”, kertoo Lapinlahden kunnanjohtaja Henri Ruotsalainen. “Emme voi kuntana tehdä kaikkea yksin, vaan tarvitsemme mukaan kuntalaisia ja yhdistyksiä. Haluamme osaltamme edistää auttajan ja avuntarvitsijan kohtaamista, ja olemme etsineet siihen ratkaisuja.”

Lapinlahden hyvinvointi- ja osallisuuskoordinaattori Henna Rissanen korostaa, että yhteisöllisyyden vahvistaminen on nykypäivän kunnille keskeinen tavoite.

"Lapinlahdella vallitsee hyvä yhteisöllisen tekemisen ja välittämisen kulttuuri. Nykyajassa tarvitaan kuitenkin uusia osallistumisen keinoja, jotka mahdollistavat avun pyytämisen ja tarjoamisen niin, että jokainen voi olla mukana omalla tavallaan ja omien resurssiensa mukaan. Vaikka kyse on sovelluksesta, tavoitteena on nostaa katse ruudusta ja tavata toisiamme konkreettisen tekemisen ja auttamisen parissa", Rissanen kertoo.

Yhteistyö Commun kanssa tuo monia etuja Lapinlahden asukkaille. Sovelluksen avulla voi helposti pyytää apua esimerkiksi arjen askareisiin, kuten ruohonleikkuuseen, lastenhoitoon tai jopa seuraksi kävelylenkille. Toisaalta se tarjoaa mahdollisuuden tarjoutua avuksi niille, jotka sitä tarvitsevat. Tämä madaltaa kynnystä kohdata naapureita ja rakentaa uusia ystävyyssuhteita.

Yhteisöllisyys tuo turvallisuuden tunnetta arkeen - auttaminen madaltaa kynnystä tutustua naapuriin

Commu on kotimainen auttamisen sovellus, jolla on yli 70,000 käyttäjää ympäri Suomen. Commun perustaneen Karoliina Kauhasen mukaan yhteisöllisyyteen panostaminen tuo pito- ja vetovoimaa kuntaan ja edistää kuntalaisten hyvinvointia.

“Avun pyytämiseen liittyy edelleen paljon häpeää ja stigmaa. Liian moni jää yksin vaikka apu voisi löytyä omasta naapurustosta”, Kauhanen kertoo. “Siksi on upeaa, että Lapinlahti panostaa yhteisöllisyyteen ja tarjoaa konkreettisen työkalun asukkailleen pyytää ja antaa apua matalalla kynnyksellä. Nyt meillä on mahdollisuus nostaa piiloon jääneitä avunpyyntöjä ja saada apu perille sitä tarvitseville.”

Kauhanen korostaa, että yhteisöllisyys ja toisten auttaminen eivät ole vain kauniita sanoja, vaan ne ovat tärkeitä elementtejä turvallisuuden tunteen luomisessa ja arjen hyvinvoinnin lisäämisessä.

“Yhteistyö Lapinlahden kunnan kanssa on askel kohti entistä tiiviimpää ja auttavaisempaa yhteisöä, jossa jokainen voi tuntea olevansa osa jotain suurempaa”, Kauhanen summaa.

Yhteistyön myötä Lapinlahti on mukana Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailussa. Kilpailun voittaa se kunta, jonka asukkaat auttavat toisiaan eniten. Kilpailu ratkeaa 20.12.2024 ja voittajalle on luvassa rahapalkinto, jonka asukkaat voivat käyttää yhteiseen hyvään, esimerkiksi stipendiksi tai yhteisötalon hyväksi.

Commun kautta naapurit voivat muutamalla napin painalluksella pyytää apua ja antaa apua lähialueellaan, esimerkiksi laittaa pihan marjat ja omenat jakoon.
Commu on auttamisen tori - lataa Commu nyt!
Commun kautta on turvallista auttaa ja antaa esimerkiksi ruoka-apua. Sovelluksessa on pakollinen henkilöllisyyden vahvistaminen, mikäli pyydät tai annat ruoka-apua.
Myös Lapinlahden kunta on mukana Suomen yhteisöllisin kunta -kilpailussa. Tarkista oman kuntasi tilanne Commu -sovelluksesta!
Commun kautta voit tutustua naapureihesi helposti ja turvallisesti.

Commu on kotimainen auttamisen tori - lataa Commu nyt!

Commu on kolmen nuoren kaveruksen rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commussa on tehty jo lähes 25,000 hyvää tekoa kahdessa vuodessa. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentäen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!

Muut kielet

Yhteisöllisyys ja naapuriapu nousussa Suomessa - Lumia sai muuttoapua Pälkäneellä ja yllättyi avun määrästä5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Milloin olet viimeksi auttanut naapuriasi? Yksilöllisyyden korostuminen sosiaalisessa mediassa ja kiireinen arki ovat johtaneet siihen, että sattumanvaraiset kohtaamiset ja avunannot naapurustoissa ovat vähentyneet huomattavasti ympäri Suomen. On kuitenkin monia helppoja tapoja edistää yhteisöllisyyttä ja naapuriapua omassa arjessa. Yhteisöllisyyttä ja yhteisön hyvinvointia alueellaan edistää Yhteinen Pälkäne -hanke, jonka viestintäkoordinaattori Lumia Huhdanpää-Jais sai naapuriapua hädän hetkellä.

Suomen suurin auttamisen tapahtumakiertue #1000tekoa toi apua tuhansille Turkuun - Katso kuvat!27.8.2024 07:53:36 EEST | Tiedote

Auttamisen sovellus Commu ja 30 yhteistyökumppania laittoivat hyvän konkreettisesti kiertämään Logomossa ja jakoivat apua tuhansille turkulaisille. #1000tekoa -tapahtumassa jaettiin 1000 kassillista ruokaa, tarjottiin 500 maksutonta lounasta ja tuotiin apua ja tukea saman katon alle. Yhteisölliseen tapahtumaan osallistui paljon lapsiperheitä, eläkeläisiä, opiskelijoita, ukrainalaisia perheitä ja maahan muuttaneita.