MUSH

Snellman Petfood gör en betydande donation till Helsingfors Universitets forskning om hundmat

Snellman-koncernens djurfoderverksamhet, Snellman Petfood, donerar 100 000 euro till Helsingfors Universitets forskningsverksamhet. Donationen kommer att användas för att finansiera opartisk forskning av DogRisk-teamet, som undersöker hur olika utfodringsmetoder påverkar hundars välbefinnande.

Djurfoder har nyligen blivit ett hett ämne i den offentliga debatten. För ansvarsfulla företag och aktörer är det viktigare än någonsin att agera transparent och samarbeta nära med forskningen för att säkerställa livsmedelssäkerheten även för våra älskade fyrbenta vänner.

– "Vi har stöttat forskningen i flera år, och nu när DogRisk-teamet har en donationskampanj ville vi göra ett större bidrag för att stötta universitetets opartiska forskningsarbete. Samtidigt hoppas vi att andra företag inom branschen också bidrar till att finansiera forskningen," säger Magnus Pettersson, VD för Snellman Petfood.

"Forskning om hundars matvanor och deras påverkan på hälsan är oerhört viktig. Det är genom denna typ av forskning som vi kan förstå hur olika utfodringsmetoder påverkar hundarnas, hälsa, livskvalitet samt livslängd. Vi är mycket tacksamma för stödet från företag som Snellman Petfood, som möjliggör att vi kan fortsätta vårt arbete, och att vi kan förbli vetenskapligt oberoende, då detta är en donation" säger Anna Hielm-Björkman, DogRisk forskningsgruppledare vid Helsingfors Universitet.

Snellman Petfood, med sina varumärken MUSH, Fodax och Raw for Paw, är den största tillverkaren av råfoder för hundar och katter i Norden. Företagets produkter är kända för att innehålla så naturliga ingredienser som möjligt, utan fyllmedel. Produkterna tillverkas i Jakobstad, Finland och Nässjö, Sverige.

Magnus Pettersson
CEO Snellman Petfood