Kyselytutkimus: Suomalaisten kokemus henkilökohtaisesta taloudellisesta tilanteestaan polarisoitunut, myös talousosaamisessa suuria eroja

Suomalaisten kokemus henkilökohtaisesta taloudellisesta tilanteesta on polarisoitunut viimeisen kahden vuoden aikana, selviää S-Pankin teettämästä Suomalaisten taloustaidot -kyselytutkimuksesta. Samaan aikaan arvio omista taloustaidoista on jakautunut voimakkaasti, mikä vaikuttaa haluun ja kykyyn säästää ja sijoittaa.

Kyselytutkimus paljastaa, että 40 prosenttia suomalaisista kokee oman taloudellisen tilanteensa heikentyneen viimeisen kahden vuoden aikana. Samanaikaisesti useampi kuin joka kolmas kokee taloudellisen tilanteensa parantuneen samalla aikavälillä. Naiset kokevat tyypillisemmin taloustilanteensa huonontuneen ja miehet parantuneen.

”Olemme menossa kohti vähän parempia aikoja, mutta tähän lähdetään erilaisista lähtökohdista. On huolestuttavaa, että naiset kokevat taloustilanteensa heikentyneen. Taustalla ovat todennäköisesti pienemmät palkkaeurot ja puskurit sekä mahdollisesti myös rooli perheessä. Inflaatio ja korkojen nousu tuntuu pienemmissä tuloissa eniten”, analysoi S-Pankin toimitusjohtaja Riikka Laine-Tolonen.

Kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaisten kokemus henkilökohtaisesta talousosaamisesta vaihtelee laajasti. Naiset pitävät osaamistaan talousasioissa heikompana kuin miehet ja kaipaavat helposti saatavilla olevaa tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta. Lisäksi naiset pitävät sijoittamista useammin liian riskialttiina: 40 prosenttia naisista kokee sijoittamisen liian riskialttiiksi, kun miehistä näin kokee harvempi kuin joka kuudes (16 %).

Erityisesti nuoret kokevat säästämisen ja sijoittamisen aloittamisen hankalaksi. Tätä mieltä on joka kolmas alle 30-vuotias. Talousasiat ovat ylipäänsä vaikeita 34 prosentille alle 30-vuotiaista, kun kaikista suomalaisista näin kokee joka viides. Lisäksi hieman yli kolmannes alle 30-vuotiaista kokee, ettei aina hallitse talouttaan.

”Naisten ja nuorten talousosaaminen ja taloudellisen itsetunnon kasvattaminen on tärkeää. Tulokset alleviivaavat tarvetta matalan kynnyksen neuvonnalle ja helppokäyttöisille palveluille, joiden avulla säästäminen ja sijoittaminen tapahtuu lähes itsestään. Kysymys on myös koko kansakunnan vaurastumisesta: on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla mahdollisimman moni saataisiin säästämään ja sijoittamaan”, kertoo S-Pankin toimitusjohtaja Riikka Laine-Tolonen.

Tutkimuksen toteutti Kantar Insights S-Pankin toimeksiannosta. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 9.–14.8.2024. Tutkimukseen vastasi 1 030 yli 15-vuotiasta suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 15–79-vuotiasta väestöä.

Suomalaisten taloustaidot 2024 -kyselytutkimuksen tulokset

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi