Vahvat talousosaajat Matti Paavonen ja Petri Rouvinen tukemaan Sitran uutta suuntaa

Tulevaisuustalon työ keskittyy jatkossa yhä voimallisemmin kestävän talouskasvun edistämiseen. Pääekonomistin ja vanhemman neuvonantajan palkkaaminen tukee Sitran uutta strategiaa.

Kuvassa Matti Paavonen ja Petri Rouvinen.
Kuvassa Matti Paavonen ja Petri Rouvinen. Kuvan graafinen suunnittelu Jaakko Porokuokka, Sitra. Valokuvat Carl Bergman ja Aki Harju.

Sitran pääekonomistiksi on valittu Matti Paavonen. Hän työskentelee tällä hetkellä Tilastokeskuksen kehittämispäällikkönä. Pääekonomistin tehtävä on tulevaisuustalossa uusi ja kokopäiväinen.

Osa-aikaisena vanhempana neuvonantajana aloittaa Etlan tutkimusneuvonantaja, taloustieteen tohtori Petri Rouvinen. Kaksikko tuo Sitraan vahvaa osaamista etenkin kestävän talouskasvun edistämisestä sekä innovaatiokentältä.

”Sitran tehtävänä on edistää hyvinvointia ja talouskasvua sekä auttaa Suomea uudistumaan. Saamme nyt mukaan kaksikon, joka täydentää järeällä taustallaan erinomaisesti Sitrassa jo olevaa osaamista”, Sitran yliasiamies Atte Jääskeläinen sanoo.

Matti Paavosen tontilla pitkän aikavälin talousvaikutukset

Matti Paavonen aloittaa Sitran uutena pääekonomistina lokakuussa. Hänen tehtävänään on seurata ja analysoida Suomen talouden kehitystä yhteiskunnallisten haasteiden ymmärtämiseksi ja ratkaisujen tueksi.

”Olen valtavan innoissani, kun pääsen omalla panoksellani rakentamaan tulevaisuuskestävämpää yhteiskuntaa Sitran kaltaiseen tulevaisuustaloon, joka on täynnä asiantuntemusta. Ekonomistina tärkein lisäarvoni on luultavasti taloudellisten realiteettien painottamisessa, mutta haluan myös hyödyntää kokemustani tietoperusteisesta päätöksenteosta ja tiedon hyödyntämisestä yhteiskunnassa”, Paavonen kiteyttää.

Matti Paavonen on toiminut aiemmin myös liiketoimintajohtajana tutkimustalo Innolinkissä sekä pääekonomistina Palvelualojen työnantajat PALTA ry:ssä.

Petri Rouvinen tukemaan TKI-työtä

Petri Rouvinen vahvistaa lokakuusta alkaen Sitran tulevaisuustyötä osa-aikaisena vanhempana neuvonantajana. Hän jatkaa myös työtään Etlassa.

Rouvisen työ Sitrassa kytkeytyy etenkin kestävään talouteen tähtäävään elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan. Hän tukee Sitran työtä TKI-kentällä, jossa tulevaisuustalo on mukana vauhdittamassa kehitystä yhdessä suomalaisten tutkimus- ja kehitystoimijoiden kanssa.

”Olen iloinen ja ylpeä, että pääsen neuvonantajan roolissa pohtimaan, mitä Sitra voi tehdä Suomen kestävän kasvun eteen. Koen, että tätä kautta Etlassa tekemäni ja edelleen jatkuva tutkimustyö nivoutuu käytäntöön erinomaisella tavalla. Yhteiskunnan kasvavien innovaatiopanosten myötä mielenkiintoista tekemistä riittää”, Rouvinen sanoo.

Petri Rouvisella on pitkä työhistoria talous- ja innovaatioaiheiden parissa. Ennen nykyistä rooliaan Etlassa Rouvinen työskenteli muun muassa VTT:llä kestävän talouden työelämäprofessorina sekä Etlan tutkimusjohtajana liki 20 vuoden ajan.

Sitran uusi strategia tuli voimaan syyskuussa. Jatkossa työn keskiössä ovat hyvinvoinnin ja kestävän talouskasvun edistäminen sekä Suomen uudistaminen. Uuden strategian myötä Sitra vahvistaa ennakointitiedon tuottamista Suomen tulevaisuuden suurista haasteista, edistää Suomen uudistumista yhteiskunnallisilla innovaatioilla ja lisää yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa Suomea koettelevien ongelmien ratkaisemiseksi.

Atte JääskeläinenYliasiamies

Aten hommana on pitää huolta, että Sitra toimii tehokkaasti, se kehittää omaa toimintaansa ja Suomelle syntyy arvokkaita tuloksia.

Puh:0294 618 680atte.jaaskelainen@sitra.fi

Elina RavanttiJohtaja, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Elinan vastuulla ovat Sitran sisäinen ja ulkoinen viestintä, Sitran brändi sekä yhteistyösuhteet keskeisiin Sitran keskeisiin sidosryhmiin niin Suomessa kuin ulkomailla.

Puh:0294 618 520elina.ravantti@sitra.fi

Kuvassa Matti Paavonen ja Petri Rouvinen.

Sitra on tulevaisuustalo, joka auttaa Suomea uudistumaan. Ennakoimme tulevaa. Etsimme yhdessä kumppaneiden kanssa ratkaisuja huomisen haasteisiin. Edistämme Suomen hyvinvointia ja vauhditamme talouden kestävää kasvua. Parempi tulevaisuus vaatii tekoja jo tänään.

Muut kielet

Suomi voi lisätä merkittävästi kasviproteiinien tuotantoa 2040 mennessä – turvaa huoltovarmuutta ja monipuolistaa ravitsemusta5.9.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Kotimainen kasviproteiinin tuotanto on mahdollista kolminkertaistaa nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Tämä edellyttää mittavia toimia, kuten viljelyn monimuotoistamista, kannattavuuden parantamista ja arvoketjujen rakentamista. Kotimaisilla kasviproteiineilla voi jatkossa olla merkittävä rooli Suomen omavaraisuuden ja terveellisen ravitsemuksen turvaamisessa.