Sheriffi vaihtuu – Kouvolan Lakritsin toimitusjohtajan saappaisiin astuu Santeri Nisula

Makeisvalmistaja Kouvolan Lakritsi saa puikkoihinsa uuden toimitusjohtajan, kun Timo Nisula luovuttaa vetovastuun pojalleen Santeri Nisulalle. Aiemmin yrityksen operatiivisena johtajana toiminut Santeri lupaa pitää kiinni vanhasta hyvästä ja keksiä pussillisen uutta.

Uusi toimitusjohtaja Santeri Nisula

Kouvolan Lakritsi on uuden edessä, kun lähes kaksi vuosikymmentä makeistehdasta johtanut Timo Nisula jättäytyy pois yrityksen operatiivisesta toiminnasta. Kouvolan Lakritsin juuret yltävät vuoteen 1906, mutta Nisulan johdossa tehdas on pyörinyt vuodesta 2008. Nisula jää yrityksen taiteelliseksi johtajaksi.

Toimitusjohtajana aloitti 1.9.2024 poika Santeri Nisula, joka on vastannut viime marraskuusta lähtien yrityksen operatiivisen johtajan ja varatoimitusjohtajan eli tuttavallisesti ”apulaissheriffin” tehtävistä. Isä-Nisulan elokuista 60-vuotissyntymäpäivää seuraavaa sukupolvenvaihdosta on suunniteltu jo pitempään.

– Lapsesta asti olen pyörinyt mukana seuraamassa isän hommia, joten kuviot ovat tuttuja. Nyt on oikea hetki hypätä toimitusjohtajan rooliin, kun isä jää päivittäisestä toiminnasta pois, nuorempi Nisula kertoo.

Kasvukausi jatkuu

Tuore toimitusjohtaja on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Kansainvälisen kaupan opinnot ovat antaneet vahvan osaamisen viennin ja myynnin tehtäviin.

– Lähdemme yhä voimakkaammin kehittämään kansainvälistä kauppaa. Vientimme vetää tällä hetkellä ihan mallikkaasti, mutta näen myös paljon kasvupotentiaalia, Nisula paljastaa.

Kaksi vuotta sitten Kouvolan Lakritsi teki investointeja ja avasi Kouvolaan toisen tehtaan sekä tehtaanmyymälän. Kasvu on ollut viime vuosina vakaata. Myös tulevaisuuteen kuuluu kasvusuunnitelmia, mutta kehityksen täytyy olla hallittua.

– Edessä on isomman firman askelmerkkejä. Systemaattisempi toiminta vaatii koko toiminnan kehittämistä. Otamme esimerkiksi uutta teknologiaa käyttöön. Tavoitteena on kymmenkertaistaa liikevaihto, mutta kasvun täytyy olla kaikin puolin kestävää, myös henkilökunnan kannalta, Nisula kuvailee.

Vaikka tavoitteet ovat kunnianhimoisia, kaikkea ei Nisulan mukaan panna uusiksi:

– Eri ihminen toimii eri tavalla, mutta isä on tehnyt paljon hyviä juttuja. Keskitymme jatkossakin muun muassa henkilöstön hyvinvointiin. Jatkamme pitkälti vanhaan malliin, mutta uudella kulmalla.

Vastaus tärkeimpään isältä perittyyn oppiin tulee uudelta toimitusjohtajalta vikkelästi:

– Asenne. Se on ollut isällä aina kohdillaan. Saappaat ovat nuorelle ihmiselle isot, mutta muutos tuntuu hyvältä. Kukaan ei voi olla täydellinen ja oppiminen vie aikaa, mutta saappaisiin kasvetaan ajan myötä.

Santeri Nisula, toimitusjohtaja
santeri@kouvolanlakritsi.fi
p. +358 40 568 0928

Lisätietoa julkaisijasta

Kouvolan Lakritsi on valmistanut tuotteitaan tinkimättömällä otteella vuodesta 1906. Maun takana ovat perinteinen valmistusmenetelmä, oikeat ihmiset, hiottu resepti, sylillinen rakkautta ja toimitusketju, joka takaa jokaisen lakritsipalan tuoreuden.