Rakentamisen vaikeudet jatkuvat, mutta pahin kuoppa näyttää olevan takanapäin

Suomessa rakentamisen alamäki on ollut muita euroalueen maita syvempi. Alan vaikeudet jatkuvat kuluvanakin vuonna, mutta laskeva korkotaso, alhaisempi inflaatio ja taloustilanteen kohentuminen tukevat rakentamisen toipumista. Rakentamisen määrän ennustetaan supistuvan edelleen 5–6 prosenttia kuluvana vuonna ja kääntyvän noin 6 prosentin kasvuun vuonna 2025. Kiinteistökauppamarkkinassa eletään odottavissa tunnelmissa, mutta kiinteistösijoittajat ovat varovaisen optimistisia loppuvuoden suhteen. Näin kertoo rakentamis- ja kiinteistöalan näkymistä Raklin suhdannekatsaus.

Suomen taloudessa on vihdoinkin piristymisen merkkejä. Talousnäkymien parantuminen, laskeva korkotaso ja alhaisempi inflaatio tukevat myös kiinteistö- ja rakentamisalan toipumista. Rakentamisessa vaikeudet jatkuvat, mutta pahin vaikuttaisi olevan takanapäin, myös rakennuskustannusten nousun osalta. Toipuminen tulee kuitenkin olemaan hidasta.

Rakentamisen määrän ennustetaan supistuvan edelleen 5–6 prosenttia kuluvana vuonna ja kääntyvän noin 6 prosentin kasvuun vuonna 2025. Aikaisempaa korkeampi korkotaso ja Suomen talouden ennustettu 1–2 prosentin kasvuvauhti merkitsevät sitä, että rakentamisen määrä asettuu nollakorkoaikaa alhaisemmalle tasolle tulevina vuosina.

Asuinrakentamisen pohja takanapäin

Asuntoaloituksissa nähtiin kasvua huhti-kesäkuussa ja asuntorakentamisen pohja vaikuttaa olevan takanapäin.  Pääkaupunkiseudulla alkuvuoden asuntoaloitusten määrä on edelleen laskussa. Toimitilarakentaminen on pysynyt asuntorakentamista vakaampana ja teollisuuskiinteistöjen ja toimistojen myönnetyissä rakennusluvissa nähtiin kasvua huhti-kesäkuussa. Toisaalta varastojen ja liiketilojen luvat ovat kääntyneet laskuun lupaavan alkuvuoden jälkeen. Liiketiloissa nähdään jako menestyvän ruoka- ja halpakaupan sekä vaikeuksissa olevan erikoiskaupan välillä. Kiinteistösijoittajien kysyntä keskittyy päivittäistavara- ja big box -kiinteistöihin.

Eurooppalaisen kiinteistösijoitusmarkkinan käänteen uskotaan tapahtuvan lähikuukausina

Kiinteistösijoitusten likviditeettitilanne on parantunut Euroopassa ja markkinaosapuolten hintanäkemyserot ovat kaventuneet alkuvuoden aikana. Suomessa kiinteistösijoittajat ovat varovaisen optimistisia loppuvuoden suhteen. Markkinan odotetaan kääntyvän hitaaseen kasvuun vuoden 2024 lopulla ja käänne ajoittuu eniten viimeiselle vuosineljännekselle. Vuoden 2024 transaktiovolyymin ennustetaan kasvavan noin 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, jolloin volyymi päätyisi noin 3,2 miljardiin euroon.

”Ensi vuoden kasvuedellytykset näyttävät tällä hetkellä paremmalta kuin hetkeen, sillä maailmankauppa on piristymässä, Suomessa vienti alkaa vetää ja korot ovat tulossa alas. Muuta euroaluetta syvemmässä kuopassa olleen asuinrakentamisen pohjakin vaikuttaa olevan takanapäin ja rakennuskustannusten jyrkkä lasku taitettu. Kiinteistösijoitusmarkkinassa käännettä odotetaan vielä loppuvuoteen, sillä talousnäkymien kohentuessa ja korkotason laskun jatkuessa sijoittajatkin palaavat markkinaan”, toteaa Raklin pääekonomisti Julia Ruotsi.

Katsaus tarkastelee ensisijaisesti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakentamismarkkinoita rakennuttajien ja kiinteistönomistajien näkökulmasta. Lähtöaineistona ovat olleet muun muassa Nordea Pankki Suomi Oyj:n aineistot, RPT Byggfakta Oy:n hanketiedot, Forecon Oy:n mallinnusmenetelmät ja tiedostot, KTI Kiinteistötieto Oy:n markkinatietokannat, Rakennusteollisuus RT:n tiedostot, Newsecin aineistot sekä yleiset talousennusteet.

Täydennysrakentaminen pienentää hiilijalanjälkeä merkittävästi – rakennetussa ympäristössä potentiaalia nopeisiin päästövähennyksiin27.8.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Raklin tuoreen vähähiilisyystiekartan case-esimerkit osoittavat, että tiiviimpi kaupunkirakentaminen vähentää rakennetun ympäristön päästöjä yli kolmanneksella. Käyttötarkoituksen muutoksilla ja tyhjien neliöiden käyttöönotolla säästöpotentiaali on jo yli 40 prosenttia. Purkaminen ja uuden rakentaminen tuottaa 15 prosentin päästövähennyksen.

Mediatilaisuus ti 10.9. klo 9–10: Milloin Suomessa koetaan suhdannekäänne? Rakli julkistaa uudistetun kiinteistösijoittamisen ja rakentamisalan suhdannekatsauksensa syksylle26.8.2024 08:00:00 EEST | Kutsu

Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli julkaisee kiinteistösijoittamiseen ja rakentamisalaan keskittyvän suhdannekatsauksensa tiistaina 10.9. Suhdannekatsauksessa päivitetään rakentamisen markkinan tämänhetkinen tilanne sekä käsitellään kiinteistösijoittamisen näkymiä: Milloin suhdannekäänne tapahtuu Suomessa ja voidaanko jo havaita merkkejä piristymisestä? Miten suhdannekäänne vaikuttaa kiinteistö- ja rakentamisalaan? Milloin kiinteistösijoittaminen käynnistyy uudelleen takkuamisen jälkeen ja miten se vaikuttaa asuntokaupan ja rakentamisen näkymiin?

Mediatilaisuus ti 27.8. klo 9–10: Miten kaupungeissa vähennetään rakennetun ympäristön päästöjä? Raklin tiekartta avaa konkreettisia keinoja13.8.2024 10:28:21 EEST | Kutsu

Raklin vähähiilisyystiekartan perusteella kaupungeissa on valjastettava hukkaneliöt hyötykäyttöön ja edistettävä täydentävää lisärakentamista biodiversiteetti huomioiden. Kiinteistöjen käyttötarkoituksia joustavasti muuttamalla ja rakentamisen tiivistämisellä voidaan saada merkittäviä päästövähennyksiä.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä kasvussa1.7.2024 10:06:12 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Kesäkuun 2024 lopussa tyhjää toimistotilaa oli 624 000 neliömetriä. Vajaakäyttöaste nousi edellisen kvartaalin loppuun verrattuna 0,2 prosenttiyksikköä. Merkittävimmät muutokset nähtiin Otaniemessä, Aviapoliksessa ja Keilaniemessä.