Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1–6/2024: Positiivinen vire jatkui alueen yrityksissä – Finnveran rahoitus kasvoi reippaasti

Pohjalaismaakuntien pk- ja midcap-yrityksissä positiivinen vire jatkui alkuvuonna 2024 talouden epävarmuudesta huolimatta. Finnvera myönsi tammi–kesäkuussa rahoitusta Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksille yhteensä 73 miljoonaa euroa (44). Alueella on nähtävissä uusia, aloittavia yrityksiä ja toimeliaisuus on korkealla. Toimialoista rahoitusta kohdistui eniten maakuntien teollisten toimialojen yrityksille. Omistajanvaihdoksia tehdään pohjalaismaakunnissa edelleen aktiivisesti eikä maksuvaikeuksia ole juurikaan ilmennyt. Pk-yritysten vientihankkeet ovat myös lisääntyneet.

""
Positiivinen vire jatkui Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksissä

Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa alueiden yrityksille yhteensä 73 miljoonaa euroa (44), josta Etelä-Pohjanmaalle yhteensä 16 miljoonaa euroa (15), Pohjanmaalle 40 miljoonaa euroa (26) ja Keski-Pohjanmaan yrityksille 18 miljoonaa euroa (3).

Alueella on nähtävissä uusia, aloittavia yrityksiä ja toimeliaisuus on korkealla. Alkuvuonna 2024 Finnvera rahoitti alueella yhteensä 74 aloittavaa yritystä yhteensä 6 miljoonalla eurolla.

Finnveran myöntämällä rahoituksella on myötävaikutettu yhteensä 226 uuden työpaikan syntymiseen (191): Etelä-Pohjanmaalla 90, Pohjanmaalla 88 ja Keski-Pohjanmaalla 48.

Etelä-Pohjanmaalla merkittävin kasvu aloittavien yritysten rahoituksessa

Myönnetyn rahoituksen määrä kääntyi Etelä-Pohjanmaalla hienoiseen kasvuun ja kohdistui eniten investointeihin. Myös yritysten toimitusvakuuksia ja käyttöpääomatarpeita rahoitettiin. Pk-yritysten vientitakauksia myönnettiin sama määrä kuin vastaavana ajankohtana edellisvuonna. Suurin osa rahoituksesta kohdistui teollisuusyrityksille, mutta monista muista maakunnista poiketen maaseutuelinkeinojen osuus oli 20 prosenttia.

Etelä-Pohjanmaalla Finnvera oli yhdessä muiden rahoittajien kanssa rahoittamassa tammi–kesäkuussa 29 miljoonan euron kokonaishankkeita (33).

–Heikommassa suhdannetilanteessa rahoitusosuutemme kasvaa, kuten nytkin on tapahtunut. Investointien rahoituksessa viime vuonna nähty kasvu taittui alkuvuonna 2024, mutta siitä huolimatta rahoituksen käyttökohteista investoinnit olivat suurin yksittäinen kohde. Teollisuudessa heikentynyt kysyntä on suurin este tuotannon kasvulle eikä kannustetta lisäinvestointeihin ole, kun kapasiteetti käy vajaakäytöllä, sanoo Finnveran Sisä-Suomen va. aluejohtaja Kari Hytönen.

Alkuvuonna 2024 Finnvera rahoitti alueella yhteensä 41 aloittavaa yritystä yhteensä 3 miljoonalla eurolla. Rahoitettujen yrityskauppojen määrä alueella kasvoi. Pk-yritysbarometrin mukaan alueen pk-yrityksistä joka kolmas suunnittelee omistajanvaihdosta seuraavan viiden vuoden aikana.

Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla kasvua yritysten toimitustakausten rahoituksessa

Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi merkittävästi vertailukaudesta. Suurin kasvu tuli kotimaasta ja ulkomailta saatujen teollisuuden tilausten rahoittamisessa.

Finnveran rahoittamien kokonaisrahoitushankkeiden määrä kasvoi ilahduttavasti. Pohjanmaalla Finnvera oli yhdessä muiden rahoittajien kanssa rahoittamassa tammi–kesäkuussa yhteensä 75 miljoonan euron kokonaisrahoitushankkeita (58) ja Keski-Pohjanmaalla 35 miljoonan euron kokonaishankkeita (7).

Rahoitusta kohdistui eniten kotimaassa tehtyihin kauppoihin ja vientiin liittyviin toimitusvakuuksiin, Pohjanmaalla yhteensä 35 miljoonaa euroa (7) ja Keski-Pohjanmaalla 18 miljoonaa euroa (1).

– Maakuntien yrityksillä menee keskimäärin hyvin eikä rahoituksen uudelleenjärjestelyitä ole juurikaan ollut. Toimitusten, erityisesti teollisuuden, rahoituksen osuus on kasvussa, mikä kertoo siitä, että yritykset ovat saaneet tilauksia sekä kotimaasta että ulkomailta. Myös pk-yritysten vientiin liittyvät hankkeet ovat kasvussa. Rahan kohonnut hinta ei näytä hidastaneen investointihalukkuutta näissä maakunnissa, sanoo Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluepäällikkö Päivi Kinnunen.

Alkuvuonna 2024 Finnvera rahoitti Pohjanmaalla yhteensä 23 aloittavaa yritystä yhteensä 2 miljoonalla eurolla ja Keski-Pohjanmaalla 10 aloittavaa yritystä miljoonalla eurolla.

Omistajanvaihdoksissa aktiivisuutta, moni ryhtyy yrittäjäksi ostamalla toimivan yrityksen

Omistajanvaihdoksia tehdään pohjalaismaakunnissa edelleen aktiivisesti. Finnvera oli rahoittamassa maakunnissa yhteensä 32 yrityksen omistajavaihdosta (30).

– Rahoitettujen omistajanvaihdosten määrän kasvu Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla oli positiivinen asia. Moni aloittava yrittäjä ostaa jo toimivan yrityksen, mikä näkyy aloittaville yrityksille myönnetyn rahoituksen kasvussa. Odotamme yrityskauppojen määrän vilkastuvan edelleen, kun ostajien tulevaisuudennäkymät paranevat ja luottamus talouden kasvuun palaa. Yleensä omistajan vaihtuminen tuo yritykseen kasvuhakuisuutta, mikä kirittää parhaimmillaan koko maakunnan elinvoimaa, Hytönen toteaa.

Inflaation ja korkotason laskun odotetaan lisäävän yritysten kasvu- ja investointihalukkuutta ja omistajanvaihdoksia kotimaassa.

– Epävarmuudesta huolimatta kannustamme yrityksiä toteuttamaan tulevaisuuteen suuntautuvia investointeja. Yritysten kannattaa olla valmiina, kun kasvu käynnistyy.  Olemme Finnverassa valmiina rahoittamaan menestyvien yritysten kasvua ja kansainvälistymistä entistä monipuolisemmilla rahoitusratkaisuilla. Olemme kehittämässä myös uusia rahoitustuotteita, esimerkiksi syksyn aikana valmisteltavassa lainaohjelmassa huomioidaan erityisesti pienten yritysten rahoitus, sanoo aluepäällikkö Päivi Kinnunen.

Finnvera myönsi ilmasto- ja ympäristölainoja sekä digitalisaatio- ja innovaatiolainoja Pohjanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan yrityksille tammi-kesäkuussa yhteensä 3 miljoonaa euroa.

LIITE: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1-6/2024

Lisätietoja

Etelä-Pohjanmaa: Kari Hytönen, va. aluejohtaja, Finnvera Sisä-Suomi, puh. 029 460 2358, kari.hytonen@finnvera.fi

Pohjanmaa & Keski-Pohjanmaa: Päivi Kinnunen, aluepäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2631, paivi.kinnunen@finnvera.fi

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Pk-yritysbarometri: Yritysten kasvuhakuisuuden pitkä lasku taittui – kaivattua käännettä nakertavat rakenteelliset haasteet, kuten rahoituksen saatavuus, sanoo Finnveran Mauri Kotamäki11.9.2024 10:01:32 EEST | Tiedote

Pk-yritysten näkymät ovat kaksijakoiset, mutta talous on käännepisteessä ja lähtenyt kasvuun. Tämä käy ilmi Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämän tuoreen Pk-yritysbarometrin tuloksista. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan tilannetta ei voi vielä kehua hyväksi, mutta suunta on oikea. Kotamäki kiinnittää huomiota voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten seitsemän vuotta alentuneen trendin kääntymiseen. Jos kyse on aidosta kasvuhalukkuuden käänteestä eikä tilastokukkasesta, ilmiö on tärkeä Suomen talouden kannalta. Hän myös kannustaa yrityksiä kansainvälistymisen polulle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Finnveran Mauri Kotamäki: Suomen on pakko saada vienti kasvuun – suuryritysten ja keskikokoisten vientiyritysten taustalla vielä yksi alihyödynnetty vientiresurssi: mikroyritykset6.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen viennin päähuomio on suuryritysten näkymissä ja hartaasti odotetussa viennin suhdannekäänteessä. Viennin tuottamat euromäärät painottuvatkin luonnollisesti suuriin yrityksiin. Suomi kuitenkin elää viennistä, ja sitä on liian vähän, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Hänen mukaansa Suomella on yksi alihyödynnetty vientiresurssi, jonka kasvattaminen voisi nostaa selvästi viennin osuutta bruttokansantuotteesta: mikroyritykset. Tavaravientiä tekevistä yrityksistä valtaosa on mikroyrityksiä. Niiden yhteenlaskettu vienti on vuositasolla jo miljardiluokkaa, ja määrä nousee, kun yritykset kasvavat. Kasvun tiellä ovat pienten yritysten rahoitukselliset haasteet mutta myös työvoiman saatavuus.

Sisä-Suomen aluekatsaus 1–6/2024: Finnveran rahoitus kasvoi selvästi Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä – Kanta-Hämeessä rahoitus jatkaa lievää laskua3.9.2024 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnvera myönsi tammi–kesäkuussa 2024 rahoitusta Pirkanmaalle, Kanta-Hämeeseen ja Päijät-Hämeeseen yhteensä 100 miljoonaa euroa (84). Myönnetyn rahoituksen määrä kääntyi Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä reippaaseen kasvuun ja kohdistui yritysten toimitusvakuuksiin ja käyttöpääomaan. Kanta-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä laski hieman edellisvuodenvastaavasta jaksosta. Talouden epävarmuuden tuoma varovaisuus näkyy investointien vähäisyytenä. Myös rahoitettujen yrityskauppojen määrä joko laski tai parhaimmillaankin pysyi edellisvuoden tasolla.

Lounais-Suomen aluekatsaus 1–6/2024: Finnveran rahoitus pk- ja midcap-yrityksille laski ja investoinnit romahtivat Varsinais-Suomessa, Satakunnassa rahoitus kasvoi selvästi – Pk-yritysten odotukset saattavat muuttua telakan uutisten myötä28.8.2024 09:10:28 EEST | Tiedote

Finnvera rahoitti Lounais-Suomen pk- ja midcap-yrityksiä tammi-kesäkuussa yhteensä 105 miljoonalla eurolla (93). Maakuntien välillä erot yritysten näkymissä jakautuivat poikkeuksellisen suuriksi. Positiivisen edellisvuoden jälkeen rahoitus Varsinais-Suomen yrityksille laski selvästi ja investointien rahoitus romahti noin 40 prosenttia alkuvuonna. Satakunnassa rahoitus sen sijaan kasvoi, ja alueen veturina toimivat alkuvuonna erityisesti teollisuusyritykset, joille myönnetty rahoitus lähes 2,5-kertaistui. Rahoituskysyntä näyttää jäävän maltilliseksi loppuvuonna. Yritysten kannattaisi kuitenkin tarttua ensimmäisiin merkkeihin talouden käänteestä. Turun telakan uutisoima alustilaus mahdollisine optioineen on erittäin tervetullut myös alueen pk- ja midcap-yritysten näkökulmasta.