Yritysjuristi

Sujuvatko etätyöt? Seuranta auttaa yritystä tuottavuudessa, mutta se tulee järjestää lain mukaisesti

Kun kesälomakausi päättyy, yrityksen henkilöstöllä voi olla haastavaa päästä takaisin rutiinien ja normaaliin arjen pariin. Erityisesti etätyöpäivät aiheuttavat esihenkilöiden keskuudessa pohdintaa työn järjestämisen, resursoinnin ja tuottavuuden osalta. Näissä hetkissä on erityisen tärkeää varmistaa, että työajanseuranta on tehty oikein.

Etätyöt ovat osa nykyaikaista työelämää.
Etätyöt ovat osa nykyaikaista työelämää. Yritysjuristi

Työajanseuranta ei ole ainoastaan HR:n käyttämä työkalu, vaan lain vaatimus

Kun yrityksessä työskennellään sekä fyysisesti toimistolla että kotona, työajanseuranta tulisi järjestää siten, että se tukee moniaikaista ja -paikkaista työtä. Tämä tukee paitsi työn ohjausta, mutta helpottaa myös työntekijöiden työskentelyä ja itsensä johtamista. HR-ohjelmistotoimittaja SD Worxin teettämän tutkimuksen mukaan yli viidesosa suomalaisista työntekijöistä kokee stressiä työaikaraportoinnin takia.

Työaikaraportointi nähdään kuitenkin myös hyödyllisenä, sillä se antaa käsitystä omasta työn tehokkuudesta sekä sen tuottavuudesta. Yritys voi työajanseurannan avulla seurata eri työtehtäviä ja niihin kuluvaa aikaa sekä kehittää sisäisiä prosesseja.

Työajanseuranta ei ole ainoastaan hallinnollinen työkalu, vaan myös lakisääteinen velvollisuus, joka koskettaa kaikkia työnantajia. Työaikalain mukaan työnantajan tulee seurata työntekijöiden työaikaa ja huolehtia siitä, että työajat pysyvät lain määräämissä rajoissa. Joskus töiden kirjaaminen on kuitenkin työlästä, ja toisinaan siihen voidaan käyttää myös automaattista, ohjelmistopohjaista seurantaa.

Työajanseuranta helpottaa, mutta se tulee järjestää asianmukaisesti

Mikäli tuottavuus on työnantajalle tärkeä mittari ja käytössä on automaattinen seurantaohjelmisto, etätyössä se voi tuoda mukanaan myös oikeudellisia kysymyksiä. Tällöin on erityisen tärkeää varmistaa, että seurantamenetelmät eivät riko työntekijöiden yksityisyydensuojaa. Seurannassa on hyvä käyttää keinoja, jotka ovat oikeassa suhteessa työnantajan tarpeisiin.

“Yrityksillä tulisi aina olla riittävän hyvin järjestetty, lain mukainen ja tarkoituksenmukainen työajanseuranta. Kun työt kirjataan ajantasaisesti eri järjestelmiin, voidaan asioita selvittää myös jälkikäteen, mikäli työnantajan ja työntekijän välille syntyy epäselvyyksiä tai riita työajan käytöstä tai palkanmaksusta. Mikäli tietokoneohjelma seuraa automaattisesti töiden tekoa ja työntekijän ajankäyttöä, tulee ottaa huomioon myös työntekijän tietosuoja.” – kuvailee Yritysjuristin osakas Ramezan Puhto

Muutoksia henkilöstöhallinnossa tai työsuhteissa?

Työajanseurantaan ja työoikeuteen liittyvät tilanteet saattavat herättää kysymyksiä ja vaatia oikeudellista neuvontaa. Asiantuntijapalveluiden avulla voidaan varmistua, että työajanseurantakäytännöt ovat työaikalain mukaisia ja täyttävät kaikki lainsäädännön asettamat vaatimukset.

Yritysjuristi tarjoaa kattavaa oikeudellista neuvontaa ja tukea työoikeusasioissa. Saat apua tarvittaessa muun muassa työsuhteen elinkaaren hallintaan ja lakisääteiseen dokumentaatioon, sekä tukea työaika-, matkustus- ja lomalainsäädäntöön liittyviin kysymyksiin.

Yritysjuristi - yritysjuridiikkaan erikoistunut lakitoimisto

Olemme liikejuridiikkaan erikoistunut lakitoimisto, jonka vahvin osaaminen on yhtiöoikeudessa ja riidanratkaisussa.

Pitkä ja vahva kokemuksemme liike-elämästä ja yritysjuridiikasta auttaa meitä ennakoimaan liiketoiminnan eri vaiheissa eteen tulevia, yllättäviäkin tilanteita. Pyrimme aina löytämään kustannustehokkaat ratkaisut, jotka edistävät parhaiten asiakkaidemme yritystoimintaa.

Ymmärrämme yritysten arkipäivää ja perusajatuksenamme onkin toimia liiketoiminnan mahdollistajana, jotta asiakkaamme voivat keskittyä tuloksentekoon, ilman huolta juridiikasta. Tämä kaikki tekee meistä vahvan kumppanin yrityksellenne.

Palvelemme suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja kiinaksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yritysjuristi