Björneborgs stad, Satakunta välfärdsområde och FPA öppnar ett gemensamt serviceställe i Palojoenkulma 16.9.

Björneborgs stads, Satakunta välfärdsområdes och FPA:s gemensamma serviceställe på Yrjönkatu i Palojoenkulma inleder sin verksamhet den 16 september. I fortsättningen kan kunderna få de tjänster inom vuxensocialarbete, integration, sysselsättning och social trygghet som de behöver samtidigt och på ett enda ställe.

Kundservice och sakkunskap inom vuxensocialarbete, integration, sektorsövergripande sysselsättningstjänster och social trygghet har koncentrerats till Palojoenkulma, där Björneborgs stads, Satakunta välfärdsområdes och FPA:s gemensamma serviceställe öppnar. Servicestället finns på adressen Yrjönkatu 23 och det öppnas för kunderna den 16 september.

Målet att underlätta kundens vardag med hjälp av nya samarbets- och verksamhetsformer

Vid det gemensamma servicestället i Palojoenkulma erbjuder Björneborgs stad sektorsövergripande arbetskraftsservice och integrationstjänster för arbetssökande. Satakunta välfärdstjänster tillhandahåller för sin del socialservice för vuxna, exempelvis socialservice som stöder sysselsättningen. FPA ger råd i frågor som gäller förmåner och social trygghet.

– Det är en betydande förändring för kunderna eftersom de i fortsättningen får mer helhetsinriktad service av olika organisationer vid ett och samma serviceställe. De gemensamma lokalerna och servicekonceptet gör samarbetet smidigt och kundens situation kan beaktas på ett mångsidigare sätt. Kundens vardag underlättas då sakkunniga inom olika områden beaktar kundens situation som helhet. Det viktigaste är att kunden kan sköta sina ärenden smidigt och får högklassig service, säger Krista Virtanen, ansvarsområdesdirektör inom socialt arbete vid Satakunta välfärdsområde.

Fungerande, trygga och trivsamma lokaler för kunderna och personalen

Gemensamma lokaler för flera organisationer innebär inbesparingar i lokalkostnader och gör det möjligt att utnyttja lokalerna effektivt och flexibelt. De involverade organisationerna har utvecklat multiprofessionell service och verksamhetsmetoder tillsammans redan i flera års tid.

FPA äger en lokal på 2 000 m2 i Palojoenkulma, som nu har renoverats och moderniserats. Till de gemensamma arbetslokalerna flyttar sammanlagt cirka 185 arbetstagare från Björneborgs stad, Satakunta välfärdsområde och FPA. Utöver kundservicelokalen finns där 82 arbetspunkter samt tysta rum och mötesrum. I fråga om lokalerna har man sökt lösningar i enlighet med statens mål för effektivare lokalanvändning.

– Vi har planerat det gemensamma servicestället och arbetsmiljön i samarbete med parterna i projektet, och i planeringen har också anställda och företrädare för kunderna fått delta. Jag tror att lokalerna passar bra för vårt samarbete och möjliggör också ännu bättre kundservice såväl ansikte mot ansikte som på distans, säger ordföranden för projektets styrgrupp Riitta Hanka från FPA.

– Vårt mål var att skapa flexibla och anpassningsbara lokaler som kan utnyttjas så mångsidigt som möjligt för olika behov även i framtiden. Vi har till exempel beaktat att kommunerna tar över ansvaret för att ordna AN-tjänster 1.1.2025. Till det nya servicestället förläggs sektorsövergripande sysselsättningstjänster. AN-tjänsternas andra verksamhetsställe finns på adressen Yrjönkatu 6 (Porin Leijona), där närings- och arbetsförmedlingstjänster tillhandahålls. Om kunden inte har klart för sig vid vilket serviceställe hen ska sköta sitt ärende, kan hen fråga sin personliga rådgivare vid AN-tjänsterna eller ringa sysselsättningstjänsternas telefonrådgivning, berättar Jenni Ketonen, sysselsättningschef vid Björneborgs stad.

Det gemensamma servicestället i Palojoenkulma har öppet vardagar kl. 9–16

Det gemensamma servicestället i Palojoenkulma har öppet måndag–fredag kl. 9–16. Kunderna betjänas vid informationsdisken och med tidsbokning i separata rum för kundservice. FPA betjänar kunder utan tidsbokning måndag–tisdag och torsdag–fredag kl. 12–15.30.

I lokalerna finns dessutom ett flertal digitala servicepunkter som kunderna kan använda. Vid behov får kunderna hjälp med att sköta sina ärenden elektroniskt av serviceguiderna i Palojoenkulma.

Antalet besök hos privata läkare har inte ökat nämnvärt – höjningen av FPA-ersättningar gynnade främst höginkomsttagare3.9.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

En färsk undersökning gjord av FPA:s forskare visar att antalet besök hos privatläkare inte har ökat nämnvärt under årets första halva. Under januari-juni 2024 ökade antalet besök med cirka 2 procent och FPA:s utgifter för dessa besök tredubblades jämfört med motsvarande period i fjol. Fler euro gick till höginkomsttagare än till låginkomsttagare.

Yksityislääkärikäynnit eivät ole lisääntyneet merkittävästi – Kela-korvausten nostosta lisäeuroja kohdentui eniten suurituloisille3.9.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan tutkijoiden tuore selvitys osoittaa, että yksityislääkärikäynnit eivät ole merkittävästi lisääntyneet alkuvuoden aikana. Käyntien määrä on tammi–kesäkuussa 2024 lisääntynyt noin 2 prosenttia ja Kela-korvausmenot näistä käynneistä kolminkertaistuneet viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. Hyvätuloisille kohdentui enemmän lisäeuroja kuin pienituloisille.