Sofia Virta: Loppuuko perussuomalaisten suomalaisuuden puolustaminen luonnon kohdalla ja vaatiiko ministeri Mykkänen suojavyöhykkeitä lakiin vai ei?

Perussuomalaiset eivät näe syytä kirjata raakkujokien suojavyöhykettä lakiin. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta ihmettelee, miksi perussuomalaisilla ei riitä isänmaallisuutta kotimaisen luonnon puolustamiseen ja miksi kokoomus ei ole kertonut julkisesti, aikooko puolue esittää lakiin suojavyöhykkeitä, joita Vihreät ovat peräänkuuluttaneet. Virta painottaa, että suomalaista luontoa koskevat kysymykset ovat yhteisiä ja lähettää ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäselle terveisiä.

Virta vetoaa muihin eduskuntapuolueisiin, että nyt olisi jo hetki osoittaa, että suomalaisen luonnon puolustaminen on yhteinen asia, joka koskettaa viime kädessä ihan jokaista – halusi tai ei.

– En ymmärrä, mikä suojavyöhykkeiden kirjaamisessa lakiin on perussuomalaisten tavoitteiden vastaista. Vai onko niin, että perussuomalaisten suomalaisuuden puolustaminen loppuu luonnon kohdalla? Perussuomalaisten toimintaa enemmän hämmästelen kuitenkin kokoomuksen heikkoutta ottaa johtajuutta hetkessä, jossa näin mittavia luonnontuhoja pulpahtelee ilmi yksi kerrallaan, Virta ihmettelee.

Virta lähettää terveisiä ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäselle.

– Ministeri Mykkäseltä taas kysyisin, onko hän nyt edistämässä suojavyöhykkeitä lakiin vai ei? Tilanne vaikuttaa lähinnä hyvin sekavalta, vaikka esiin tullut törkeä piittaamattomuus suosituksista niin Stora Enson kun Metsähallituksen toiminnassa osoittaa, että laki tarvitaan. Ministerillä on valtaa ja toivottavaa olisikin, että hän löytäisi myös tahtoa ja rohkeutta kantaa kriittisen tärkeää ministerisalkkuaan vastuullisesti. Tähän saakka en ole kuullut ministerin kertoneen, että lainsäädäntöön oltaisiin tuomassa muutoksia – olemme kuulleet vain puheita yhteisistä sitoumuksista tai harkintaa, että ehkä pitäisi tehdä jotain ehkä ei, Virta kertaa.

Virran mukaan huolta herättää tilanne, jossa näyttää siltä, että hallituksen toiseksi suurin puolue vastustaa raakkujokien tarvitsemia suojavyöhykkeitä ja suurimmalta puolueelta puuttuu johtajuus.

– Nyt jos koskaan tarvitaan kokoomukselta kykyä johtaa ja astua suomalaisen luonnon puolelle konkretiassa – ei vain juhlapuheissa, kuten olemme tähän saakka valitettavasti nähneet. Me oppositiosta tuemme kyllä, jos hallitus osoittaa ottavansa vastuuta luontokysymyksissä – tottakai, kyse on yhteisistä asioista, Virta lupaa.

Virran mukaan on surullista, jos edes mittava raakkutuho ja sen myötä aiempaa paremmin esiin noussut suomalaisten suuri turhautuminen luonnon laiminlyömiseen eivät riitä hallitukselle näytöksi siitä, että tilanne vaatii toimia.

– Hallitus ei voi piiloutua myöskään metsäyhtiöiden selän taakse, sillä mediassa olleiden tietojen mukaan valtion omistama Metsähallitus on itse hakkuuttanut metsää raakkujoen varresta vastoin suosituksia. Lisäksi lienee selvää, että päätökset leikata valvonnasta tulee perua, kun ei edes nykyresurssein ole kyetty pysymään perässä nyt esiin pompahtelevien luontotuhojen kohdalla, sanoo Virta.

Virran mukaan hallituksen tulisi nyt tehdä myös metsäteollisuudelle selväksi, että suomalaisen luonnon tuhoaminen on kallista ja kannattamatonta.

– Vaikuttaa siltä, että luonnon tuhoaminen on yksinkertaisesti nykyisellään liian halpaa ja riskit kiinnijäämisestä liian pieniä. Tässä kyseisessä raakkutapauksessa onni onnettomuudessa oli, että paikalle sattui yhden yliajon aikaan asiaan perehtynyt biologi, minkä ansiosta tämä asia nousi pöydälle ja käynnisti vyyhdin, jossa muitakin vastaavia tapauksia nousi esiin. Suomalaisten pitää voida luottaa siihen, ettei tällaista enää tapahdu, Virta sanoo.

Kansanedustaja Krista Mikkosen terveiset ympäristöministerin ja metsäyhtiöiden päivän tapaamiseen: On aika laajentaa keskustelua raakusta metsätalouden ympäristövastuun varmistamiseen10.9.2024 09:41:50 EEST | Tiedote

Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen on kutsunut metsäalan suurimmat toimijat keskusteluun metsäalan vastuullisuudesta. Vihreiden kansanedustaja, entinen ympäristöministeri Krista Mikkonen pitää hyvänä, että keskustelua käydään. Samalla hän muistuttaa, että yhtiöiden vapaaehtoisten sitoomusten sijaan tarvitaan velvoittavaa lainsäädäntöä.